Destia Oy

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus

Jaa

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Raitiovaunu Strasbourgissa Ranskassa
Raitiovaunu Strasbourgissa Ranskassa

Suomessa koetaan parhaillaan raitioteiden uutta tulemista samaan tapaan kuin Keski-Euroopassa. Moderneja pikaraitioteitä suunnitellaan parhaillaan pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Espoosta tulee lokakuussa Euroopan tuorein raitiotiekaupunki Raide-Jokerin eli pikaraitiolinja 15:n liikenteen aloittamisen myötä.

Raitiovaunujen suuri kapasiteetti soveltuu erinomaisesti rajalliseen kaupunkitilaan. Kävelyn ja pyöräilyn kanssa ne muodostavat ympäristön ja tilankäytön kannalta suotuisan yhdistelmän. Sekä Suomessa että ulkomailla on selkeää näyttöä kiinteistöjen arvon noususta raitioteiden varrella.

Hyvänä esimerkkinä käy Tampere, missä raitiotien rakentamispäätös tehtiin vuonna 2016. Jo vuoteen 2021 mennessä raitiotien reitille oli rakennettu lähes puolet siitä asuinrakentamisesta, jonka oli oletettu tapahtuvan vuoteen 2040 mennessä. Toimitilaa on puolestaan rakennettu jo enemmän kuin 25 vuodessa oletettiin rakennettavan.

Myös Norjan Bergenissä kaupunkikehityshankkeena pidetty Bybanen on toiminut magneettina investoinneille – yksi kruunu raitiotiehen on tuottanut 10–12 kruunua investointeina raidekäytävän maankäyttöön.

Kauppakeskittymät ja toimiva joukkoliikenne tukevat toisiaan

Kaupungit elävät ihmisistä, ja suurilla ihmismäärillä on ratkaiseva vaikutus kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuteen sekä kaupan ja muiden palvelujen asiakasmääriin. Kauppakeskittymät ja joukkoliikenne jakavatkin yhteisen intressin eikä ole sattumaa, että suuret kaupalliset keskittymät muodostuvat raideyhteyden varteen tai toisinpäin.

Kun matkaketju muodostuu jalankulusta tai pyöräilystä yhdistettynä joukkoliikennematkaan, saadaan aikaan kestävä matkaketju. Raitiovaunu on tehokas liikenneväline suurten matkustajamäärien kuljettamiseen ja sen avulla rajallinen katutila kykenee tehokkaasti välittämään suuren määrän ihmisiä kaupunkiin.

Vaikka henkilöautolla on oma roolinsa ja käyttötarkoituksensa liikennejärjestelmässä, sillä saadaan kaupunkiin kaikkein pienin määrä ihmisiä samassa ajassa. Tässä on yksi peruste kaupan ja talouden kannalta siirtyä etenkin keskusta-alueilla henkilöauton sijasta suosimaan joukkoliikennettä sekä kävelyä ja pyöräilyä.

Lue lisää Destian green paperistä ”Raitiotiet kaupunkikehityksen instrumenttina”, joka on saatavilla Destian verkkosivuilta.

Lisätietoja:
Professori Jorma Mäntynen, johtaja, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 620 4583, sähköposti: jorma.mantynen@destia.fi

Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät, Destia, puh: 040 761 0243, sähköposti: riku.huhta@destia.fi

Avainsanat

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n22.1.2024 11:30:28 EET | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Destia rakentaa Fingridille uutta Järvilinja-voimajohtoa Pohjois-Savossa2.10.2023 11:19:05 EEST | Tiedote

Destia on solminut Fingridin kanssa sopimuksen uuden voimajohtoyhteyden rakentamisesta osana Järvilinja-urakkaa, joka kasvattaa Suomen sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisestä etelään ja mahdollistaa tärkeiden tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden sekä teollisuusinvestointien liittämisen kantaverkkoon. Destia tulee toteuttamaan noin 82 kilometriä pitkän 400/110 kV:n voimajohdon, joka sijoittuu Lapinlahden, Siilinjärven ja Kuopion alueelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye