Ärtholmens trafikprinciper för beslutsfattande – målet ett område i stadskärnan med få bilar

Den förra detaljplanen för Ärtholmen upphävdes i högsta förvaltningsdomstolen våren 2022. I sitt beslut slog domstolen fast att det byggnadsarbete och den verksamhet som anges i detaljplanen kommer leda till en betydande ökning av antalet invånare, arbetstillfällen och verksamheter på Ärtholmen, vilket också leder till en ökning av trafiken i området. På basis av de trafikutredningar som lämnats in kunde domstolen inte försäkra sig om att planen uppfyller markanvändnings- och bygglagens krav på att skapa förutsättningar för att ordna trafiken.
Ärtholmen får ett begränsat antal parkeringsplatser
För att lösa utmaningarna med trafiken på Ärtholmen föreslår staden att man begränsar parkeringen. Antalet parkeringsplatser för kommande invånare och arbetsplatser på Ärtholmen begränsas till cirka 1 900. Med en maximigräns för parkeringsplatser säkerställs smidig trafik på den närbelägna Docksgatan.
I stadens utredning har man ansett att en begränsning av antalet bilplatser är det bästa sättet att minska den biltrafik som den nya markanvändningen medför. Stadsbor som färdas med bil ökar trafikvolymen och deras rörlighet baserar sig på tillgängliga parkeringsplatser.
En begränsning av antalet parkeringsplatser gör trafiken smidigare på gatorna i närområdet och gatumiljön mer trivsam. Parkeringslösningen kan också bidra till att främja hållbara färdsätt och minska utsläppen i enlighet med stadens strategi och målen för åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors.
Andra alternativ som undersökts
Staden har också undersökt andra alternativ för att begränsa biltrafiken på Docksgatan, som till exempel att omdimensionera den planerade våningsytan på Ärtholmen, att bygga nya gatu- eller broförbindelser, en tunnelförbindelse och att öka kapaciteten för den nuvarande Docksgatan.
En minskning av våningsytan är inte motiverat med tanke på verkställandet av tjänster i området eller stadens mål för bostadsproduktion och tomtinkomster.Trafiklösningar utanför detaljplaneområdet som gör trafiken på Docksgatan smidigare skulle medföra betydande kostnader och försämra rekreationsvärdena i närområdena. Brolösningar har visat sig ha skadliga effekter på hamnens och varvets verksamhet i den nuvarande verksamhetsmiljön.
Vardagens tjänster på nära håll
De tjänster som ska byggas på Ärtholmen, som till exempel butiker, ett idrottscentrum, restauranger, närliggande rekreationsområden, en skola och ett daghem bidrar till att minska behovet av parkeringsplatser. Ärtholmen möjliggör ett liv utan bil, i och med att en stor del av vardagens tjänster finns på nära håll eller är lättillgängliga utan egen bil. Ärtholmen har redan fått goda kollektivtrafikförbindelser till Helsingfors centrum, där det finns fungerande förbindelser till arbetsplatsområdena i huvudstadsregionen.
Trafikprinciperna för Ärtholmen behandlas i stadsmiljönämnden den 26 september 2023. Detaljplanläggningen för området återupptas i slutet av hösten 2023 genom utarbetandet av ett program för deltagande och bedömning. På Ärtholmen gäller delgeneralplanen för 2019, och arbetet med den kommande detaljplanen kommer basera sig på den.
Nyckelord
Kontakter
Planläggning:
Jari Huhtaniemi
Arkitekt
Helsingfors stad, detaljplanläggning
tfn 09 31037197
jari.huhtaniemi@hel.fi
Trafik:
Teemu Vuohtoniemi
Trafikingenjör
Helsingfors stad, trafik- och gatuplanering
tfn 09 31037490
teemu.vuohtoniemi@hel.fi
Reetta Putkonen
Chef för trafik- och gatuplanering
Helsingfors stad, trafik- och gatuplanering
tfn 09 31037079
reetta.putkonen@hel.fi
Bilder

Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Teollisuuskadun tunneli sekä Veturitie Triplan kohdalla suljettu autoliikenteeltä yöaikaan 13.–16.5.9.5.2025 14:56:30 EEST | Tiedote
Sulku on voimassa päivittäin kello 22–6, ja se johtuu huoltotöistä ja pesuista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum