Valtatien 8 Rauman ja Eurajoen välisen tieosuuden parantamishankkeessa on valittu vaihtoehto jatkosuunnitteluun
Valtatien 8 parantamisen suunnittelua Rauman ja Eurajoen välillä jatketaan vaihtoehdon VE 2 pohjalta. Vaihtoehdossa valtatie levennetään 2+2-kaistaiseksi nykyiselle paikalleen. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskus valitsi tämän vaihtoehdon ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ja sidosryhmien kanssa käydyn vuoropuhelun pohjalta. Valittu vaihtoehto etenee yleissuunnitelmavaiheeseen ja myöhemmin tiesuunnitelmavaiheeseen.
Jatkosuunnitteluun valittu vaihtoehto leventää tieosuuden nelikaistaiseksi olemassa olevaan valtatiekäytävään. Tasoliittymät poistetaan ja korvataan eritasoliittymillä sekä tiejärjestelyillä. Nopeusrajoitus voidaan nostaa 100 kilometriin tunnissa koko tieosuudella.
Ympäristövaikutuksiltaan merkittävä muutos on rinnakkaistieyhteyden rakentaminen valtatieltä Lakarin logistiikka- ja teollisuusalueelle. Rinnakkaistie kulkee Lakarinkadulta Lapijoelle ja sen yhteyteen rakennetaan myös kävely- ja pyörätie. Olkiluotoon rakennettava uusi eritasoliittymä tulee olemaan tärkeä yhteys Porin suuntaan kulkeville tai sieltä saapuville.
Muita valittuun vaihtoehtoon sisältyviä ratkaisuja ovat:
- Rauman pohjoista ja Luostarinkylän eritasoliittymää parannetaan.
- Hidas liikenne kielletään, eli alle viittäkymppiä kulkevat ajoneuvot ohjataan sivuteille.
- Asuinalueiden kohdalle lisätään melusuojausta.
- Riista-aitoja rakennetaan koko suunnittelualueelle.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen mukaan valittu vaihtoehto VE 2 vastaa hankkeelle asetettuihin liikenteellisiin tavoitteisiin. Valtatien muuttaminen nelikaistaiseksi edistää liikkumisen turvallisuutta ja sujuvuutta Rauman seudulla sekä palvelee alueen elinvoimaisuuden kehittämistä. Lisäksi vaihtoehtoon sisältyvä rinnakkaistie mahdollistaa liikenteen Lakarin ja Eurajoen kunnan keskustan välillä ja sujuvoittaa Lakarin alueen yritysten yhteyksiä. Valittu vaihtoehto mahdollistaa myös parhaiten vaiheittaisen toteutuksen.
”Tavoitteena on, että jatkossa valtatie 8 tarjoaa yhä turvallisemman ja sujuvamman yhteyden, joka palvelee sekä pitkämatkaista liikennettä että Rauman kaupunkiseudun yhteyksiä. Parhaimmillaan tämä liikenneratkaisu auttaa Rauman seudun kehittämisessä ja koko länsirannikon elinvoiman lisäämisessä”, sanoo projektipäällikkö Timo Bäcklund, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelta.
Taustalla kattava ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA)
Neljän eri valtatien 8 parantamisvaihtoehdon vaikutuksia punnittiin YVA-menettelyssä noin puolentoista vuoden ajan. Vuorovaikutteisen arviointityön tuloksena syntyi YVA-selostus, jossa esiteltiin ja vertailtiin eri vaihtoehtojen ympäristövaikutuksia. Selostuksessa todettiin, että vaihtoehdoilla VE 1, VE 2 ja VE 3 olisi runsaasti sekä myönteisiä että kielteisiä ympäristövaikutuksia. Vain suppeassa vaihtoehdossa VE 0+ ympäristövaikutukset jäisivät vähäisiksi, mutta myös vaihtoehdon sisältämät parannukset olisivat pieniä.
Eniten vaihtoehdot erosivat vaikutuksiltaan Lapijoen kohdalla, jossa tutkittiin päätien sijaintia nykyisessä maastokäytävässä sekä läntisessä uudessa maastokäytävässä. Päätien osalta ratkaisulla VE 3 oli eniten negatiivisia vaikutuksia alueen asukkaiden elinympäristöön ja arvokkaaseen kulttuurimaisemaan. Jatkosuunnittelussa huomioidaan esimerkiksi Lapijoen koulun ja kylän liikenneturvallisuus sekä kulkuyhteydet. Myös meluntorjunta huomioidaan jatkosuunnittelussa.
Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue valitsi YVA-menettelyn ja vuoropuhelun pohjalta jatkosuunnitteluun vaihtoehdon VE 2. Tästä vaihtoehdosta tehdään lain mukainen yleissuunnitelma, joka valmistuu vuoden 2024 aikana. Yleissuunnitelmassa tarkennetaan ratkaisujen yksityiskohtia. Olkiluodon osalta edetään todennäköisesti YVA-selostuksen vaihtoehdon VE 3 mukaisella maantien 2176 uudella linjauksella.
Yleissuunnittelua varten tehtävät maaperätutkimukset alkavat jo lokakuun aikana. Hanketta esitellään asukkaille ja muille sidosryhmille yleissuunnittelun aikana. Vaiheittain tarkentuvasta suunnitelmasta voi myös antaa palautetta. Hanke etenee myöhemmin yksityiskohtaiseen tiesuunnitelmavaiheeseen. Varsinainen rakennusvaihe ajoittuu näillä näkymin aikaisintaan vuosille 2027–2031.
Lisätietoa
Projektipäällikkö Timo Bäcklund, liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Puh. 0295 022 782
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Suunnittelupäällikkö Antti Kärki, liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Puh. 0295 022 802
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Hankkeen verkkosivujen osoite on https://vayla.fi/vt-8-rauma-eurajoki
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä saadut lausunnot ja mielipiteet ovat nähtävillä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa: www.ymparisto.fi/vt8RaumaEurajokiYVA
Hankkeen ajankohtaisia tapahtumia voi seurata myös Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/Vt-8-rauma-eurajoki
Sähköpostilistalle voi ilmoittautua lähettämällä viestin osoitteeseen kirsikka.mattila@sitowise.com
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viikolla 209.5.2025 13:25:56 EEST | Tiedote
Päällystystöitä ja päällystystä valmistelevia töitä on käynnissä ensi viikolla (vk 20) ympäri maakuntia. Päällystyksiä on käynnissä Varsinais-Suomen osalta Salossa, Paimiossa, Paraisilla, Mynämäellä ja Liedossa. Satakunnassa päällystystöitä on käynnissä Porissa ja Kankaanpäässä.
Valtatien 1 Isokylän tunneli Salossa suljetaan huoltotyön takia 13.-14.5.2025 illan ja yön ajaksi7.5.2025 09:03:24 EEST | Tiedote
Salossa Isokylän tunnelissa tehdään ilta- ja yötyönä molempien tunneliputkien huoltotöitä tiistai-illan 13.5. klo 18 ja keskiviikkoaamun 14.5. klo 6 välisenä aikana. Työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi tunneli suljetaan liikenteeltä huoltotyön ajaksi. Valtatien 1 liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi maastoon viitoitetulle varareitille.
Liikennekatko Säkyläntiellä (mt 204) 17.–18.5. Vähä-Säkylän risteyssillan purkutöiden vuoksi6.5.2025 10:31:23 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut huhtikuussa Vähä-Säkylän risteyssillan uusimistyöt Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Seuraavana työvaiheena on vanhan sillan purkaminen. Purkutöiden ajaksi joudutaan katkaisemaan liikenne sillan alittavalta Säkyläntieltä (mt 204) 17.-18.5.2025. Säkyläntien liikenne ohjataan kiertoreitille Turuntien (mt 12692) kautta purkutöiden ajaksi.
Valtatiellä 1 (E18) laajennetaan Makarlan levähdysaluetta Piikkiössä6.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinan Piikkiössä valtatie 1:llä Makarlan levähdysalueen laajennustyöt, jossa paikoitusaluetta laajennetaan ja uudelleenjärjestellään. Rakennustyöt alkavat viikolla 19 ja rakennustöiden on tarkoitus valmistua elokuussa 2025. Levähdysalueen laajennus on merkittävä helpotus raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.
Fertilex Oy:n kanalan laajennushankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville6.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Fertilex Oy suunnittelee munituskanalan laajennusta Laitilan kaupungin Nästin kylässä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme