Alkon hinnat nousevat syksyn hinnanmuutosten yhteydessä maltillisesti
Alkossa vähittäismyyntihinnat muuttuvat kaksi kertaa vuodessa. Syksyn hinnanmuutos nostaa tuotteiden hintoja keskimäärin 0,4 prosenttia. Osassa tuotteita hinta nousee, osassa laskee. Suomen hallituksen suunnittelema veronkorotus muuttaisi Alkon tuotteiden hintoja todennäköisesti heti vuoden 2024 alusta. Alko kertoo avoimesti hinnoittelunsa rakenteen.

Tavarantoimittajat voivat tehdä Alkossa myynnissä oleviin tuotteisiin hinnoittelumuutoksia kaksi kertaa vuodessa. Normaalisti nämä jaksovaihdokset ajoittuvat maalis- ja syyskuun loppuun. Tämän syksyn osalta uudet hinnat astuivat voimaan 26. syyskuuta ja hinnanmuutos on keskimäärin 0,4 prosenttia. Panimotuotteiden hinnat nousevat keskimäärin 0,4 prosenttia, väkevien 0,7 prosenttia, kuohuviinien 0,9 prosenttia, punaviinien 0,2 prosenttia ja valkoviinien 0,3 prosenttia. Hinta nousee 1700 tuotteella ja laskee lähes 400 tuotteella.
”Hintojen nousu meillä Alkossa on ollut hyvin maltillista. Tämän syksyn keskimääräinen tuotteen hinnannousu on 30 senttiä. Kevään hinnanmuutoksessa tuotteiden hinnat nousivat keskimäärin 1,5 prosenttia”, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Viime vuonna Alkossa tuotteiden hintojen nousu oli keskimäärin 2,3 prosenttia kun yleinen inflaatio oli 7,1 prosenttia.
Alko kertoo avoimesti hinnoittelunsa rakenteen – veron osuus alkoholijuomissa merkittävä
Alkoholi aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia ja siksi sen verotus useissa maissa – Suomen lisäksi muun muassa Norjassa, Ruotsissa, Islannissa ja Brittein saarilla – on korkeaa. Alkoholiverolla ohjataan väestön alkoholin kulutusta, sillä tutkimusten mukaan hinta on saatavuuden lisäksi voimakkaimmin kulutukseen vaikuttava tekijä.
Väkevissä ja oluissa alkoholijuomavero määräytyy alkoholiprosentin mukaan: mitä suurempi alkoholiprosentti tuotteella on, sitä suurempi on veron määrä. Viineissä alkoholijuomavero on sama kaikille saman pakkauskoon tuotteille alkoholiprosentista riippumatta.
Alkon myyntikate on keskimäärin 17 prosenttia tuotteen alkoholiverollisesta hinnasta.
”Tuotteiden hinnat ja hinnoittelu puhuttavat säännöllisesti. Siksi avaammekin tuotteiden hinnoittelun rakennetta meidän Hinnan anatomia -kampanjalla, jossa avoimesti kerromme hinnoittelumme eri osa-alueet. Monelle on yllätys esimerkiksi se, että veron osuus juomien hinnoista on merkittävä. Veron osuus tuotteessa on ihan sama, myyjästä riippumatta”, toteaa Koskinen.
”Esimerkiksi kymmenen euron viinipullosta 51 prosenttia, eli noin viisi euroa on veroa. Siitä Alkolle jää myyntikatetta noin 1,70 euroa. 30 euron väkevän (koossa 0,7 l, alkoholiprosentti 40) juoman hinnasta 66 prosenttia, eli lähes 20 euroa, on veroa. Alkolle siitä jää myyntikatetta 3,30 euroa.”
Alkossa hinnat ovat kaikille ja kaikkialla Suomessa samat, niin myymälässä kuin verkossa.
”Hintakeskusteluissa viitataan usein siihen, että juomat ovat ulkomailta tilattaessa huomattavasti edukkaampia. Usein kuluttaja tullee huomanneeksi tilatessaan väkeviä tai viinejä etäostona ja maksaessaan niistä asiaan kuuluvat verot ja maksut, että ostokset tulevat kalliimmiksi kuin kotimaasta ostettuna.”
Suunniteltu alkoholijuomaverotuksen korotus muuttaisi Alkon hintoja
Suomen hallitus suunnittelee alkoholijuomaveron korotusta vuoden vaihteeseen. Mahdolliset veronmuutokset näkyvät alkoholijuomien kuluttajahinnoissa täysimääräisinä. Esitetyn alkoholijuomaveron korotuksen vaikutus hintoihin tuoteryhmittäin kuvassa alla.

Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia12.2.2025 07:27:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.
Lahden Sokoksen Alko uudistuu6.2.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Lahden Sokoksen Alkon myymälä remontoidaan. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.2. saakka ja avataan jälleen 25.4. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset.
Pellon Alko muuttaa helmikuussa30.1.2025 07:15:00 EET | Tiedote
Pellon Alko muuttaa samaan uuteen kiinteistöön S-marketin kanssa. Myymälä on suljettuna 10.–12. helmikuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 13. helmikuuta. Alkon Nollaus-kampanja rohkaisee pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja.
Alkon myyntilitrat vuonna 2024: väkevien ja viinien myynti laski, oluiden myynti ennallaan, alkoholittomien myynti nousi9.1.2025 07:14:11 EET | Tiedote
Alkon myynti vuonna 2024 oli 71,2 miljoonaa litraa laskien 5,7 miljoonaa litraa vuodesta 2023. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla. Puna- ja valkoviineissä Chile pitää yhä pintansa suosituimpana viinimaana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme