Louen kyläkauppapalvelut jatkuvat – Arina jatkaa ABC-polttonestepalvelua

Tervolan kunnan Louen kyläläisten kauppapalvelut ovat olleet uhattuina. Osuuskauppa Arina selvitti keväällä muutosneuvotteluilla Sale-lähikaupan tulevaisuutta vuonna 1970 rakennetussa ja 2004 remontoidussa kauppakiinteistössä.

Kuvassa Louen Kehitys Oy:n Tommi Kaarninen ja Janne Jurva sekä Osuuskauppa Arinan liikepaikkapäällikkö Anne Niemi

Palvelujen jatkuvuudesta huolestuneet kyläläiset keräsivät adressin kyläkaupan tulevaisuuden puolesta ja Tervolan kunta vetosi Arinaan kauppapalvelujen jatkamiseksi. Kesän aikana on tutkittu eri mahdollisuuksia kyläläisten palvelujen jatkuvuuden turvaamiseksi. Nyt kauppapalvelut jatkossakin mahdollistava ratkaisu on kaikkien osapuolten iloksi löytynyt.

– Kyläkauppapalvelut jatkuvat Louen kylällä pohjoissuomalaisella yhteistyöllä, palvellen myös Tervolan kunnan pohjoisosien lähikylien asukkaita ja 4-tien kulkijoita. Arina jatkaa Sale-lähikaupalla vuodenvaihteeseen, jonka jälkeen liikepaikka siirtyy perjantaina allekirjoitetulla kauppakirjalla paikallisen perustettavan yhtiön nimiin. Olen erittäin tyytyväinen, että tällä yhteistyöllä kyläkauppapalvelut säilyvät. Kaupan myötä osuuskauppa jatkaa Louen kyläkaupan pihalla ABC-polttonestepalvelulla sekä Tervolan kuntakeskuksessa Sale-lähikaupalla, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Reima Loukkola.

– Kun Arina keväällä kertoi tiedotustilaisuudessa Louen kyläkaupan mahdollisesta lakkauttamisesta, kyläläiset järkyttyivät. Päätimme, että mehän emme luovuta. Muutama puhelu, pari palaveria ja uusi strategia kyläkaupan jatkumiselle alkoi muodostumaan. Perustimme Louen Kehitys Oy -yhtiön, jonka pääajatuksena on antaa uudelle kauppiasyrittäjälle helppo mahdollisuus jatkaa kaupantekoa Louella. Kaupan toiminta jatkuu toistaiseksi vanhassa kiinteistössä, mutta tulevaisuuden suunnitelmat ovat uuden kauppa-/liikekiinteistön rakentamisessa. Tällöin löytyisi tiloja myös muille mahdollisille yrityksille, kertovat Janne Jurva ja Tommi Kaarninen Louen Kehitys Oy:stä.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Noin 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, ABC-liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinan vuosi 2023: Asiakas- ja työtyytyväisyys sekä investoinnit kasvuun15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

”Uudistimme strategian ja muutimme sen teoiksi. Nostimme ihmisen keskiöön. Asiakasmäärä ja asiakastyytyväisyys harppasivat useimmilla ketjuilla ja työtyytyväisyys kehittyi. Asiakasomistajien ja asiakasmäärän kasvu vauhdittivat myyntiä ja yhdessä kuluhallinnan kanssa mahdollistivat hyvän liiketuloksen ja osuustoiminnallisen tuloksen, mistä kiitos asiakkaille, arinalaisille ja yhteistyökumppaneille. Tulos käytetään osana lähivuosien satojen miljoonien investointeja Pohjois-Suomeen”, iloitsee toimitusjohtaja Reima Loukkola.

Osuuskauppa Arina tarjoaa kesätöitä yli 1000 nuorelle Inarista Pyhäjoelle26.1.2024 07:55:00 EET | Tiedote

Arina etsii kesätyöntekijöitä muun muassa Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin, ABC-asemille, Sokoksille sekä ravintoloihin, kahviloihin ja hotelleihin Pohjois-Suomessa. Kesätyöpaikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja 1000 2–3 viikon mittaista tutustumisjaksoa 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden kesätyöhaku päättyy 11.2.2024 ja kesä-ässien osalta hakuaika jatkuu 31.3.2024 saakka.