Destia Oy

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus

Jaa

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Raitiovaunu Strasbourgissa Ranskassa
Raitiovaunu Strasbourgissa Ranskassa

Suomessa koetaan parhaillaan raitioteiden uutta tulemista samaan tapaan kuin Keski-Euroopassa. Moderneja pikaraitioteitä suunnitellaan parhaillaan pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Espoosta tulee lokakuussa Euroopan tuorein raitiotiekaupunki Raide-Jokerin eli pikaraitiolinja 15:n liikenteen aloittamisen myötä.

Raitiovaunujen suuri kapasiteetti soveltuu erinomaisesti rajalliseen kaupunkitilaan. Kävelyn ja pyöräilyn kanssa ne muodostavat ympäristön ja tilankäytön kannalta suotuisan yhdistelmän. Sekä Suomessa että ulkomailla on selkeää näyttöä kiinteistöjen arvon noususta raitioteiden varrella.

Hyvänä esimerkkinä käy Tampere, missä raitiotien rakentamispäätös tehtiin vuonna 2016. Jo vuoteen 2021 mennessä raitiotien reitille oli rakennettu lähes puolet siitä asuinrakentamisesta, jonka oli oletettu tapahtuvan vuoteen 2040 mennessä. Toimitilaa on puolestaan rakennettu jo enemmän kuin 25 vuodessa oletettiin rakennettavan.

Myös Norjan Bergenissä kaupunkikehityshankkeena pidetty Bybanen on toiminut magneettina investoinneille – yksi kruunu raitiotiehen on tuottanut 10–12 kruunua investointeina raidekäytävän maankäyttöön.

Kauppakeskittymät ja toimiva joukkoliikenne tukevat toisiaan

Kaupungit elävät ihmisistä, ja suurilla ihmismäärillä on ratkaiseva vaikutus kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuteen sekä kaupan ja muiden palvelujen asiakasmääriin. Kauppakeskittymät ja joukkoliikenne jakavatkin yhteisen intressin eikä ole sattumaa, että suuret kaupalliset keskittymät muodostuvat raideyhteyden varteen tai toisinpäin.

Kun matkaketju muodostuu jalankulusta tai pyöräilystä yhdistettynä joukkoliikennematkaan, saadaan aikaan kestävä matkaketju. Raitiovaunu on tehokas liikenneväline suurten matkustajamäärien kuljettamiseen ja sen avulla rajallinen katutila kykenee tehokkaasti välittämään suuren määrän ihmisiä kaupunkiin.

Vaikka henkilöautolla on oma roolinsa ja käyttötarkoituksensa liikennejärjestelmässä, sillä saadaan kaupunkiin kaikkein pienin määrä ihmisiä samassa ajassa. Tässä on yksi peruste kaupan ja talouden kannalta siirtyä etenkin keskusta-alueilla henkilöauton sijasta suosimaan joukkoliikennettä sekä kävelyä ja pyöräilyä.

Lue lisää Destian green paperistä ”Raitiotiet kaupunkikehityksen instrumenttina”, joka on saatavilla Destian verkkosivuilta.

Lisätietoja:
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, sähköposti: jorma.mantynen@destia.fi

Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, sähköposti: riku.huhta@destia.fi

Avainsanat

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia parantaa Fingridin kantaverkkoa sähköaseman laajennuksella15.4.2025 12:51:39 EEST | Tiedote

Destia laajentaa Fingridin Pohjois-Pohjanmaalla Nivalassa sijaitsevaa Uusnivalan sähköaseman 400 kV:n kytkinlaitosta, mikä vahvistaa kantaverkon siirtokykyä ja mahdollistaa tuuli- ja aurinkovoiman liittämisen kantaverkkoon. Urakan kokonaishinta on noin 11 miljoonaa euroa. Työt ovat vastikään alkaneet suunnittelulla ja valmistelevilla töillä. Projektin arvioidaan valmistuvan kesällä 2027.

Destia toteuttaa Haistilan alikulkusillan rakennusurakan Ulvilassa9.4.2025 11:15:02 EEST | Tiedote

Väylävirasto on valinnut Destian toteuttamaan Haistilan alikulkusillan rakennusurakan osana Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanketta, jonka tavoitteena on parantaa alueen liikenneturvallisuutta poistamalla ja parantamalla rataosuuden tasoristeyksiä. Urakassa Destia rakentaa uuden alikulkusillan Pori-Tampere-rataosuudelle Ulvilaan sekä poistaa alueelta kahdeksan tasoristeystä, mikä lisää alueen liikenneturvallisuutta merkittävästi, kun radan ylitys siirtyy alikulkuun ja vanhoja tasoristeyksiä suljetaan.

Kajave valitsi Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostaman ryhmittymän sähköverkkojen allianssikumppanikseen20.3.2025 10:00:06 EET | Tiedote

Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut sähköverkkoyhtiö Kajaven länsi-allianssin kilpailutuksen. Kyseessä on Suomessa harvinainen allianssimallilla toteutettava jakeluverkkojen rakentamisen, kunnossapidon ja vianhoidon sopimus vuosille 2025–2029. Sopimus sisältää option vuosille 2030–2032. Länsi-allianssi kattaa noin puolet Kajaven jakeluverkkoalueesta Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye