Datahuone: Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on vaikuttanut Venäjän-kauppaa käyneiden yritysten liiketoimintaan vain vähän

Venäjän-tavarakauppaa harjoittaneiden suomalaisten yritysten kokonaistavaravienti ja -tuonti laskivat lähes välittömästi Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022, mutta kokonaisuutena sodan taloudelliset vaikutukset näiden yritysten liiketoimintaan ovat jääneet vähäisiksi.

Venäjän lippu

Tämä on päähavainto Datahuoneen vasta julkaistussa raportissa Russian Invasion of Ukraine: Effect on Finnish Companies Trading with Russia.

Venäjän-vientiä harjoittaneiden yritysten kokonaisvienti on laskenut sodan takia kohtalaisesti, mutta sodalla ei ole ollut vaikutuksia näiden yritysten liikevaihtoon ja työntekijämäärään. Venäjältä tuoneilla yrityksillä on ollut enemmän vaikeuksia ja niiden liikevaihto ja kokonaistuonti ovat laskeneet verrattuna muihin tuontiyrityksiin. Tästä huolimatta myöskään tuontiyritykset eivät ole joutuneet pienentämään työntekijämääräänsä. Suomen ja Venäjän välisen kaupan romahtamisesta huolimatta taloudelliset vaikutukset Venäjän-kauppaa harjoittaneisiin suomalaisyrityksiin ovat olleet vähäisiä.

”Venäjän-markkinat eivät luultavasti ole olleet suomalaisille yrityksille kovin tärkeitä, tai sitten yritykset ovat kyenneet korvaamaan Venäjän-kauppaa suuntautumalla muille markkinoille, sanoo yksi raportin kirjoittajista, tutkija Max Toikka Datahuoneesta:

”Sota on vaikuttanut eniten yrityksiin, jotka harjoittivat Venäjän-tuontia – ja niiden joukossa sellaisiin yrityksiin, joiden riippuvuus Venäjästä on ollut suuri. Nämä yritykset ottivat merkittäviä liiketoimintariskejä, jotka ovat nyt realisoituneet”, sanoo Max Toikka.

Raportti ei suosittele valtiontukien maksamista Venäjän-kauppaa harjoittaneille yrityksille.

“Tutkimustulostemme mukaan ei ole tarvetta tukea yrityksiä, jotka harjoittivat Venäjän-kauppaa, koska sodan taloudelliset vaikutukset näihin yrityksiin ovat olleet keskimäärin vain pieniä.”

Kyseessä on Datahuoneen ensimmäinen raportti englannin kielellä.

Liitteet

Datahuone on kansainvälisestikin ainutlaatuinen tietopohjaista päätöksentekoa edistävä yksikkö. Kolmivuotisen rahoituksen saanut Datahuone on VATT:n itsenäinen yksikkö, joka toimii kiinteässä yhteistyössä Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n ja Tilastokeskuksen kanssa. Datahuoneen tavoitteena on tuottaa ajantasaisia rekisteritietoja hyödyntävää aikaisempaa tarkempaa ja nopeatempoisempaa analyysiä yhteiskunnallisten ja poliittisten ratkaisuiden vaikutuksista. Datahuoneen sivut löytyvät osoitteesta https://datahuonepilotti.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Datahuone

Datahuone: Maahanmuuttajien työllisyys kasvaa huomattavasti ensimmäisten maassaolovuosien aikana – Vuosina 2021 ja 2022 maahan tulleiden osallistuminen työmarkkinoille alusta alkaen korkeammalla tasolla kuin aikaisemmin maahan muuttaneilla6.7.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Datahuoneen tuoreessa selvityksessä on tarkasteltu maahanmuuttajien päätoimisen työllisyyden ja palkkatyöhön osallistumisen kehitystä vuodesta 2000 alkaen. Analyysin perusteella maahanmuuttajien työllisyys kasvaa huomattavasti maahanmuuttoa seuraavina vuosina. Lähtötaso oli vielä varsinkin 2000-luvun alussa melko matala. Viime vuosina Suomeen muuttaneiden osallistuminen työmarkkinoille on ollut heti korkeammalla tasolla aiempiin maahanmuuttajakohortteihin verrattuna.