Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin kabinettiin uusia jäseniä

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin toimistossa on kesän ja syksyn aikana aloittanut uusina erityisavustajina Johannes Mikkonen sekä Gary Klaukka, ja kotimaan avustajaksi palaa Anu Rajajärvi. Tiimiä täydentävät harjoittelijat Miku Kuuskorpi ja Minea Laalo.

Miapetra Kumpula-Natrin uusi tiimi.

Ajatushautomo Demos Helsingin vanhemman asiantuntijan tehtävistä erityisavustajaksi siirtynyt Johannes Mikkonen vastaa kabinetissa digitalisaatioon ja tekoälyyn liittyvistä tehtävistä. Mikkosella on useiden vuosien kokemus teknologian yhteiskunnallisten vaikutusten tutkimuksesta sekä reilun datatalouden, syrjimättömän tekoälyn ja ihmiskeskeisen digitaalisen hallinnon edistämisestä ja tukemisesta Suomessa sekä kansainvälisesti.

”On mahtavaa päästä mukaan Kumpula-Natrin tiimiin edistämään kestävän ja reilun digitaalisen yhteiskunnan rakentamista eurooppalaisella tasolla. Miapetra on tehnyt pitkäjänteistä, vaikuttavaa ja laajasti tunnustettua työtä sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän digitaalisen talouden eteen”, kertoo Mikkonen.

Lisäksi tiimissä aloittaa lokakuussa entinen Demo Finlandin toiminnanjohtaja Gary Klaukka, joka vastaa kansainvälisen kauppapolitiikan ja energia- ja ilmastopolitiikan tehtävistä. Hän on työskennellyt aiemmin kansainvälisesti demokratian edistämisen parissa muun muassa eri puolueiden sekä järjestöjen strategia- ja ohjelmatyössä sekä toiminut esimerkiksi ulkopoliittisena neuvonantajana Iso-Britannian Labour -puolueelle.

“Tuntuu hienolta palata poliittisiin tehtäviin monen vuoden jälkeen. Euroopan unionilla on nykyisessä maailmantilanteessa isoja haasteita, joihin se pystyy vastaamaan. On upeaa päästä avustamaan Miapetraa hänen pitkäjänteisessä työssään”, iloitsee Klaukka.

Erityisavustajien lisäksi kotimaan avustajaksi palasi elokuussa vihtiläinen Anu Rajajärvi. Hän siirtyy tiimiin Demarinaisten toiminnanjohtajan tehtävistä. Anun vankka kokemus politiikan eri sektoreilta ja tapahtumien organisoinnista tukevat hyvin mepin työtä ja yhteydenpitoa kotimaahan.

“Huipputiimiin on hyvä palata vuoden tauon jälkeen. On mukavaa päästä toteuttamaan kaikkia niitä suunnitelmia, jotka jäivät koronan takia järjestämättä. Samalla haluan vahvistaa mepin yhteydenpitoa Uudellemaalle, Miapetran omaan vaalipiiriin, kun hän palaa eduskuntaan kesällä 2024.”

Kabinetin nuorina vahvistuksina aloittavat harjoittelijat Miku Kuuskorpi ja Minea Laalo. He työskentelevät erityisesti viestinnän, hallinnon ja poliittisen työn parissa. Kuuskorpi on biotekniikan diplomi-insinööriksi opiskeleva SDP:n puoluevaltuutettu ja Demarinuorten liitohallituksen jäsen. Laalo taas on Pariisista valmistunut kansainvälisten politiikan kandi, joka on aiemmin toiminut aktiivisesti esimerkiksi Euroopan nuorisoparlamentissa.

Kabinetissa jatkavat kabinettipäällikkö Jesse Jääskeläinen sekä erityisavustaja Sara Mattson.

Kumpula-Natri: Pakkausjäteasetus vähentää muovijätettä ja vahvistaa biotaloutta24.4.2024 16:45:38 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään pakkaus- ja pakkausjäteasetuksen (niin sanottu PPWR-asetus) neuvottelusovusta. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (SDP) teki kovasti töitä sen eteen, että asetusehdotuksessa esitetyt kertakäyttöpakkauksissa kielletyt uusiutuvat materiaalit, kartonki-, kuitu- ja komposiittituotteet sallitaan jatkossakin sekä mahdollistetaan niiden kierrättäminen materiaaliksi ja keskitytään kertäkäyttömuovin kieltämiseen.

Kumpula-Natri: Maailman ensimmäinen tekoälyasetus on täällä - ei liian myöhään eikä liian aikaisin13.3.2024 15:55:00 EET | Tiedote

Tekoälyn yhteiskuntaa ja taloutta mullistavat vaikutukset alkavat hahmottua. Euroopan on rakennettava perusoikeuksia ja yksilönvapauksia kunnioittavaa yhteiskuntaa, joka pärjää teknologian edistämisessä sekä taloudellisessa kilpailussa Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa. Tätä kohti otettiin EU:ssa harppaus eteenpäin, kun lähes kaksi vuotta valmisteltu EU:n tekoälyasetus hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tänään keskiviikkona 13.3. Asetus luo tarpeellisen kehyksen tekoälyn eettiselle käyttämiselle ja kehittämiselle. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) toimi Euroopan parlamentin tekoälyä käsitelleet erityisvaliokunnan (AIDA) varapuheenjohtajana sekä ryhmänsä edustajana tekoälyasetuksen neuvotteluissa teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa.