Työministeri Arto Satonen: ”Hallituksessa on halua viedä omaishoitajien asiaa eteenpäin”

Omaishoitajaliiton mukaan hallitusohjelmassa on paljon hyviä kirjauksia omaishoitajien aseman parantamiseksi, ja niitä on vietävä eteenpäin heikkenevistä talousnäkymistä huolimatta. Omaishoitajaliiton edustajat tapasivat tänään työministeri Arto Satosen keskustellakseen ansiotyön ja hoivan yhdistämisen ongelmista ja ratkaisuista.

Työministeri Arto Satonen (oik.) keskusteli Omaishoitajaliiton edustajien kanssa ansiotyön ja hoivan yhdistämisestä. Vieressä Omaishoitajaliiton puheenjohtaja Sari Raassina, toiminnanjohtaja Sari-Minna Tervonen ja koordinaattori Matti Mäkelä.

Työministeri Arto Satonen sanoo, että omaishoitajien aseman parantamiseksi tarvitaan eri ministeriöiden yhteistyötä ja hän on osaltaan valmis viemään viestiä muille ministereille. Satosen mielestä halua edistää omaishoitajien asemaa on, sillä ikääntyvä Suomi ei selviä ilman omaishoitajia.

Hoivajärjestelyiden maksurasitukset tasapainoon

Lainsäädännön, työelämän ja palvelujärjestelmän pitää kannustaa siihen, että kaikissa elämäntilanteissa ja työuran vaiheissa voi halutessaan yhdistää ansiotyötä läheisen hoivaan, Omaishoitajaliitto korostaa.

”Kun omaishoitaja ottaa hoivavastuuta, joka kuuluu lain mukaan julkiselle puolelle, hänen toimeentulonsa pitää olla turvattu”, Omaishoitajaliiton puheenjohtaja Sari Raassina muistuttaa.

Omaishoitajaliiton mukaan läheis- ja omaishoivasta aiheutuvat kulut olisi tasattava oikeudenmukaisesti valtion, hyvinvointialueiden, työnantajien ja työntekijöiden kesken samalla tavoin kuin pienten lasten hoidossa.

Omaishoitajaliitto toivoo myös omaishoidon palkkion saamista etuoikeutetuksi tuloksi. Silloin se ei vähennä esimerkiksi työmarkkina- tai perustoimeentulotukea, kuten nykyisin.

Luovuutta omaishoidon kehittämiseen

Omaishoitajista vain puolet pitää lainmukaisia vapaapäiviään. Tämä johtuu muun muassa siitä, että omaishoitaja ei saa hoidettavaa läheistään sopivaan hoivapaikkaan vapaansa ajaksi.

Työministeri Satonen piti hyvänä Omaishoitajaliiton ideaa sijaisomaishoitajien käytön lisäämisestä. Esimerkiksi syrjäseuduilla kotiin tuleva sijaishoitaja voi olla muutenkin ainoa vaihtoehto. Samalla voitaisiin vahvistaa esimerkiksi työttömien, maahanmuuttajien ja opiskelijoiden mahdollisuuksia osallistua työelämään.

Perjantaina 6.10. vietetään Euroopan omaishoitajien päivää. Tämän vuoden teemana on työn ja hoivan tasapainoinen yhdistäminen. Hoivavastuun ottamisen tulisi aina olla vapaaehtoista ja avuksi pitää saada palveluita.

Omaishoitajaliitto ry on omaishoitajien edunvalvonta- ja tukijärjestö. Liitto toimii asiantuntijana omaistaan hoitavien henkilöiden yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi sekä tukee erilaisin tavoin omaishoitotilanteessa olevia henkilöitä.