Hallinto-oikeus kumosi tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätökset, jotka koskivat Liikennevakuutuskeskuksen tekemiä tietopyyntöjä potilastiedoista
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellään kumonnut tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätökset, jotka koskivat Liikennevakuutuskeskuksen potilastietoihin kohdistuvia tietopyyntöjä. Tietosuojavaltuutettu oli katsonut, että Liikennevakuutuskeskus tekee järjestelmällisesti liian laajoja korvauksenhakijoiden potilastietoihin kohdistuvia tietopyyntöjä. Seuraamuskollegio oli määrännyt Liikennevakuutuskeskukselle 52 000 euron hallinnollisen seuraamusmaksun.
Liikennevakuutuskeskuksella on liikennevakuutuslain 82 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla laaja tiedonsaantioikeus korvauksenhakijan potilastietoihin. Pykälän 3 momentin mukaan tiedonsaantioikeus edellyttää kuitenkin, että tiedot ovat välttämättömiä käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten tai muuten välttämättömiä liikennevakuutuslaissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi.
Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että käyntimerkintöjä on pidettävä lähtökohtaisesti välttämättöminä vahingonkorvaus- ja vakuutuskorvausoikeudellisen syy-yhteyden selvittämiseen liittyvinä tietoina korvausasian ratkaisemiseksi tilanteessa, jossa korvausta haetaan nimenomaan kyseisen käynnin tutkimus- tai hoitokuluista. Korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät kuuluvat vakuutusyhtiön ydintehtävään, eikä niitä voida sälyttää potilastietorekisterien rekisterinpitäjän vastuulle. Sen arvioiminen, onko jokin tutkimus- tai hoitokulu liikennevakuutuksesta korvattava vai ei, on korvausasian selvittämiseen ja ratkaisemiseen keskeisesti kuuluva kysymys, ei pelkkä laskutuksen oikeellisuuteen liittyvä kysymys. Hallinto-oikeus katsoi, että tietosuojavaltuutetun päätös perustui tältä osin virheelliseen arvioon siitä, mitkä tiedot ovat välttämättömiä tietoja korvausasian selvittämiseksi tai ratkaisemiseksi. Tietosuojavaltuutetun päätöksessä esitetty näkemys, että liikennevahingon korvausasian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot tulisi pyytää ensisijaisesti lausunnon muodossa, ei saa tukea myöskään liikennevakuutuslain tiedonsaantia koskevista lainkohdista tai niiden esitöistä.
Hallinto-oikeus totesi lisäksi, että tietosuojavaltuutetun päätöksessä ei ollut otettu yksilöidysti kantaa siihen, miltä osin Liikennevakuutuskeskuksen esittämiä toimintatapoja oli pidetty tietosuojasääntöjen vastaisina. Hallinto-oikeus katsoi, että asiassa esitettyä selvitystä ei voitu pitää riittävänä sen osoittamiseksi, että Liikennevakuutuskeskus olisi kerännyt järjestelmällisesti enemmän tietoja, kuin mihin se oli oikeutettu liikennevakuutuslain 82 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 3 momentin nojalla. Liikennevakuutuskeskuksen ei ollut osoitettu toimineen vastoin tietojen minimointiperiaatetta tietojen käsittelyssään, eikä tietojen käsittelyä voitu myöskään pitää kohtuuttomana.
Päätöstilaukset:
tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi
Päätösnumero: 5398/2023
Avainsanat
Linkit
Helsingin hallinto-oikeus
Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol
Helsingfors förvaltningsdomstol avslog besvären gällande utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo18.6.2025 10:08:56 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat ett beslut till sex besvär gällande utredningsplanen för direktbanan Esbo-Salo som Transport- och kommunikationsverket Traficom hade godkänt med två olika beslut. Ändringsansökandena var markägare, en förening, en privatperson, vattenområdets delägarlag och Raseborgs stad. I besvären begärdes bland annat att utredningsplanen av direktbanan Esbo-Salo ska upphävas. Kravet motiverades med brister i växelverkan, brister i utredningar gällande till exempel projektets ekonomiska gränsvillkor, implementeringsalternativ och naturutredningar, påverkan under byggtid samt skakning och buller. I en del av besvären betraktades linjeringen av banan som olaglig antingen på grund av att linjeringen skulle orsaka olägenheter till dess närområden eller att linjeringen eller en station inte ligger på ett visst område. Förvaltningsdomstolen avvisade ett av besvären på grund av saknad rätt att söka ändring och avslog de andra fem besvären. Förvaltningsdomst
Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmasta tehdyt valitukset18.6.2025 10:08:56 EEST | Tiedote
Helsingin hallinto-oikeus on tänään antanut päätöksen kuuteen valitukseen, jotka koskivat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kahdella eri päätöksellä hyväksymää Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmaa. Valittajina oli maanomistajia, yhdistys, yksityishenkilö, vesialueen osakaskunta ja Raaseporin kaupunki. Valituksissa muun muassa vaadittiin Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelman kumoamista. Kumoamisvaatimusta perusteltiin vuorovaikutusmenettelyn puutteilla, puutteellisilla selvityksillä koskien esimerkiksi hankkeen taloudellisia reunaehtoja, toteuttamisvaihtoehtoja ja luontovaikutuksia, rakentamisen aikaisilla vaikutuksilla sekä tärinällä ja melulla. Osassa valituksista pidettiin ratalinjausta lainvastaisena joko sen vuoksi, että linjaus aiheuttaisi haittaa sen lähialueille tai että linjaus tai asema ei ole tietyllä alueella. Hallinto-oikeus jätti yhden valittajan valituksen tutkimatta puuttuvan valitusoikeuden vuoksi ja hylkäsi loput viisi valitusta. Hallinto-oikeus totesi päätök
Helsingfors förvaltningsdomstol gav ett beslut i ett ärende som gällde punktbeskattning vid distansförsäljning av alkoholdrycker17.6.2025 10:13:28 EEST | Pressmeddelande
Via en webbplats på finska hade ett tyskt bolag sålt punktskattepliktiga alkoholdrycker till privatpersoner. Produkterna, som bolaget hade sålt, hade transporterats från Tyskland till Finland av ett utomstående transportföretag, till vilket köparen hade betalat transportkostnaderna. I samband med köpet hade det på bolagets webbplats rekommenderats vissa transportföretag och givits uppgifter om transportkostnaderna för köparen. Skatteförvaltningen hade påfört bolaget punktskatt på alkoholdryckerna. Förvaltningsdomstolen skulle avgöra huruvida bolaget indirekt hade avsänt eller transporterat alkoholdryckerna i den mening som avses i artikel 36.1 i punktskattedirektivet, vilket skulle innebära att det var fråga om distansförsäljning och att bolaget var punktskattepliktigt för produkterna i Finland. Förvaltningsdomstolen uppsköt ärendets behandling i ett tidigare skede och begärde om förhandsavgörande från Europeiska unionens domstol (EG-domstolen) angående tolkningen av det tillämpbara pu
Helsingin hallinto-oikeus antoi päätöksen alkoholijuomien etämyynnin valmisteverotusta koskevassa asiassa17.6.2025 10:13:28 EEST | Tiedote
Saksalainen yhtiö oli myynyt suomenkielisen verkkokaupan kautta valmisteveron alaisia alkoholijuomia yksityishenkilölle. Yhtiön myymät tuotteet Saksasta Suomeen oli kuljettanut ulkopuolinen kuljetusyhtiö, jolle ostaja oli maksanut kuljetuksesta aiheutuneet kustannukset. Yhtiön internet-sivuilla oli alkoholijuomien oston yhteydessä suositeltu nimettyjä kuljetusyhtiöitä ja annettu tietoja ostajalle aiheutuvista kuljetuskustannuksista. Verohallinto oli määrännyt alkoholijuomista suoritettavat valmisteverot yhtiön maksettavaksi. Hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko yhtiö valmisteverodirektiivin 36 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla välillisesti lähettänyt tai kuljettanut alkoholijuomat, jolloin kysymys oli etämyynnistä ja yhtiö oli verovelvollinen tuotteista Suomessa kannettavista valmisteveroista. Hallinto-oikeus lykkäsi aiemmassa vaiheessa asian käsittelyä ja esitti Euroopan unionin tuomioistuimelle (EUT) ennakkoratkaisupyynnön tapahtuma-aikana sovellettavan valmisteverodi
Helsingfors förvaltningsdomstols verksamhetsberättelse för år 2024 har publicerats31.3.2025 12:12:23 EEST | Pressmeddelande
I Helsingfors förvaltningsdomstols verksamhetsberättelse för år 2024 beskrivs det gångna årets händelser, verksamhet och nyckeltal.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme