Keusoten asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistus on edennyt loppusuoralle
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden yhtenäistäminen on edennyt viimeisiin käyttöönottoihin. Syksyn aikana Nurmijärvellä otetaan käyttöön uudet asiakas- ja potilastietojärjestelmät ja Hyvinkäällä käyttöönotetaan uusi sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä.
Hyvinvointialueen yhtenäisellä asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuudella on merkittäviä vaikutuksia asiakasprosessien, toimintatapojen ja kirjaamiskäytäntöjen sujuvoittamiseen ja yhdenmukaistamiseen koko hyvinvointialueella. Yhtenäisten järjestelmien myötä myös moniammatillinen yhteistyö ja sote-ammattilaisten välinen viestintä helpottuu.
– Yhtenäinen pelikenttä mahdollistaa uudenlaisten palveluiden kehittämisen hyvinvointialueen asukkaiden parhaaksi. Esimerkiksi digitaalisten asiointikanavien yhdenmukaistaminen ja sujuvoittaminen onnistuu yhtenäisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden myötä, kertoo hankejohtaja Petteri Puurunen.
Muutos sujuvoittaa asukkaiden ja ammattilaisten arkea
Uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus korvaa 16 kuntayhtymän alueella käytössä ollutta järjestelmää. Uusi järjestelmäkokonaisuus toimii OMNI360-tuoteperheen alla, ja sen toimittaa CGI Suomi Oyj.
Uuteen järjestelmäkokonaisuuteen on siirrytty vaiheittain viimeisen vuoden aikana, ja edessä olevat kolme suurta käyttöönottoa ovat hankkeen viimeiset suuret toiminnalliset muutokset: syksyn aikana uuden järjestelmän pariin ponnistetaan 2.10. alkaen sosiaalihuollon palveluissa Nurmijärvellä ja Hyvinkäällä sekä Nurmijärvellä vielä 16.10. suun terveydenhuollon osalta ja 1.11. alkaen perusterveydenhuollon osalta.
– Käyttöönottojen yhteydessä voi esiintyä väliaikaista hitautta palveluissa, kun teemme testauksia ja esimerkiksi järjestämme koulutuksia. Lopputuloksena on kuitenkin entistä toimivampi ja yhtenäisempi järjestelmäkokonaisuus, joka helpottaa sekä asukkaiden että Keusoten ammattilaisten arkea, kertoo kehittämispäällikkö Paula Tiilikainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri Puurunen
hankejohtaja
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
petteri.puurunen@keusote.fi
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme