UN Global Compact Network Finland

Yli sata organisaatiota liputtaa tänään YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta – tavoitteiden saavuttaminen vaarassa

Tänään 25. syyskuuta vietetään YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden vuosipäivää, jonka kunniaksi järjestetään kansainvälinen SDG Flag Day -liputuskampanja.

SDG Flag Dayn kuva
SDG Flag Day -päivää vietetään 25. syyskuuta.

Tänä vuonna olemme puolivälissä kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda2030:n toimeenpanon määräaikaa, mutta tavoitteiden saavuttaminen on edelleen pahasti kesken. Näyttääkseen sitoutumisensa ja tekonsa kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta, yli 100 organisaatiota Suomessa nostaa lipun salkoon tai osallistuu sosiaalisen median kautta SDG Flag Day -liputuspäivään.

Viime viikolla maailman päättäjät kokoontuivat YK:n päämajaan New Yorkiin puimaan edistymistä tavoitteiden toimeenpanossa. Viimeisimmän YK:n arviointiraportin mukaan vain 15 % tavoitteista on oikealla uralla, ja useiden tavoitteiden toimeenpanossa on otettu takapakkia viime vuosina. Lähivuosien moninaiset kriisit ovat horjuttaneet kehitystä – esimerkiksi äärimmäisessä köyhyydessä elävien ja nälkää näkevien määrä on kääntynyt kasvuun. Toisaalta edistystä on saavutettu muun muassa sähkön ja puhtaan energian saatavuudessa ja lapsikuolleisuuden vähentämisessä.

Suomi on arvioitu yhdeksi maailman kärkimaista kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä – erityisesti sosiaaliseen kestävyyteen liittyvät tavoitteet on pitkälti turvattu. Suomen keskeiset haasteet liittyvät ilmastotoimiin, luontokadon pysäyttämiseen, kestävään luonnonvarojen käyttöön sekä laajemmin kulutuksemme vaikutuksiin maamme rajojen ulkopuolella. Ratkaisevaa onkin, kuinka kykenemme varmistamaan tulevien sukupolvien hyvinvoinnin maapallon kantokyvyn rajoissa.

Tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan kaikkia

Vaikka viime vuosina kehitys onkin ollut hälyttävää, mikään tavoitteista ei ole saavuttamattomissa. Valtioiden ja paikallishallinnon lisäksi tarvitaan yksityissektorin ja kansalaisyhteiskunnan laajaa osallistumista.

Nyt puolivälissä vuoteen 2030 voimme vielä kääntää muutoksen kurssia. Valtiolla on suurin vastuu tavoitteiden toimeenpanosta, mutta yritykset ovat monessa suhteessa muutoksen moottoreita. Yritykset tarjoavat ratkaisuja maailman haasteisiin ja voivat muun muassa varmistamalla työntekijöilleen elämiseen riittävän ja tasa-arvoisen palkkauksen ja tasa-arvoisen kohtelun, toimimalla luontopositiivisesti sekä ohjaamalla investointeja kestävämmin, vaikuttaa monen tavoitteen toteumaan samanaikaisesti.

”Toimia pitää kuitenkin kiihdyttää ja skaalata jokaisella sektorilla, niin liiketoiminnassa kuin valtioiden ja kansalaisyhteiskunnan piirissä. Jotta kestävän kehityksen tavoitteet saadaan pelastettua, on pystyttävä tuottamaan hyvinvointia kestävämmin, vastuullisemmin ja reilummin, jotta ketään ei jätetä kehityksestä jälkeen. Agenda2030 ja kestävän kehityksen tavoitteet ovat yhteinen pitkän aikavälin suunta ja kompassi, toivon agenda, kaikille toimijoille”, sanoo YK:n Global Compact Suomen pääsihteeri Marja Innanen.

SDG Flag Day -liputuskampanjaan osallistuu organisaatiota ympäri Suomen, kaupungeista ja ministeriöistä yrityksiin ja järjestöihin. Kampanjan aloitteentekijänä Suomessa on YK:n Global Compact -yritysvastuuverkosto. Tutustu SDG Flag Day -kampanjaan osoitteessa sdgflagday.fi.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet lyhyesti

• Tasan kahdeksan vuotta sitten YK:n 193 jäsenvaltiota sopi kestävän Agenda2030-toimintaohjelmasta.
  • Ohjelman keskiössä olevat 17 kestävän kehityksen tavoitetta (Sustainable Development Goals, SDG) tähtäävät köyhyyden poistamiseen sekä kehitykseen, jossa ihmisten hyvinvointia edistetään maapallon kestokyvyn rajoissa.
  • Toimintaohjelma oli historiallinen neuvottelutulos sekä laajuudeltaan ennennäkemätön – yleismaailmalliset tavoitteet koskevat maailman kaikkia valtioita.
  • Tavoitteet linkittyvät tiiviisti toisiinsa: yhtäkään tavoitetta ei voi edistää toisen kustannuksella. Tärkein periaate on, ettei ketään jätetä kehityksestä jälkeen.

Tietoja julkaisijasta

YK:n Global Compact on maailman laajin yritysvastuuverkosto, johon kuuluu yli 17 000 yritystä yli 160 maasta. Global Compactiin sitoutuneet organisaatiot edistävät yritysvastuun kymmentä periaatetta sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, jotka muodostavat vastuullisuustyön globaalin viitekehyksen. UN Global Compact Suomi tarjoaa jäsenilleen kansainvälisen vertaisoppimisverkoston ja laajan koulutustarjonnan vastuullisuustyön kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UN Global Compact Network Finland

Yhä useampi yritys kehittää luontotyötään uuden viitekehyksen avulla22.4.2024 08:18:00 EEST | Tiedote

Yhä useampi suomalaisyritys pyrkii kehittämään luontotyötään tuoreen, maailmanlaajuisen Science Based Targets Networkin (SBTN) viitekehyksen avulla. SBTN tarjoaa yrityksille uskottavat ja tieteeseen perustuvat raamit kunnianhimoisten luontotavoitteiden asettamiselle. Yritysten suurimmat haasteet luontotavoitteiden asettamisessa liittyvät datan keruuseen ja toimittajayhteistyöhön, mutta tuore viitekehys nähdään yleisesti hyödyllisenä, selviää UN Global Compact Suomen tuoreesta raportista.

Uusi raportti: pohjoismaiset yritykset muuta maailmaa pessimistisempiä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisesta18.9.2023 09:25:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2023 olemme puolivälissä Agenda 2030:ta ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) saavuttamista. YK:n yleiskokouksen korkean tason viikolla Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan UN Global Compact -paikallisverkostot julkistavat raportin, joka selvittää pohjoismaisten yritysten näkemyksiä liiketoiminnasta ja kestävän kehityksen tilasta.