Uudenmaan ELY-keskus

Åtgärdsplanen för riksväg 4 mellan Lusi i Heinola och Oravakivensalmi i Hartola är under arbete

Dela

Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM-centralen) i Nyland har börjat utarbeta en åtgärdsplan för riksväg 4, på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Oravakivensalmi i Hartola.

Planeringsområdet Lusi-Oravakivensalmi: Pohjola ingår inte i planeringsområdet.
Karta över planeringsområdet.

Denna plan är en fortsättning på åtgärdsutredningen om Rv 4 Lusi–Kanavuori, som färdigställdes tidigare i år, och utredningen om utvecklingsprinciperna för riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda, som utarbetades 2020.

Planeringsområdet täcker ett cirka 50 kilometer långt avsnitt av riksväg 4. Pohjola och Ahveslampi i södra delen av Hartola ingår inte i denna plan, eftersom man där överväger alternativ för att förbättra vägen på den nya sträckningen.

Målet för åtgärdsplanen är att precisera de principlösningar som presenterats i tidigare utredningar med tanke på genomförbarheten, kvalitetsnivån och kostnaderna. Dessutom är målet att förbättra vägens effektivitet genom att utnyttja det nuvarande vägnätet och identifiera de åtgärder som bäst påverkar tillgängligheten och trafiksäkerheten. Dessa åtgärder kommer senare att främjas i den fortsatta planeringen som utvecklingsåtgärder i det första skedet.

Som målbild för förbindelsesträckan har man i den tidigare åtgärdsutredningen fastställt en väg med kontinuerlig omkörningsfil på hela det planerade avsnittet. Omkörningsfilerna kan vara placerade mittemot varandra (2+2 filer) eller efter varandra (2+1 filer) och dessutom kan det finnas korta avsnitt med 1+1 körfält.

I målsituationen är anslutningarna till riksväg 4 planskilda anslutningar och hela sträckan har ett omfattande parallellt vägnät som möjliggör ett reservruttsystem och avskiljer långsam trafik från riksvägstrafiken. Målet är att förbättra person- och godstrafikens säkerhet och smidighet samt minska utsläppen från trafiken. Dessutom är målet att samordna behoven av långväga och lokal trafik och förbättra förhållandena för hållbara färdsätt samt trafikmiljöns enhetlighet och angenämhet.

Planeringen av landsvägarna är en lång process som preciseras stegvis

Planeringen av landsvägarna avancerar stegvis och målbilden för det vägavsnitt som granskas kommer att förverkligas på lång sikt. Det pågående arbetet är en allmän åtgärdsplan med syfte att slå fast principlösningarna för utvecklingen av riksvägen och dess mellanskeden för den fortsatta planeringen. Planeringen preciseras senare i och med utarbetandet av noggrannare väg- och byggplaner.

Åtgärdsplanen utarbetas av A-Insinöörit och arbetet styrs av en projektgrupp som består av sakkunniga från NTM-centralerna i Nyland och Tavastland samt Trafikledsverket, samt representanter för kommunerna i området, Päijänne-Tavastlands förbund och Päijänne-Tavastlands ansvarsmuseum. Åtgärdsplanen blir klar våren 2024.

Möte för allmänheten och deltagande

I initialskedet av utarbetandet av åtgärdsplanen ordnas ett möte för allmänheten i Hartola enhetsskola och ett webbevenemang fredagen den 6 oktober kl. 17:30–19:30. På mötet presenteras preliminära åtgärdsförslag och allmänheten har möjlighet att ge kommentarer och ställa frågor.

Frågor om planen kan också riktas till planeringskonsulten per telefon före mötet den 3–5 oktober samt efter mötet den 11–13 oktober på numret 040 669 3656 / Piritta Laitakari.

Synpunkter kan skickas till planeringskonsulten senast den 20 oktober 2023 per e-post (lauri.sahramaa@ains.fi) eller per post till adressen A-Insinöörit Civil Oy, Lauri Sahramaa, Puutarhakatu 10, 33210 Tammerfors.

Länkar till webbevenemanget och projektets webbplats finns under meddelandet.

Nyckelord

Kontakter

Piritta Laitakari
planeringschef
A-Insinöörit Civil Oy
tfn 040 6693 656
piritta.laitakari@ains.fi
(anträffbar per telefon 11–13.10)

Anna Elf
projektchef
NTM-centralen i Nyland
tfn 0295 021395
anna.elf@ely-keskus.fi

Bilder

Planeringsområdet Lusi-Oravakivensalmi: Pohjola ingår inte i planeringsområdet.
Karta över planeringsområdet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

logo

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye