CLIC Innovation Oy

GreenE² -ekosysteemin toinen vaihe sai myönteisen rahoituspäätöksen

Business Finland on myöntänyt ekosysteemirahoituksen CLIC Innovationin GreenE² -ekosysteemin toiselle vaiheelle. GreenE² on avoimen innovaation ekosysteemi, joka edistää kestävää energian systeemitransitiota Suomessa.

GreenE² -ekosysteemin ensimmäinen vaihe alkoi vuonna 2020 ja kesti 2,5 vuotta. Tänä aikana ekosysteemi on kasvanut merkittävästi ja rakentanut useita innovaatiohankkeita energiatransition edistämiseksi, esimerkiksi BalticSeaH2, HYGCEL ja BioCCU -hankkeet. Ensimmäisen vaiheen aikana aloitettiin vihreää siirtymää edistäviä aktiviteetteja sekä järjestettiin tapahtumia, joilla tuetaan vihreän energiamarkkinan kasvua (mm. lainsäädännön seurantaa, markkinamuokkaustyötä, TKI-tiekarttojen rakentamista, sekä yhteisen ymmärrettävän dialogin rakentamista energiateemaan).

Toisen vaiheen aikana GreenE² jatkaa kaikkia ensimmäisessä vaiheessa aloitettuja toimia neljän kärkiteeman puitteissa: vety, P2X (power-to-x)-teknologiat, hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen (CCU), sektori-integraatio ja energiajärjestelmien tehokkuus. Ensimmäisen vaiheen aktiviteetteja ja tiekarttojen toteuttamista jatketaan ja lähdetään viemään käytäntöön. GreenE² ekosysteemi jatkaa myös aktiivisesti hankerakentamista Suomessa, että kansainvälisissä konsortioissa edellä mainituissa teemoissa.

Suomesta vihreän siirtymän johtava maa

Vihreän siirtymän luomat mahdollisuudet kasvattavat kilpailukykyä: Suomen vihreä strategia määrittelee, miten yritykset ja julkinen sektori voivat yhdessä rakentaa Suomesta vihreän siirtymän johtavan maan.  GreenE²-ekosysteemiä tullaan laajentamaan Suomessa, ja yhteistyötä halutaan myös lisätä kansainvälisten toimijoiden kanssa. Tämä luo vahvan verkoston yritysten, tutkimuslaitosten ja muiden sidosryhmien välille ja mahdollistaa entistäkin laajemman vaikutuksen kestävän kehityksen edistämisessä niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

GreenE² on avoimen innovaation ekosysteemi, joka tukee vihreää energiatransitiota. Sen toiminta on avointa tutkimuslaitoksille yrityksille, jotka haluavat kehittää kestäviä energiaratkaisuja sekä muille aktiivisesti teemassa toimiville organisaatioille. GreenE² keskustelualustana mahdollistaa myös tehokkaan vuoropuhelun julkisten toimijoiden sekä kuluttajia edustavien etujärjestöjen kanssa tarjoamalla faktapohjaista tietoa sekä tutkimuslaitoksista että yritysmaailmasta.

Lisätietoa GreenE²-ekosysteemistä löydät täältä. Voit ilmoittautua mukaan toimintaan verkkosivulla tai tilata uutiskirjeen.

Lisätietoja: Risto Sormunen, Vice President ecosystem operations, Tel. +358 50 453 4615,risto.sormunen@clicinnovation.fi

Risto Sormunen liittyi CLIC Innovationiin 4. Syyskuuta, aloittaen tehtävässä Vice President, Ecosystem Operations.

Ristolla on yli 40 vuoden työkokemus Fortumilta ennen siirtymistään CLIC:iin.
Risto Sormunen aloitti uransa teollisuuden sähkönkäytön säätötehtävissä ja energiansäästöhankkeissa Suomessa sekä Virossa. Myöhemmin hän siirtyi voimalaitosten ja lämpötekniikan tutkimus- ja tuotekehitysjohtajaksi Fortum Engineering työryhmään.

Fortum/IVO-aikana Risto osallistui useisiin projekteihin ja ohjausryhmiin yhteistyössä suomalaisten teollisuusyritysten, tutkimusorganisaatioiden ja yliopistojen kanssa. Yksi hänen viimeisimmistä tehtävistään Fortumilla oli ExpandFibre-veturiohjelman johtaminen Fortumin puolelta.

"Uskon, että CLIC:llä on ja tulee olemaan tärkeä rooli uusien ratkaisujen edistämisessä eri teollisuudenaloilla sekä energiatransition läpiviemisessä laaja-alaisesti yhteiskunnassa."

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta CLIC Innovation Oy

Nopeasti muuttuva pakkausregulaatio haastaa ruokapakkaamisen arvoketjuja koventuvilla kiertotaloustavoitteilla30.1.2024 08:30:00 EET | Tiedote

EU tavoittelee jätteiden määrän vähentämistä ja ilmastonmuutoksen pysäyttämistä, mutta nopeasti muuttuva regulaatio haastaa esimerkiksi ruokapakkaamisen parissa toimivia yrityksiä. Marraskuussa käynnistynyt EU-rahoitteinen Value4Pack-hanke tukee yrityksiä ja muita ruoan pakkaamisessa mukana olevia toimijoita valmistautumaan EU:n pakkausregulaation muutoksiin. Hanketta koordinoi puolalainen NATUREEF-yhdistys, ja suomalainen CLIC Innovation Oy vahvistaa hankkeessa eurooppalaisten ruokapakkaamisen arvoketjujen yhteistyötä ja tukee kehitystä paikallisesti Suomessa.