Merihaan ja Kalasataman Sompasaaren väliseen veneliikenteeseen korkeusrajoitus 1.10.2023 alkaen
Merihaan ja Kalasataman Sompasaaren välinen laivaväylä lakkautettiin 1.8.2023, mutta läpikulku suuremmilla aluksilla (ilman korkeusrajoitusta) on mahdollista vielä syyskuun loppuun saakka.
1.10.2023 jälkeen työsillan rakentaminen etenee nopeasti ja korkeusrajoitus tulee voimaan minä päivänä tahansa. Tällöin väliaikaiseen työsiltaan jätetään Nihdin puoleiseen reunaan kulkuaukko, joka on noin 7 metriä leveä ja vähintään 2,3 metriä korkea. Kulkuaukon sijainti muuttuu työn edetessä.
Valmiissa sillassa, arviolta vuodesta 2026 alkaen, on 2,5 metrin alikulkukorkeus. Sillassa on myös erikoistapauksissa ajoneuvonosturien avulla avattava osuus.
Muutama fakta Merihaansillasta
Muiden Kruunusiltojen tavoin Merihaansilta on tarkoitettu raitiovaunuliikenteen lisäksi jalankululle ja pyöräilylle.
Sillan suunnittelussa ja rakentamisessa varaudutaan lisäksi Hiilisatamansillan rakentamiseen. Hiilisatamansilta on Hanasaareen menevä haara, joka lähtee Merihaansillan kupeesta.
Hiilisatamansillan rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöstä. Se on kytköksissä Hanasaaren alueen muuhun kehitykseen.
Merihaansillan ollessa osa Kruunusillat-raitiotieyhteyttä sen katsotaan valmistuvan samaan aikaan kuin koko Kruunusillat-raitiotien: tavoite on, että matkustajaliikenne alkaa kaikilla silloilla vuonna 2027.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eetu HahtonenKruunusillat-allianssin osaprojektipäällikkö, sillat ja vesirakentaminen
Puh:050 494 4410eetu.hahtonen@yit.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Klimatförändringen: Helsingfors skärper sitt utsläppsminskningsmål och satsar på anpassning17.12.2025 11:16:20 EET | Pressmeddelande
Helsingfors uppdaterar sitt klimatprogram för att återspegla sin nya stadsstrategi, samtidigt som man skärper sitt mål för utsläppsminskningar. Stadens nya mål är att minska de direkta utsläppen av växthusgaser med 85 procent fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Det tidigare målet var 80 procent. Dessutom kommer Helsingfors att behålla sitt nettonollmål innan 2040, men kommer att överge sitt offsetbaserade koldioxidneutralitetsmål för 2030.
Ilmastonmuutos: Helsinki kiristää päästövähennystavoitettaan ja panostaa sopeutumiseen17.12.2025 11:16:20 EET | Tiedote
Helsinki päivittää ilmasto-ohjelmansa vastaamaan uutta kaupunkistrategiaa ja kiristää samalla päästövähennystavoitettaan. Kaupungin uutena tavoitteena on vähentää suoria kasvihuonekaasupäästöjä 85 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Aiempi tavoite oli 80 prosenttia. Tämän lisäksi Helsinki pitää edelleen kiinni nettonollatavoitteestaan vuoteen 2040, mutta luopuu kompensaatioihin perustuneesta vuoden 2030 hiilineutraaliustavoitteesta.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.12.202516.12.2025 17:22:34 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.12.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
År 2025 förde med sig nya broar och stiligt renoverade parker till Helsingfors – flera blev klara i förtid16.12.2025 09:03:07 EET | Pressmeddelande
Helsingfors intensiva byggande har gett resultat även i år, då många nya och renoverade gator, parker och idrottsanläggningar blev klara för invånarna i Helsingfors. Flera projekt blev färdiga tidigare än beräknat.
Vuosi 2025 toi Helsinkiin uusia siltoja ja komeasti korjattuja puistoja – moni valmistui etuajassa16.12.2025 09:03:07 EET | Tiedote
Helsinkiin valmistui lukuisia uusia ja uudistettuja katuja, puistoja ja liikuntapaikkoja asukkaiden käyttöön. Rakennusaikataulu alittui useissa kohteissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme