Maahanmuuttovirasto

Maahanmuuttovirasto kehittää hankintojaan VTV:n suositusten perusteella

Jaa

Maahanmuuttovirasto valmistelee ulkomaalaisasioiden asiankäsittely- ja asiakashallintajärjestelmän kehittämisen ja ylläpidon kilpailutusta vuodelle 2024. Myös vastaanottotoimintaa kilpailutetaan tällä hetkellä laajasti. Maahanmuuttovirasto huomioi hankinnoissaan VTV:n tuoreet suositukset.

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on tehnyt tarkastuksen Maahanmuuttoviraston pitkäkestoisiin hankintoihin. Tarkastus tuli hyvään aikaan, sillä Maahanmuuttovirasto on kuluneena vuonna tehnyt ja aloittanut suuria kilpailutuksia.

– Meidän täytyy kaikessa toiminnassamme noudattaa lakia julkisista hankinnoista ja huolehtia siitä, että meillä on Migrissä tarpeeksi hankintaosaamista. Laadukkaasti tehtyjen hankintojen avulla pystymme myös saamaan asiakkaillemme mahdollisimman hyvät palvelut ja tuomaan valtiolle kustannussäästöjä, kertoo ylijohtaja Ilkka Haahtela.

Maahanmuuttovirasto on kuluneen vuoden akana käyttänyt hankintojen tukena myös ulkopuolista konsultaatiota ja vahvistanut myös omaa sisäistä tarkastustaan ja hankintojen dokumentaatiota.

VTV:n tarkastus nosti esille vanhojen hankintojen epäkohtia

UMA on ulkomaalaisasioiden asiankäsittely- ja asiakashallintajärjestelmä. Järjestelmä on keskeinen työkalu esimerkiksi Maahanmuuttoviraston päätöksenteossa. Sitä käyttävät Maahanmuuttoviraston lisäksi myös muut viranomaiset kuten poliisi, Rajavartiolaitos ja Suomen edustustot.

VTV:n mukaan UMA-järjestelmä olisi tullut kilpailuttaa 2011, jolloin hankintaan tehtiin huomattavia sopimusmuutoksia. Siitä lähtien Maahanmuuttovirasto on tehnyt useita suorahankintoja, joiden taustalla on ollut 2011 ja 2016 hyväksytty puitesopimusrakenne.

– Vuosina 2011 ja 2016 tehtyjen hankintojen epäselvyydet nousivat esille VTV:n tehdessä selvitystään. Olemme sen jälkeen selvittäneet asiaa ja haluammekin kiittää VTV:tä tämän esille nostamisesta. Meidän Migrissä on erittäin tärkeä tunnistaa kaikki laajempaa kehittämistä edellyttävät toiminnot ja hankinnat ovat olleet yksi niistä, Haahtela kertoo.

Maahanmuuttovirasto on valmistellut UMAn kehityksen ja ylläpidon kilpailutusta jo vuodesta 2022 asti. Kilpailutus on kuitenkin pitkä prosessi ja UMA on suuri kokonaisuus, jonka toimivuus on turvattava sen aikana.

– Sisäisen turvallisuuden ja lakisääteisten tehtäviemme, kuten esimerkiksi työvoiman oleskelulupien käsittelyn, takia joudumme tekemään suorahankintoja UMAa varten ennen kilpailutuksen valmistumista. Varmistamme jokaisen hankinnan kohdalla, että sille on perusteet, Haahtela kertoo.

Vastaanottotoimintaa on kilpailutettu laajasti

Maahanmuuttovirasto kilpailutti aikuisten ja perheiden vastaanottokeskuksia keväällä 2023. Kilpailutukset toteutettiin valtakunnallisesti ja niissä käytettiin niin sanottua dynaamista hankintajärjestelmää. Nyt alkusyksyn aikana virasto on kilpailuttanut sekä alaikäisten vastaanottokeskuksia että vastaanottojärjestelmän terveydenhuoltopalvelut. Aikuisten ja perheiden vastaanottokeskustoiminnan kilpailutuksia jatketaan syksyn aikana.

– VTV:n raportissa mainitut suorahankintasopimukset on irtisanottu, Haahtela kertoo.

Lisätietoa medialle

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maahanmuuttoviraston hankinnat ja kehitystyö: Ylijohtaja Ilkka Haahtela, etunimi.sukunimi@migri.fi, puh. 040 125 9887

UMA-järjestelmä: Digijohtaja Anna Cheung, etunimi.sukunimi@migri.fi, puh. 0295 433 018

Vastaanottokeskukset: Vastaanottoyksikön johtaja Elina Nurmi, etunimi.sukunimi@migri.fi, puh. 0295 434 036

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto

Finland pilots a reception centre specialised in promoting returns9.5.2025 12:01:19 EEST | Press release

The Finnish Immigration Service will pilot a new type of reception centre with focus on promoting and supporting voluntary and forced returns (a return centre). The pilot scheme will be launched in June 2025. In addition to normal reception services, the return centre will provide asylum seekers with more extensive advice on voluntary return and support with return arrangements. The aim of the pilot scheme is to increase the effectiveness of asylum seekers’ voluntary return and streamline the enforcement of returns by the police.

Förläggning med fokus på att främja återvändande inrättas i ett pilotprojekt i Finland9.5.2025 12:00:45 EEST | Pressmeddelande

I juni 2025 inrättar Migrationsverket på försök en ny förläggning med fokus på att främja återvändande (förk. återvändandecenter). Utöver vanliga mottagningstjänster kommer återvändandecentret att erbjuda asylsökande utvidgad rådgivning i återvändandefrågor och stöd med återresearrangemang. Syftet är att effektivisera frivilliga återresor för asylsökande och göra det smidigare för polisen att verkställa återsändanden.

Suomessa pilotoidaan paluiden edistämiseen erikoistunutta vastaanottokeskusta9.5.2025 12:00:20 EEST | Tiedote

Maahanmuuttovirasto testaa kesäkuusta 2025 alkaen uutta paluiden edistämiseen erikoistuvaa vastaanottokeskusta (lyh. paluukeskusta). Paluukeskus tarjoaa turvapaikanhakijoille normaalien vastaanottopalveluiden ohella laajennettua paluuneuvontaa ja palaamisjärjestelyiden tukea. Tavoitteena on tehostaa turvapaikanhakijoiden vapaaehtoista paluuta ja sujuvoittaa poliisin toteuttamien palautusten täytäntöönpanoa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye