Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin kabinettiin uusia jäseniä

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin toimistossa on kesän ja syksyn aikana aloittanut uusina erityisavustajina Johannes Mikkonen sekä Gary Klaukka, ja kotimaan avustajaksi palaa Anu Rajajärvi. Tiimiä täydentävät harjoittelijat Miku Kuuskorpi ja Minea Laalo.

Miapetra Kumpula-Natrin uusi tiimi.

Ajatushautomo Demos Helsingin vanhemman asiantuntijan tehtävistä erityisavustajaksi siirtynyt Johannes Mikkonen vastaa kabinetissa digitalisaatioon ja tekoälyyn liittyvistä tehtävistä. Mikkosella on useiden vuosien kokemus teknologian yhteiskunnallisten vaikutusten tutkimuksesta sekä reilun datatalouden, syrjimättömän tekoälyn ja ihmiskeskeisen digitaalisen hallinnon edistämisestä ja tukemisesta Suomessa sekä kansainvälisesti.

”On mahtavaa päästä mukaan Kumpula-Natrin tiimiin edistämään kestävän ja reilun digitaalisen yhteiskunnan rakentamista eurooppalaisella tasolla. Miapetra on tehnyt pitkäjänteistä, vaikuttavaa ja laajasti tunnustettua työtä sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän digitaalisen talouden eteen”, kertoo Mikkonen.

Lisäksi tiimissä aloittaa lokakuussa entinen Demo Finlandin toiminnanjohtaja Gary Klaukka, joka vastaa kansainvälisen kauppapolitiikan ja energia- ja ilmastopolitiikan tehtävistä. Hän on työskennellyt aiemmin kansainvälisesti demokratian edistämisen parissa muun muassa eri puolueiden sekä järjestöjen strategia- ja ohjelmatyössä sekä toiminut esimerkiksi ulkopoliittisena neuvonantajana Iso-Britannian Labour -puolueelle.

“Tuntuu hienolta palata poliittisiin tehtäviin monen vuoden jälkeen. Euroopan unionilla on nykyisessä maailmantilanteessa isoja haasteita, joihin se pystyy vastaamaan. On upeaa päästä avustamaan Miapetraa hänen pitkäjänteisessä työssään”, iloitsee Klaukka.

Erityisavustajien lisäksi kotimaan avustajaksi palasi elokuussa vihtiläinen Anu Rajajärvi. Hän siirtyy tiimiin Demarinaisten toiminnanjohtajan tehtävistä. Anun vankka kokemus politiikan eri sektoreilta ja tapahtumien organisoinnista tukevat hyvin mepin työtä ja yhteydenpitoa kotimaahan.

“Huipputiimiin on hyvä palata vuoden tauon jälkeen. On mukavaa päästä toteuttamaan kaikkia niitä suunnitelmia, jotka jäivät koronan takia järjestämättä. Samalla haluan vahvistaa mepin yhteydenpitoa Uudellemaalle, Miapetran omaan vaalipiiriin, kun hän palaa eduskuntaan kesällä 2024.”

Kabinetin nuorina vahvistuksina aloittavat harjoittelijat Miku Kuuskorpi ja Minea Laalo. He työskentelevät erityisesti viestinnän, hallinnon ja poliittisen työn parissa. Kuuskorpi on biotekniikan diplomi-insinööriksi opiskeleva SDP:n puoluevaltuutettu ja Demarinuorten liitohallituksen jäsen. Laalo taas on Pariisista valmistunut kansainvälisten politiikan kandi, joka on aiemmin toiminut aktiivisesti esimerkiksi Euroopan nuorisoparlamentissa.

Kabinetissa jatkavat kabinettipäällikkö Jesse Jääskeläinen sekä erityisavustaja Sara Mattson.

Kumpula-Natri: Patenttiuudistus heikentää EU:n strategista autonomiaa27.2.2024 06:03:00 EET | Tiedote

Eurooppalaisten teknologiayhtiöiden mobiiliverkkojen kehittäminen ja innovointi ovat olleet maailman huippuluokkaa. Tämä on uhattuna EU:n uuden standardiessentiaalipatentteja (SEP) sääntelyä koskevassa esityksessä. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asiaan täysistunnossa tällä viikolla. Hyvin tekniseltä kuulostavalla ehdotuksella voi olla dramaattisia vaikutuksia Euroopan telekommunikaatiosektoriin ja sen kykyyn innovoida. Pohjoismaiset teknologiayhtiöt, kuten Nokia ja Ericsson ovat olleet jo pitkään maailman johtavia 5G- ja 6G-verkkojen kehittäjä. Patenteista saatuja tuloja käytetään t&k-toimintaan ja uusien standardien kehittämiseen.

Kumpula-Natri: EU tekee kaikkensa Ukrainan tukemiseksi mutta sanktioita on kiristettävä24.2.2024 05:03:00 EET | Tiedote

Kahden vuoden ajan Ukraina on taistellut urhoollisesti Venäjän häikäilemätöntä hyökkäyssotaa vastaan. Näiden huolentäytteisten vuosien aikana länsimaat ovat tukeneet Ukrainaa: puolustusmateriaalit, humanitaarinen apu, Venäjän vastaiset sanktiot sekä taloudellinen tuki ovat toimia, jotka ovat auttaneet Ukrainaa puolustautumaan Venäjää vastaan. Poliittinen tuki on vankkumaton demokratian puolella autoritarismia vastaan ja Ukraina voi aloittaa myös valmistautumisen EU jäsenmaaksi