Tässä ovat työnhakijoita eniten kiinnostavat työnantajat – katso jättilista

Suomen suurin työnhakupalvelu Duunitori kokoaa vuosittain listan työnantajista, jotka ovat kiinnostaneet eniten työnhakijoita. Tänä vuonna listalta löytyy tunnettujen brändien lisäksi myös yllättäjiä.

Duunitorin datan mukaan noin 70 prosenttia työpaikkailmoituksista avataan mobiililaitteilla. Duunitori

Duunitorin Kiinnostavimmat työnantajat -lista perustuu työnhakijoiden toimintaan työnhakupalvelussa ja paljastaa, mitkä työnantajat ovat työnhakijoiden näkökulmasta houkuttelevimpia.

Listalle nousevat työnantajat, joiden ilmoitukset ovat keränneet eniten lukukertoja Duunitorilla viimeisen 12 kuukauden aikana. Duunitorilla vieraillaan kuukausittain noin viisi miljoonaa kertaa, joten käynneistä kertyvä data antaa kattavan käsityksen siitä, mitkä työnantajat houkuttelevat työnhakijoita. Kiinnostavuutta ja lukukertoja analysoitaessa datasta on poistettu esimerkiksi ilmoitusten maksullisen markkinoinnin ja aukioloajan vaikutukset.

Listan tulokset paljastavat huomattavia eroja työnantajien välillä.

”Erot työnantajien kesken voivat olla dramaattisia: parhaiten menestyvien työnantajien työpaikkailmoitukset voivat saada jopa satakertaisesti enemmän lukukertoja heikoiten menestyviin verrattuna”, Duunitorin johtava työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto tiivistää analyysin tuloksia.

Erot kärjen ja keskikastin välillä ovat hieman pienempiä. Jokaisen toimialan kärkityönantajat kiinnostavat noin tuplasti enemmän kuin toimialan työnantajat keskimäärin.

”Tuplasti enemmän kiinnostavuutta tarkoittaa tuplasti enemmän relevantteja silmäpareja työpaikkailmoituksille ennen mainoseuroja. Tämä on merkittävä etu, joka säästää työnantajalta aikaa ja rahaa sekä lisää huomattavasti todennäköisyyttä rekrytoinnin onnistumiselle”, Vaisto muistuttaa.

Fiksu työnantaja panostaa oikeisiin kohderyhmiin – ämpärien ja messukynien jakelu ei riitä

Tilasto osoittaa, että matka vetovoimaiseksi työnantajabrändiksi voi kulkea erilaisia reittejä. Kiinnostavimpien työnantajien listalla on mukana sekä ruotsalaisen vaatekauppaketjun KappAhlin kaltaisia tunnettuja kuluttajabrändejä että suurelle yleisölle tuntemattomampia toimijoita.

Vaiston mukaan kuvaava esimerkki onnistuneesta vetovoiman kasvattamisesta on 2M-IT, joka tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-palveluja sairaanhoitopiireille ja kunnille.

"Monelle tuntematon toimija on tehnyt asioita oikein omien kohdeyleisöjensä parissa ja päätynyt alansa toiseksi kiinnostavammaksi työnantajaksi”, Vaisto kuvailee.

Tärkeiden kohdeyleisöjen tunnistaminen ja niihin panostaminen onkin Vaiston mukaan yksi kriittisimpiä tekijöitä, jos haluaa tulla aidosti kiinnostavaksi työnantajaksi.

”Ämpäreitä ja messukyniä jakelemalla saa luotua helposti illuusion tekemisen meiningistä. Strategisessa työnantajabrändityössä viestit kuitenkin rakennetaan aina oikealle osaajakohderyhmälle, ja toiminta kohdistetaan sinne, missä sillä on paras vaikuttavuus.”

Kiinnostavimmat työnantajat toimialoittain

• Porin kaupunki

• Salon kaupunki

• Kuopion kaupunki

Kiinnostavimmat työnantajat -lista pohjautuu 1.7.2022 - 30.6.2023 välillä julkaistuihin työpaikkailmoituksiin. Mukaan on otettu työnantajat, joilla on ollut vähintään 50 työpaikkailmoitusta. Datasta on poistettu kesätyöpaikat. Listausta luotaessa on suljettu pois muuttujia, jotka vaikuttavat tyypillisesti työpaikkailmoituksen suosioon, kuten Duunitorin tarjoamat kampanjointi- ja ilmoituspalvelut sekä se, miten pitkään ilmoitus on ollut julkaistuna sivustolla. Yksikään työnantaja ei ole maksanut listalle pääsemisestä, eikä yksikään työnantaja ole osallistunut listan tuottamiseen.

Haluatko tietää lisää työmarkkinoista tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun,joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.