Lähes 40 prosenttia suomalaisista kokee digipalvelujen haittaavan keskittymistä – Älyvapaapäivänä 1.10. laitteet laitetaan sivuun

DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan lähes 40 prosenttia suomalaisista kokee jatkuvan digipalvelujen käytön haittaavan keskittymiskykyään. Älylaitteiden käyttöä tahdotaan rajoittaa omatoimisesti, mutta moni pitää sitä vaikeana. Digitaalisuuden positiiviset ja negatiiviset puolet korostuvat varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä. Etenkin alle 35-vuotiaat pitävät puhelimelta irrottautumista haastavana. Silti vanhempien arvion mukaan jopa 36 prosenttia 13–16-vuotiaista nuorista on halunnut itse rajoittaa puhelimen parissa viettämäänsä aikaa. Toisen kerran 1.10.2023 vietettävä Älyvapaapäivä haastaa jokaisen laittamaan älylaitteet sivuun.

Älylaitteiden käytön rajoittaminen on yhä enemmän mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa. DNA:n Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksen mukaan jopa viidesosa suomalaisista rajoittaa netin ja älylaitteiden käyttöään. Lisäksi lähes 40 prosenttia kaikista vastaajista kokee digitaalisten palveluiden haittaavan keskittymistään.

“Älylaitteiden rajoittamisen trendi näyttää tutkimustiedon valossa vakiintuneen. Moni kuitenkin kokee laitteilta irrottautumisen vaikeaksi. Varsinkin alle 35-vuotiaat pitävät puhelimelta irrottautumista haastavana. Toisaalta he myös rajoittavat netissä ja puhelimen parissa viettämäänsä aikaa muita ikäryhmiä enemmän. Digitaalisuus onkin tuonut mukanaan valtavasti hyvää, mutta tahdomme myös herättää keskustelua fiksusta puhelimen ja älylaitteiden käytöstä. Vaikka älylaitteet ovat tärkeitä, ne on hyvä myös laittaa välillä sivuun. Siksi kannustamme kaikkia, joille se vain on mahdollista, viettämään Älyvapaapäivää”, sanoo DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.

Laitteilta irrottautuminen on haastavaa kaikenikäisille ja varsinkin nuorille. Peräti yli puolet 16–24-vuotiaista pitää netin ja puhelimen ääreltä irrottautumista vaikeana. Myös lähes puolet 25–34-vuotiaista pitää laitteelta irrottautumista vaikeana. Ruutuaika herättää paljon keskustelua myös 5–16-vuotiaiden lasten ja nuorten perheissä. DNA:n Koululaistutkimuksen mukaan jopa 80 prosenttia 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista rajoittaakin lapsensa puhelimen käyttöä. 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmista näin tekee hieman yli puolet.

“Lasten on tärkeä oppia olemaan välillä ilman älylaitteita. Näin voidaan maksimoida niiden hyödyt ja minimoida riskit. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä tärkeämpää on huolehtia, että tekemistä ja yhdessäoloa on myös ilman digilaitteita. Vanhemmille tämä voi olla haastavaa, koska he itsekin viettävät aikaa laitteilla ja niiltä irrottautuminen voi olla myös heille haastavaa”, lisää Suojellaan Lapsia ry:n kehityspsykologian asiantuntija Katariina Leivo.

“Kouluikäisten vanhemmille suunnatusta tutkimuksestamme kuitenkin selviää, että valtaosa perheistä viettää myös säännöllisesti älylaitteetonta aikaa. On kiinnostavaa, että vanhempien asettamien pelisääntöjen lisäksi myös reilu kolmasosa 5–16-vuotiaista lapsista ja nuorista rajoittaa itse omaa älylaitteiden käyttöään", lisää Tolvanen.

Tietoinen älylaitteeton aika vaatii harjoittelua

Laitteille voi asettaa konkreettisia ruutuajan ja somesovellusten käyttöajan rajoituksia, mutta niitä hyödynnetään melko vähän. Sen sijaan Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan suosituimpiin käytössä oleviin rajoittamiskeinoihin lukeutuvat puhelimen pitäminen äänettömällä sekä puhelimen käytön vähentäminen ennen nukkumaanmenoa.

Ajanvietto tietoisesti ilman älylaitteita vaatii kuitenkin harjoittelua. Yksi keino opetella älylaitteiden tietoista käyttöä on viettää Älyvapaapäivää tai lyhyempiä pätkiä ilman laitteita. Aikuisen esimerkillä on suuri merkitys sille, miten lapset oppivat digilaitteiden fiksua käyttöä ja laitteiden käytön tauottamista. Arjessa on paljon automatisoitunutta puhelimen käyttöä, josta on hyvä opetella pois.

“Aikuisten teoilla on enemmän merkitystä kuin sillä, mitä aikuiset sanovat. Lapselle kannattaa sanoittaa ääneen, että älylaitteesta irrottautuminen on vaikeaa myös aikuiselle. Ilman puhelinta oleminen on vähän kuin urheilu tai ulkoilu – aina ei huvittaisi, vaikka ymmärrämme sen olevan meille hyväksi. Aloittaminen on vaikeaa, mutta jälkikäteen tulee hyvä fiilis”, Leivo kannustaa.

DNA kannustaa kaikkia viettämään älylaitteetonta aikaa osallistumalla valtakunnalliseen Älyvapaapäivään 1.10.2023. Älyvapaapäivää vietettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Älyvapaapäivä haastaa laittamaan laitteet sivuun ja kutsuu jokaista keskittymään laitteiden sijaan itselle merkityksellisiin asioihin.

Lue lisää Älyvapaapäivästä: dna.fi/alyvapaapaiva

Facebook: Älyvaapäivä 2023

DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimukseen täällä

DNA:n Koululaistutkimus

DNA:n vuosittain teettämä Koululaistutkimus selvittää kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimus on toteutettu jo yli kymmenen vuoden ajan. Koululaistutkimuksen kohderyhmän muodostavat ensisijaisesti 5–12-vuotiaiden ja toissijaisesti 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tutkimuksen toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tänä vuonna siihen osallistui kaikkiaan 1009 iältään 5–16-vuotiaan lapsen vanhempaa/huoltajaa. Tiedonkeruu tapahtui 2.–13. helmikuuta 2023 Nepan online-paneelissa. Tutustu DNA:n Koululaistutkimukseen täällä.

Yhteyshenkilöt

DNA:n viestintä palvelee median edustajia numerossa 044 044 8000 ja sähköpostiosoitteessa viestinta(a)dna.fi.

DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

DNA survey: Enormous surge in the use of Do Not Disturb mode in the past year12.7.2024 10:00:00 EEST | Press release

Over a third of 16–24-year-old Finns have cut down on the time they spend on their phone or the Internet, reveals DNA’s Digital Life 2024 survey of over 1,000 respondents. The most popular ways of cutting down on screen time are engaging in other pastimes, restricting phone usage before bed and keeping one’s phone muted for at least part of the day. The method that has gained the most traction since last year has been the use of Do Not Disturb mode. Last year, the mode was used by 16% of respondents who were restricting their digital device use. Now, that proportion has climbed to 27%.

DNA:lle kansainvälisesti arvostettu tietoturvasertifikaatti – erityistä tunnustusta organisaation toiminnasta9.7.2024 15:03:43 EEST | Tiedote

DNA:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen kansainvälisesti arvostettu ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. ISO/IEC 27001 -standardin pohjalta sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) osoittaa, että organisaatio johtaa tietojensa turvaamista pitääkseen ne virheettöminä, helposti käytettävissä ja hyvin suojattuina. Auditoinnissa ulkopuolinen toimija todentaa tietoturvan vahvan toteutumisen eri tilanteissa sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä. Näin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat olla entistä turvallisemmin mielin DNA:n kyvykkyydestä huolehtia asiakkaiden tietoturvasta ja liiketoiminnan jatkuvuudesta ensiluokkaisesti.

DNA achieves internationally respected information security certification – special recognition of the organisation’s work9.7.2024 15:03:43 EEST | Press release

Following an external audit, DNA has been certified to the internationally respected ISO/IEC 27001 information security standard. An information security management system (ISMS) certified to the ISO/IEC 27001 standard demonstrates that the organisation has taken the initiative in securing its data and ensuring that data remains reliable, easy to use and safe. The audit involves an independent party confirming that the organisation’s information security is effective in a variety of situations in both digital and physical environments. This allows customers and partners to rest assured in the knowledge that DNA is taking first-class care of their data and ensuring their business continuity.