Mikä vaikuttaa tänä päivänä tapahtumapaikan valintaan – Haaga-Helia selvitti
Millaisia mielikuvia tai odotuksia kuluttajilla ja yrityksillä on Helsingin tapahtumataloista? Näihin kysymyksiin vastasi yli 700 kuluttajaa, yritystä, yhteisöä, järjestöä tai tapahtuman järjestäjää pääkaupunkiseudulta.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Finlandia-talo ovat selvittäneet yhdessä Helsingin tapahtumatalojen tunnettuutta, mielikuvia ja vahvuustekijöitä.
Tapahtumataloihin liittyy paljon erilaisia mielikuvia, toiveita ja odotuksia, jotka vaikuttavat palveluiden käyttöön ja ostopäätöksiin niin yritysten kuin kuluttajien keskuudessa. Näitä ovat esimerkiksi turvallisuus, hyvä saavutettavuus, ammattitaitoinen henkilökunta ja vastuullisuus.
Finlandia-talo arvioitiin Helsingin parhaaksi tapahtumataloksi
Tutkimuksen mukaan Helsingin tunnetuimmat tapahtumatalot ovat Finlandia-talo, Kaapelitehdas, Helsingin messukeskus ja Marina Congress Center.
– Finlandia-talo sai kokonaisuutena mitattuna parhaimmat arviot Helsingin tapahtumataloista. Finlandia-talon mielikuva on vahva ja positiivinen huolimatta käynnissä olevasta perusparannuksen remontista. Kuluttajilla talosta tulevat mieleen etenkin seuraavat asiat: Alvar Aalto, arkkitehtuuri, arvokkuus, keskeinen sijainti, klassisuus, konsertit, marmori ja musiikki, kertoo Finlandia-talon markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Sauramaa.
Finlandia-talon koetaan nostavan tapahtumien arvoa ja houkuttelevuutta sekä kuluttajien että yritysten keskuudessa. Yrityksiä kiinnostavat etenkin tapahtumatalojen erilaiset kokous- ja juhlapalvelut. Tärkeimpiä ostokriteerejä ovat hinta–laatu-suhde, saavutettavuus sekä moderni kokous- ja tapahtumatekniikka.
Hyvä tapahtumatalo on monen asian summa
Yritysasiakkaat kehuvat erityisesti Finlandia-talon saavutettavuutta erinomaiseksi. Hyvää palautetta annettiin myös Finlandia-talon henkilökunnan ammattitaidosta, ravintolapalveluista ja vastuullisuudesta.
– Rautainen ammattitaito, laadukas asiakaspalvelu sekä arkkitehtuurista ja designista kumpuava elämyksellisyys ovat Finlandia-talon kivijalkoja. On ilahduttavaa, että yritysvastaajat kokevat talomme tapahtumien arvoa ja kiinnostavuutta lisäävänä, toteaa Sauramaa.
Tutkimus osoitti, että toivomuksiakin on. Yritykset toivovat uudistuneeseen Finlandia-taloon esteettömyyden parantamista, uutta tekniikkaa sekä lisää muunneltavia ja monipuolisia tiloja.
Haaga-Helia kehittää Finlandia-taloon elämyksellisiä palveluita
Finlandia-talon ja Haaga-Helian yhteistyö jatkuu uuden hankkeen myötä. Finlandia-talon asiakaskokemusta ja ostopolkua kehitetään XR-elämyspolun ja siihen upotettujen monikanavaisen kaupan ratkaisujen avulla aivan uudelle tasolle.
Vuoden 2025 alussa avattavaan Finlandia-taloon tuodaan nykyisen konferenssi-, kokous-, konsertti- ja tapahtumaliiketoiminnan rinnalle myös suoraan kuluttaja-asiakkaille suunnattua uutta liiketoimintaa, jonka keskiössä on kokemuksellinen näyttelytoiminta.
Haaga-Helian XREXP-hankkeen avulla pystytään kehittämään ja pilotoimaan vierailukohteen elämyksellisten palveluiden tuottamista uusimpien teknologioiden avulla.
Lisätietoja
Minna Sauramaa, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finlandia-talo
puh. 040 533 99 93, minna.sauramaa@finlandiatalo.fi
Yhteyshenkilöt
Petteri OhtonenTutkimuspäällikkö
Puh:040 8268183petteri.ohtonen@haaga-helia.fiLinkit
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme