En ensamföretagare behöver inte vara ensam

Världsdagen för psykisk hälsa firas återigen 10.10.2023 under temat ”Alla har rätt till psykisk hälsa”. Företagarens ekonomihjälp och Yrittäjän kriisikeskus vill särskilt påminna ensamföretagare om att de har rätt till hjälp, och att psykisk hälsa är en väsentlig del av företagets framgång.

Ensamföretagaren är företagets viktigaste resurs. Det är viktigt att varje företagare tar hand om sitt välbefinnande och sin psykiska hälsa i tid. Hjälp finns tillgänglig.

Majoriteten av företagarna är ensamföretagare

Ensamföretagare möter ofta framgångar och svårigheter ensamma. Oväntade kriser i livet eller ekonomiska problem måste övervinnas ensam, och arbetet måste fortsätta trots dem. ”För närvarande oroar sig ensamföretagare över sitt eget välbefinnande, minskande kundantal och stigande kostnader. Många av de ensamföretagare som har ringt oss upplever att de alltid arbetar och att balansen mellan arbete och fritid är svår”, berättar Virve Lähdesmäki från Yrittäjän kriisikeskus.

Enligt Statistikcentralen (4/2023) är 73 procent av företagarna i Finland ensamföretagare. Enligt en enkät om ensamföretagare som Företagarna i Finland låtit göra 2022 arbetar ensamföretagarna långa arbetsveckor, och det är svårt att hitta en vikarie om företagaren blir sjuk eller vill ta ut familjeledighet. Dessa faktorer kan bland annat leda till att ensamföretagaren blir utmattad och därmed riskeras företagets framgång.

Hjälpen är lättillgänglig och kostnadsfri

Samtalsstöd och rådgivning erbjuds lättillgängligt per telefon. Företagarens ekonomihjälp erbjuder företagare hjälp i ekonomiärenden och Yrittäjän kriisikeskus i livets föränderliga situationer, när de egna krafterna inte räcker till eller när du vill öka ditt välbefinnande. Du behöver inte vara ensam när bekymren hopar sig.

Kunderna har varit nöjda med båda tjänsterna och rekommenderar dem även till andra. År 2023 fick tjänsten Företagarens ekonomihjälp ett betyg på 4,4 av 5 från sina kunder. ”Av de kunder som lämnade feedback gav nästan 70 procent tjänsten det högsta betyget 5”, säger Jari Leskinen, utvecklingschef på arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter.

”Företagare som har sökt hjälp hos oss rekommenderar vår tjänst. Enligt den feedback som vi har fått upplevde företagarna att deras egen tillit till framtiden ökade betydligt efter att de hade kontaktat oss”, berättar Virve Lähdesmäki.

• ”Jag ringde när det hade kört ihop sig ordentligt för mitt företag. Det var fantastiskt att bolla idéer med någon som visste hur man ställer de rätta frågorna för att få ett annat perspektiv på situationen” – Kund hos tjänsten Företagarens ekonomihjälp
  • ”Samtalet hjälpte mig att bekräfta mina egna tankar och känslor. Jag har inte öppnat mig för utomstående tidigare och det underlättade att få emotionellt stöd. Det stärker en när man inser att man inte är ensam eller ensam med sina tankar” – Kund hos Yrittäjän kriisikeskus

Så här når du Företagarens ekonomihjälp och Yrittäjän kriisikeskus

• Företagarens ekonomihjälps rådgivningstjänst:
    • suomeksi ma–pe klo 9–16.15 numerossa 0295 024 880
    • på svenska tors. kl. 9–16.15 0295 024 881
    • In English Mon.–Fri. 9–16.15 0295 024 882
    • Kontaktformulär
    • Yrittajantalousapu.fi

Virve Lähdesmäki
Yrittäjän kriisikeskus
Projektchef
tfn 044 493 1764
virve.lahdesmaki@tukitalo.com

Jari Leskinen
Utvecklingschef
Företagarens ekonomihjälp/Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter
tfn 040 5933 157
jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

ELY-keskus/NTM-centralen

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk