Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Hallinto-oikeus kumosi tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätökset, jotka koskivat Liikennevakuutuskeskuksen tekemiä tietopyyntöjä potilastiedoista

Jaa

Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellään kumonnut tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätökset, jotka koskivat Liikennevakuutuskeskuksen potilastietoihin kohdistuvia tietopyyntöjä. Tietosuojavaltuutettu oli katsonut, että Liikennevakuutuskeskus tekee järjestelmällisesti liian laajoja korvauksenhakijoiden potilastietoihin kohdistuvia tietopyyntöjä. Seuraamuskollegio oli määrännyt Liikennevakuutuskeskukselle 52 000 euron hallinnollisen seuraamusmaksun.

Liikennevakuutuskeskuksella on liikennevakuutuslain 82 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla laaja tiedonsaantioikeus korvauksenhakijan potilastietoihin. Pykälän 3 momentin mukaan tiedonsaantioikeus edellyttää kuitenkin, että tiedot ovat välttämättömiä käsiteltävänä olevan vakuutus- tai korvausasian ratkaisemista varten tai muuten välttämättömiä liikennevakuutuslaissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi.

Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että käyntimerkintöjä on pidettävä lähtökohtaisesti välttämättöminä vahingonkorvaus- ja vakuutuskorvausoikeudellisen syy-yhteyden selvittämiseen liittyvinä tietoina korvausasian ratkaisemiseksi tilanteessa, jossa korvausta haetaan nimenomaan kyseisen käynnin tutkimus- tai hoitokuluista. Korvausasian harkintaan liittyvät tehtävät kuuluvat vakuutusyhtiön ydintehtävään, eikä niitä voida sälyttää potilastietorekisterien rekisterinpitäjän vastuulle. Sen arvioiminen, onko jokin tutkimus- tai hoitokulu liikennevakuutuksesta korvattava vai ei, on korvausasian selvittämiseen ja ratkaisemiseen keskeisesti kuuluva kysymys, ei pelkkä laskutuksen oikeellisuuteen liittyvä kysymys. Hallinto-oikeus katsoi, että tietosuojavaltuutetun päätös perustui tältä osin virheelliseen arvioon siitä, mitkä tiedot ovat välttämättömiä tietoja korvausasian selvittämiseksi tai ratkaisemiseksi. Tietosuojavaltuutetun päätöksessä esitetty näkemys, että liikennevahingon korvausasian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot tulisi pyytää ensisijaisesti lausunnon muodossa, ei saa tukea myöskään liikennevakuutuslain tiedonsaantia koskevista lainkohdista tai niiden esitöistä.

Hallinto-oikeus totesi lisäksi, että tietosuojavaltuutetun päätöksessä ei ollut otettu yksilöidysti kantaa siihen, miltä osin Liikennevakuutuskeskuksen esittämiä toimintatapoja oli pidetty tietosuojasääntöjen vastaisina. Hallinto-oikeus katsoi, että asiassa esitettyä selvitystä ei voitu pitää riittävänä sen osoittamiseksi, että Liikennevakuutuskeskus olisi kerännyt järjestelmällisesti enemmän tietoja, kuin mihin se oli oikeutettu liikennevakuutuslain 82 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 3 momentin nojalla. Liikennevakuutuskeskuksen ei ollut osoitettu toimineen vastoin tietojen minimointiperiaatetta tietojen käsittelyssään, eikä tietojen käsittelyä voitu myöskään pitää kohtuuttomana.

Päätöstilaukset:

tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi

Päätösnumero: 5398/2023

Avainsanat

Linkit

Helsingin hallinto-oikeus

Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Helsingfors förvaltningsdomstol upphävde påföljdsavgiften på 2,4 miljoner euro, som påförts Posti Distribution Ab för dataskyddsbrister i OmaPosti-tjänsten3.11.2025 10:01:17 EET | Pressmeddelande

Helsingfors förvaltningsdomstol har idag upphävt ett beslut av påföljdskollegiet vid dataombudsmannens byrå genom vilket en administrativ påföljdsavgift enligt den allmänna dataskyddsförordningen hade påförts Posti Distribution Ab. Ärendet hänför sig till att det inte är möjligt att öppna ett Posti-konto som krävs för användning av Postis elektroniska tjänster utan att det samtidigt åt kunden öppnas en elektronisk OmaPosti-brevlåda, till vilken elektroniska meddelanden kan skickas utan aktiva åtgärder från kundens sida. Dataombudsmannen hade ansett att kunderna inte hade informerats på ett tillräckligt tydligt sätt om behandlingen av deras personuppgifter i anslutning till att den elektroniska brevlådan OmaPosti skapades och togs i bruk. Med anledning av detta hade dataombudsmannen gett företaget en anmärkning och förelagt företaget att ändra på behandlingen av personuppgifter så att den var förenlig med den allmänna dataskyddsförordningen. Dessutom hade dataombudsmannen ansett att det

Helsingin hallinto-oikeus kumosi Posti Jakelu Oy:lle OmaPosti-palvelun tietosuojapuutteista määrätyn 2,4 miljoonan euron seuraamusmaksun3.11.2025 10:01:17 EET | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellä kumonnut tietosuojavaltuutetun toimiston seuraamuskollegion päätöksen, jolla Posti Jakelu Oy:lle oli määrätty yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen hallinnollinen seuraamusmaksu. Asiassa oli kyse siitä, että Postin sähköisten palveluiden käyttämiseen tarvittavaa Posti-tiliä ei ole mahdollista avata ilman, että asiakkaalle samalla avataan sähköinen OmaPosti-laatikko, johon voi alkaa saapua sähköisiä viestejä ilman asiakkaan aktiivisia toimenpiteitä. Tietosuojavaltuutettu oli katsonut, ettei OmaPosti-laatikon avaamiseen ja käyttöönottoon liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ollut kerrottu asiakkaille riittävän selvästi. Tämän johdosta yhtiölle oli annettu huomautus ja määräys saattaa käsittelytoimet yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisiksi. Lisäksi tietosuojavaltuutettu oli katsonut, että OmaPosti-laatikon avaamiseen ja käyttöönottoon liittyvälle henkilötietojen käsittelylle ei ollut lainmukaista käsittelyperustetta. Tietosuo

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisun pyydettyään päästökauppaa koskevan valituksen eikä jatkanut asian käsittelyä hallintoriitana24.9.2025 10:02:31 EEST | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellä hylännyt Metsä Fibre Oy:n valituksen Energiaviraston päätöksestä, joka koski Energiaviraston tekemää arviota Metsä Fibre Oy:n Äänekosken biotuotetehtaan hiilidioksidipäästöjen kokonaismääristä vuosina 2013–2017. Energiavirasto oli päätöksellään korjannut Metsä Fibre Oy:n ilmoittamia päästömääriä pienemmiksi Euroopan unionin tuomioistuimen aiemmin antaman tuomion johdosta. Asiassa oli hallinto-oikeudessa kysymys siitä, millä tavalla Metsä Fibre Oy:lle hyvitetään sen liikaa palauttamat päästöoikeudet. Hallinto-oikeus oli käsittelyn yhteydessä pyytänyt unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisua päästökauppaa koskevan sääntelyn mahdollisesta osittaisesta pätemättömyydestä kysymyksessä olevassa tilanteessa. Unionin tuomioistuin oli 15.5.2025 (C‑414/23) antamallaan päätöksellä vastannut ennakkoratkaisukysymyksiin siten, että sääntely ei ole ollut asiassa kysymyksessä olevin osin pätemätöntä, mutta viitannut perusteluissaan Metsä Fibr

Helsingfors förvaltningsdomstol avslog besvären gällande utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo18.6.2025 10:08:56 EEST | Pressmeddelande

Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat ett beslut till sex besvär gällande utredningsplanen för direktbanan Esbo-Salo som Transport- och kommunikationsverket Traficom hade godkänt med två olika beslut. Ändringsansökandena var markägare, en förening, en privatperson, vattenområdets delägarlag och Raseborgs stad. I besvären begärdes bland annat att utredningsplanen av direktbanan Esbo-Salo ska upphävas. Kravet motiverades med brister i växelverkan, brister i utredningar gällande till exempel projektets ekonomiska gränsvillkor, implementeringsalternativ och naturutredningar, påverkan under byggtid samt skakning och buller. I en del av besvären betraktades linjeringen av banan som olaglig antingen på grund av att linjeringen skulle orsaka olägenheter till dess närområden eller att linjeringen eller en station inte ligger på ett visst område. Förvaltningsdomstolen avvisade ett av besvären på grund av saknad rätt att söka ändring och avslog de andra fem besvären. Förvaltningsdomst

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmasta tehdyt valitukset18.6.2025 10:08:56 EEST | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus on tänään antanut päätöksen kuuteen valitukseen, jotka koskivat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kahdella eri päätöksellä hyväksymää Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmaa. Valittajina oli maanomistajia, yhdistys, yksityishenkilö, vesialueen osakaskunta ja Raaseporin kaupunki. Valituksissa muun muassa vaadittiin Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelman kumoamista. Kumoamisvaatimusta perusteltiin vuorovaikutusmenettelyn puutteilla, puutteellisilla selvityksillä koskien esimerkiksi hankkeen taloudellisia reunaehtoja, toteuttamisvaihtoehtoja ja luontovaikutuksia, rakentamisen aikaisilla vaikutuksilla sekä tärinällä ja melulla. Osassa valituksista pidettiin ratalinjausta lainvastaisena joko sen vuoksi, että linjaus aiheuttaisi haittaa sen lähialueille tai että linjaus tai asema ei ole tietyllä alueella. Hallinto-oikeus jätti yhden valittajan valituksen tutkimatta puuttuvan valitusoikeuden vuoksi ja hylkäsi loput viisi valitusta. Hallinto-oikeus totesi päätök

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye