Yksinyrittäjän ei tarvitse jäädä yksin

Maailman mielenterveyspäivää vietetään 10.10.2023 teemalla Mielenterveys on jokaisen oikeus. Yrittäjän talousapu ja Yrittäjän kriisikeskus haluavat muistuttaa erityisesti yksinyrittäjiä siitä, että heillä on oikeus avun saamiseen ja mielenterveys on olennainen osa yrityksen menestystä.

Parturi-kampaaja keskustelee asiakkaan kanssa kampauspöydän ja -tuotteiden edessä, alanurkassa logot.
Kuva: iStock/FlamingoImages

Yksinyrittäjä on yrityksensä tärkein voimavara. On tärkeää, että jokainen yrittäjä huolehtii jaksamisestaan ja mielenterveydestään ajoissa. Apua on saatavilla.

Suurin osa yrittäjistä on yksinyrittäjiä

Yksinyrittäjät kohtaavat usein onnistumiset ja vaikeudet yksin. Yllättävä kriisi elämässä tai taloudelliset vaikeudet on selätettävä yksin ja töiden jatkuttava niistä huolimatta. ”Tällä hetkellä yksinyrittäjiä huolettavat oma jaksaminen, asiakkaiden vähentyminen ja nousevat kustannukset. Moni meille soittaneista yksinyrittäjistä kokee olevansa aina töissä ja vapaa-ajan ja työn yhteensovittaminen takkuaa”, Virve Lähdesmäki Yrittäjän kriisikeskuksesta kertoo.

Suomalaisista yrittäjistä 73 % on yksinyrittäjiä (Tilastokeskus 4/2023). Suomen Yrittäjien yksinyrittäjäkyselyn (2022) mukaan yksinyrittäjät tekevät pitkää työviikkoa, yrittäjän sairastuessa sijaista on vaikea saada ja perhevapaiden pitäminen on hankalaa. Muun muassa nämä seikat saattavat johtaa siihen, että yksinyrittäjä uupuu ja sitä kautta yrityksen menestys on vaakalaudalla.

Apua on saatavilla helposti ja maksutta

Keskustelutukea ja neuvontaa on saatavilla helposti puhelimen välityksellä. Yrittäjän talousapu palvelee yrittäjiä talousasioissa ja Yrittäjän kriisikeskus elämän muutostilanteissa, kun omat voimat käyvät vähiin tai haluat lisätä hyvinvointiasi. Huolien kasaantuessa ei tarvitse jäädä yksin.

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä molempiin palveluihin ja suosittelevat niitä myös muille. Yrittäjän talousapu -palvelu sai vuonna 2023 asiakkailtaan arvosanan 4,4/5. ”Palautetta antaneista asiakkaista jopa lähes 70 % antoi palvelulle arvosanaksi täydet 5”, sanoo TE-asiakaspalvelukeskuksen kehityspäällikkö Jari Leskinen

”Meiltä apua hakeneet yrittäjät suosittelevat palveluamme. Saamamme palautteen mukaan yrittäjät kokivat, että oma toiveikkuus tulevasta kasvoi merkittävästi yhteydenoton jälkeen”, Virve Lähdesmäki kertoo.

• ”Soitin kun yritysasiat olivat vähän solmussa. Oli mahtavaa sparrata henkilön kanssa, joka osasi kysyä oikeat kysymykset ja sen perusteella saada eri näkökulma tilanteesta” -Yrittäjän talousapu -palvelun asiakas
  • ”Keskustelu auttoi vahvistamaan omia ajatuksia ja tunteita. En ole ennen ulkopuoliselle kertonut asioita ja helpotti saada henkistä tukea siihen. Se vahvistaa, kun huomaa ettei ole yksin eikä yksin ajatusten kanssa” - Yrittäjän kriisikeskuksen asiakas

Näin tavoitat Yrittäjän talousavun ja Yrittäjän kriisikeskuksen

• Yrittäjän talousavun neuvontapalvelu:

Virve Lähdesmäki
Yrittäjän kriisikeskus
Hankepäällikkö
virve.lahdesmaki@tukitalo.com

Jari Leskinen
kehityspäällikkö
Yrittäjän talousapu/TE-asiakaspalvelukeskus
jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

Muut kielet

Saaristomerellä runsaasti sinilevähavaintoja, esiintymiä myös Lounais-Suomen sisävesillä (Varsinais-Suomi, Satakunta)20.6.2024 12:20:58 EEST | Tiedote

Sinilevähavainnot ovat lisääntyneet tällä viikolla runsaasti monin paikoin Saaristomerta, ja havaintoja on tullut myös Lounais-Suomen järviltä. Sinilevää on havaittu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannassa. Havaintoja on tallennettu myös Rotarien seurantaan sekä Vesi.fi-palveluun. Lämpimällä säällä leväesiintymät voivat runsastua entisestään, tuulinen sää puolestaan sekoittaa vesimassaa ja estää laajojen levälauttojen muodostumista.

Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet kääntyneet laskuun, tulvahuiput takana myös muualla Vuoksen vesistöalueella (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)19.6.2024 11:06:25 EEST | Tiedote

Kuiva toukokuu ja suuret juoksutukset ovat kääntäneet Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet laskuun. Tulvahuiput jäivät selvästi aiemmin keväällä ennustettua alemmas. Saimaa on kuitenkin edelleen 55 cm ja Pielinen 25 cm ajankohdan keskimääräisen vedenkorkeuden yläpuolella. Vesistöalueen muut järvet ovat jo pääosin lähellä tavanomaisia kesäkorkeuksia tai niiden alapuolella. Uhkaava tulvatilanne oli muistutus siitä, että tulviin varautumiseen tulee kiinnittää vesistöalueella huomiota myös tulevaisuudessa.

Riksomfattande understöd för miljöfostran, särskilt för projekt som rör våra vatten18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Hur hör en å och dess avrinningsområde samman? Hur mycket mikroplaster finns det i vår närliggande sjö och varifrån kommer de? Hurudant liv finns det i vattnet? Hur kan vi få människor att engagera sig ännu mer för att göra bästa möjliga talkoarbete för småvatten? Bland annat dessa frågor möter man i projekt inom miljöfostran och -upplysning som i år får projekttunderstöd för miljöfostran och -upplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland. Ansökan om understöd var riksomfattande.

Valtakunnallisia ympäristökasvatuksen avustuksia erityisesti vesiimme liittyviin hankkeisiin18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Miten joki ja sen valuma-alue liittyvät toisiinsa? Miten paljon lähijärvessämme on mikromuoveja ja mistä ne tulevat? Millaista elämää vedessä on? Miten saadaan ihmiset entistä innokkaammin mukaan talkoilemaan pienvesien parhaaksi? Muun muassa näiden kysymysten äärellä ollaan ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa, jotka saavat tänä vuonna ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Avustushaku oli valtakunnallinen.