Caruna päivitti vanhan sähköaseman uuteen Espoossa – iso osa purkumateriaalista kierrätetään sellaisenaan, materiaalina tai energiana

Nuijalassa sijaitsevan 70-luvun puolivälissä rakennetun sähköaseman tekninen käyttöikä tuli päätökseensä ja tilalle rakennettiin uusi, tehokkaampi sähköasema. Vanhan laitoksen purkutyö on käynnistynyt, ja purkumateriaalit päätyvät muun muassa energiantuotantoon ja maanrakennukseen.

Nuijalan asema ennen purkamisen aloittamista
Nuijalan asema ennen purkamisen aloittamista Caruna

Nuijalan vanha sähköasema on aikoinaan rakennettu heinäpellolle. Koska sähköasemien tekninen elinikä on noin 40–50 vuotta, iän tullessa vastaan sähköasemat on päivitettävä uuteen, jotta sähkönjakelun luotettavuus ei kärsi. Verkon kuormituksen kasvu Espoossa edellytti laajempaan kytkinlaitokseen investoimista.

”Korvaava sähköasema rakennettiin parinsadan metrin päähän vanhasta. Uusi sisäkytkinlaitos vie tilaa noin kymmenesosan vanhasta laitoksesta, vaikka se onkin sähköteknisesti isompi kuin vanha. Tilankäyttö on siis aiempaa tehokkaampaa”, kertoo Carunan projektipäällikkö Arto Hyytiäinen

Vanhalla tontilla riittää purettavaa, sillä kyseessä on noin hehtaarin kokoinen alue. Osa laitteista on yhä toimivia, ja esimerkiksi vanhan sähköaseman muuntajat ovat jo käytössä Carunan muilla sähköasemilla.

”Muuntajien lisäksi olemme poistaneet tärkeitä komponentteja, jotka ovat nyt varalaitteina. Jos jotain rikkoutuu, niin meillä on sitten valmiina tämänkin ikäluokan laitteita, joita voimme asentaa tilalle. Se on tärkeä osa varautumistamme”, Hyytiäinen korostaa.

Vanhoista sähköasemista saadaan jopa arvokkaita metalleja

Purkutyöt lähtivät liikkeelle syyskuun alussa haitta-ainepurkutöillä. 70-luvun rakennuksissa on lattialaattoja, joiden alla on liimapinta ja asbestia sisältäviä osioita. Hiljalleen tehtävien haitta-ainapurkutöiden jälkeen käytännössä kaikki puretaan maan tasalle.

”Meidän ja urakoitsijan yhteisen purkusuunnitelman keskiössä on jätteiden lajittelu. Pyrimme korostamaan sitä, että toisen jäte on toisen aarre. Alustavan arvion mukaan alueelta puretaan noin miljoonan kilon edestä materiaalia, kun betonitkin lasketaan mukaan”, Hyytiäinen kertoo.

Betonia voidaan hyödyntää murskeena maanrakennuksessa, palavaa materiaalia polttoaineena energiantuotannossa ja metallit raaka-aineena. Mukana on muun muassa kuparia ja alumiinia, joista alumiini on toimialalla yleisempää.

”Aktiiviset purkutyöt kestävät noin kahden kuukauden ajan. Tavoitteena on, että purkutyöt ovat valmiita tämän vuoden loppuun mennessä. Tilalle ei sentään tule vanhaa heinäpeltoa, mutta talven jälkeen alue vielä nurmetetaan viimeistelytyönä”, Hyytiäinen toteaa.

Viimeistelytöiden jälkeen nurmetettu alue on osa vihreää käytävää, jossa kulkee myös Carunan verkkojohtoja.

Nuijalan sähköasema