Kumpula-Natri Japaniin YK:n internetin hallintaa käsittelevään kansainväliseen foorumiin

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) osallistuu ensi viikolla internetin hallintaa käsittelevään foorumiin (Internet Governance Forum IGF2023) Kiotossa.

Foorumissa Kumpula-Natri muun muassa puheenjohtaa Euroopan komission tilaisuutta virtuaalitodellisuudesta ja sen kansainvälisestä hallinnasta (”Virtual Worlds we want: Governance of the future web”).

Tilaisuudessa hahmotellaan virtuaalitodellisuuden, metaversen ja web 4.0:n merkitystä terveydenhuollon, koulutuksen ja logistiikan tulevaisuudelle. Lisäksi tavoitteena on luoda suuntaviivoja virtuaalisen todellisuuden hallinnalle, regulaatiolle ja standardeille. Keskusteluun osallistuvat muun muassa internetin osoitteita hallinnoiva ICANN, Nokia, NTT sekä eettistä teknologiahallintaa ajava Project Liberty’s Institute.

”Tarvitsemme lisää yhteiskunnallista ja poliittista keskustelua siitä, millaista internetiä ja virtuaalitodellisuutta haluamme edistää ja kenen ehdoilla se toimii. Mielestäni tavoitteenamme tulisi olla avoin, vakaa, ilmainen, osallistava, globaali, yhteentoimiva, turvallinen ja kestävä internet”, Kumpula-Natri toteaa.

Euroopan parlamentin kymmenen hengen delegaatio tapaa tilaisuuden yhteydessä myös muun muassa Japanin pääministerin Fumio Kishidan sekä YK:n pääsihteerin António Guterresin.

IGF on YK:n mandaatilla toimiva keskustelufoorumi, jossa eri sidosryhmät - kansalliset hallitukset, yksityinen sektori ja kansaisyhteiskunta - käyvät dialogia internetin tulevaisuudesta. Foorumin teemana on tänä vuonna ”Internet We Want - Empowering All People”. Kumpula-Natri on aikaisemminkin osallistunut IGF-tilaisuuksiin ja johtanut Euroopan parlamentin delegaatiota IGF2022-tilaisuudessa Addis Ababassa sekä IGF2018-tilaisuudessa Pariisissa. Kesällä 2023 hän oli mukana Tampereella järjestetyssä foorumin eurooppalaisessa EuroDIG-tapahtumassa.

Kumpula-Natri: Patenttiuudistus heikentää EU:n strategista autonomiaa27.2.2024 06:03:00 EET | Tiedote

Eurooppalaisten teknologiayhtiöiden mobiiliverkkojen kehittäminen ja innovointi ovat olleet maailman huippuluokkaa. Tämä on uhattuna EU:n uuden standardiessentiaalipatentteja (SEP) sääntelyä koskevassa esityksessä. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asiaan täysistunnossa tällä viikolla. Hyvin tekniseltä kuulostavalla ehdotuksella voi olla dramaattisia vaikutuksia Euroopan telekommunikaatiosektoriin ja sen kykyyn innovoida. Pohjoismaiset teknologiayhtiöt, kuten Nokia ja Ericsson ovat olleet jo pitkään maailman johtavia 5G- ja 6G-verkkojen kehittäjä. Patenteista saatuja tuloja käytetään t&k-toimintaan ja uusien standardien kehittämiseen.

Kumpula-Natri: EU tekee kaikkensa Ukrainan tukemiseksi mutta sanktioita on kiristettävä24.2.2024 05:03:00 EET | Tiedote

Kahden vuoden ajan Ukraina on taistellut urhoollisesti Venäjän häikäilemätöntä hyökkäyssotaa vastaan. Näiden huolentäytteisten vuosien aikana länsimaat ovat tukeneet Ukrainaa: puolustusmateriaalit, humanitaarinen apu, Venäjän vastaiset sanktiot sekä taloudellinen tuki ovat toimia, jotka ovat auttaneet Ukrainaa puolustautumaan Venäjää vastaan. Poliittinen tuki on vankkumaton demokratian puolella autoritarismia vastaan ja Ukraina voi aloittaa myös valmistautumisen EU jäsenmaaksi