Lähes 40 prosenttia suomalaisista kokee digipalvelujen haittaavan keskittymistä – Älyvapaapäivänä 1.10. laitteet laitetaan sivuun

DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan lähes 40 prosenttia suomalaisista kokee jatkuvan digipalvelujen käytön haittaavan keskittymiskykyään. Älylaitteiden käyttöä tahdotaan rajoittaa omatoimisesti, mutta moni pitää sitä vaikeana. Digitaalisuuden positiiviset ja negatiiviset puolet korostuvat varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä. Etenkin alle 35-vuotiaat pitävät puhelimelta irrottautumista haastavana. Silti vanhempien arvion mukaan jopa 36 prosenttia 13–16-vuotiaista nuorista on halunnut itse rajoittaa puhelimen parissa viettämäänsä aikaa. Toisen kerran 1.10.2023 vietettävä Älyvapaapäivä haastaa jokaisen laittamaan älylaitteet sivuun.

Älylaitteiden käytön rajoittaminen on yhä enemmän mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa. DNA:n Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksen mukaan jopa viidesosa suomalaisista rajoittaa netin ja älylaitteiden käyttöään. Lisäksi lähes 40 prosenttia kaikista vastaajista kokee digitaalisten palveluiden haittaavan keskittymistään.

“Älylaitteiden rajoittamisen trendi näyttää tutkimustiedon valossa vakiintuneen. Moni kuitenkin kokee laitteilta irrottautumisen vaikeaksi. Varsinkin alle 35-vuotiaat pitävät puhelimelta irrottautumista haastavana. Toisaalta he myös rajoittavat netissä ja puhelimen parissa viettämäänsä aikaa muita ikäryhmiä enemmän. Digitaalisuus onkin tuonut mukanaan valtavasti hyvää, mutta tahdomme myös herättää keskustelua fiksusta puhelimen ja älylaitteiden käytöstä. Vaikka älylaitteet ovat tärkeitä, ne on hyvä myös laittaa välillä sivuun. Siksi kannustamme kaikkia, joille se vain on mahdollista, viettämään Älyvapaapäivää”, sanoo DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.

Laitteilta irrottautuminen on haastavaa kaikenikäisille ja varsinkin nuorille. Peräti yli puolet 16–24-vuotiaista pitää netin ja puhelimen ääreltä irrottautumista vaikeana. Myös lähes puolet 25–34-vuotiaista pitää laitteelta irrottautumista vaikeana. Ruutuaika herättää paljon keskustelua myös 5–16-vuotiaiden lasten ja nuorten perheissä. DNA:n Koululaistutkimuksen mukaan jopa 80 prosenttia 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista rajoittaakin lapsensa puhelimen käyttöä. 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmista näin tekee hieman yli puolet.

“Lasten on tärkeä oppia olemaan välillä ilman älylaitteita. Näin voidaan maksimoida niiden hyödyt ja minimoida riskit. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä tärkeämpää on huolehtia, että tekemistä ja yhdessäoloa on myös ilman digilaitteita. Vanhemmille tämä voi olla haastavaa, koska he itsekin viettävät aikaa laitteilla ja niiltä irrottautuminen voi olla myös heille haastavaa”, lisää Suojellaan Lapsia ry:n kehityspsykologian asiantuntija Katariina Leivo.

“Kouluikäisten vanhemmille suunnatusta tutkimuksestamme kuitenkin selviää, että valtaosa perheistä viettää myös säännöllisesti älylaitteetonta aikaa. On kiinnostavaa, että vanhempien asettamien pelisääntöjen lisäksi myös reilu kolmasosa 5–16-vuotiaista lapsista ja nuorista rajoittaa itse omaa älylaitteiden käyttöään", lisää Tolvanen.

Tietoinen älylaitteeton aika vaatii harjoittelua

Laitteille voi asettaa konkreettisia ruutuajan ja somesovellusten käyttöajan rajoituksia, mutta niitä hyödynnetään melko vähän. Sen sijaan Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan suosituimpiin käytössä oleviin rajoittamiskeinoihin lukeutuvat puhelimen pitäminen äänettömällä sekä puhelimen käytön vähentäminen ennen nukkumaanmenoa.

Ajanvietto tietoisesti ilman älylaitteita vaatii kuitenkin harjoittelua. Yksi keino opetella älylaitteiden tietoista käyttöä on viettää Älyvapaapäivää tai lyhyempiä pätkiä ilman laitteita. Aikuisen esimerkillä on suuri merkitys sille, miten lapset oppivat digilaitteiden fiksua käyttöä ja laitteiden käytön tauottamista. Arjessa on paljon automatisoitunutta puhelimen käyttöä, josta on hyvä opetella pois.

“Aikuisten teoilla on enemmän merkitystä kuin sillä, mitä aikuiset sanovat. Lapselle kannattaa sanoittaa ääneen, että älylaitteesta irrottautuminen on vaikeaa myös aikuiselle. Ilman puhelinta oleminen on vähän kuin urheilu tai ulkoilu – aina ei huvittaisi, vaikka ymmärrämme sen olevan meille hyväksi. Aloittaminen on vaikeaa, mutta jälkikäteen tulee hyvä fiilis”, Leivo kannustaa.

DNA kannustaa kaikkia viettämään älylaitteetonta aikaa osallistumalla valtakunnalliseen Älyvapaapäivään 1.10.2023. Älyvapaapäivää vietettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Älyvapaapäivä haastaa laittamaan laitteet sivuun ja kutsuu jokaista keskittymään laitteiden sijaan itselle merkityksellisiin asioihin.

Lue lisää Älyvapaapäivästä: dna.fi/alyvapaapaiva

Facebook: Älyvaapäivä 2023

DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimukseen täällä

DNA:n Koululaistutkimus

DNA:n vuosittain teettämä Koululaistutkimus selvittää kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimus on toteutettu jo yli kymmenen vuoden ajan. Koululaistutkimuksen kohderyhmän muodostavat ensisijaisesti 5–12-vuotiaiden ja toissijaisesti 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tutkimuksen toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tänä vuonna siihen osallistui kaikkiaan 1009 iältään 5–16-vuotiaan lapsen vanhempaa/huoltajaa. Tiedonkeruu tapahtui 2.–13. helmikuuta 2023 Nepan online-paneelissa. Tutustu DNA:n Koululaistutkimukseen täällä.

Yhteyshenkilöt

DNA:n viestintä palvelee median edustajia numerossa 044 044 8000 ja sähköpostiosoitteessa viestinta(a)dna.fi.

DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Elisa ja DNA Tower vahvistavat yhdessä Suomen vihreää energiasiirtymää infrastruktuuripalveluiden sähkönvarastointiratkaisulla16.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Suomessa mobiiliverkkoinfrastruktuuria rakentava ja ylläpitävä DNA Tower Finland alkaa hyödyntää Elisan hajautettua sähkönvarastointiratkaisua (Distributed Energy Storage, DES). DES mahdollistaa operaattoreille sähkökustannusten optimoinnin varavoimakapasiteetin avulla. Samalla se vahvistaa mobiiliverkon kestävyyttä ja tukee suomalaisen sähköntuotannon siirtymää kohti uusiutuvia energialähteitä.

Elisa and DNA Tower team up to strengthen Finland’s energy transition with Distributed Energy Storage solution on the infrastructure services16.2.2024 10:00:00 EET | Press release

DNA Tower Finland, a company building and maintaining the mobile network infrastructure in Finland, is to join Elisa in using its Distributed Energy Storage (DES) solution. DES enables operators to optimize their electricity costs using back-up battery capacity, while also strengthening network resilience and supporting electricity grids in their transition to more variable renewable energy sources.

Puolet huolissaan Suomen verkkoyhteyksien turvallisuuden puolesta – DNA:lla kuluttajien tietoturvapalveluiden myynnissä jopa 60 prosentin kasvu15.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kriisiytynyt maailmantilanne näkyy selvästi suomalaisten huolissa liittyen tietoturvaan ja Suomen nettiyhteyksiin. DNA:n marraskuussa 2023 toteuttamassa tuhannen vastaajan kyselytutkimuksessa puolet vastaajista ilmoitti olevansa huolissaan Suomen verkkoyhteyksien turvallisuudesta Itämeren tapahtumien valossa. Samalla DNA:n tietoturvatuotteiden myynti kuluttajille kasvoi vuonna 2023 yli 60 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Yritysratkaisuiden osalta tietoturvan palveluiden kasvu jatkui viime vuosien tapaan markkinaa nopeampana.

Half of respondents are worried about Finnish network security – DNA sees 60 per cent increase in consumer sales of data security services15.2.2024 10:00:00 EET | Press release

Heightened geopolitical tensions have increased concerns about data security and Finnish Internet connections among Finns. In a survey of one thousand respondents conducted by DNA in November 2023, half of all respondents said they were worried about the security of Finnish network connections in light of events in the Baltic. This corresponds with an increase of more than 60 per cent in consumer sales of DNA’s data security products from 2022 to 2023. Meanwhile, business sales of data security solutions continued to grow steadily above market rate, continuing the trajectory of previous years.