SDP:n ryhmäpuhe valtion talousarvion lähetekeskustelussa 10.10.2023 - Puheenjohtaja Antti Lindtman

SDP:n ryhmäpuheenvuoro, hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2024.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

Muutokset puhuttaessa mahdollisia.

Arvoisa puhemies!

Alamme tänään käsitellä budjettia hyvin vakavassa talouden tilanteessa. Kyse ei ole vain valtionvelasta, vaan työllisyyden ja kasvun näkymämme ovat kääntymässä heikoiksi verrattuna keskeisiin kilpailijamaihimme. Useimmat ennustelaitokset näkevät taloutemme kehityksen jo selkeästi synkempänä kuin hallitus, ja lisää epävakautta markkinoille tuo Israelin tilanne.

Kotimaassa on käymässä juuri niin kuin keväällä varoitimme. Suomi uhkaa ajautua noidankehään, jossa talouslääkkeiksi tarjoiltuja leikkauksia tarvitaan yhä lisää, kun todelliset toimet työllisyyden ja talouskasvun tueksi puuttuvat tässä ja nyt.

Finland riskerar att hamna i en ond cirkel. De verkliga åtgärderna för sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten saknas.

Tilanne on hälyttävin rakennusalalla, jonka ahdinko syvenee päivä päivältä. Ensi vuonna Suomessa asuntorakentaminen taantuu alemmaksi sitten vuoden 1948. Nostokurjesta on tulossa oikeistohallituksen aikana uhanalainen laji Suomessa.

Arvoisa puhemies,

Kokoomus lupasi ennen vaaleja lopettaa velkaantumisen ja satatuhatta uutta työpaikkaa. Nyt rakentamisen lama on viemässä kymmeniä tuhansia suomalaisia, joidenkin arvioiden mukaan jopa satatuhatta, työstä työttömyyteen. Uutta velkaa hallitus esittää lisää 46 miljardia euroa vaalikaudessa, valtiovarainministeriön ennusteen mukaan velkasuhde ei ole taittumassa kuluvan vaalikauden aikana. Ja kaikki tämä ilman, että hallitus on vielä kohdannut yhtään kriisiä - siis oman itsensä ulkopuolelta.

Arvoisa puhemies,

Tässä tilanteessa viisas hallitus kokoaisi kansakuntaa yhteen, eikä jaa sitä voittajiin ja häviäjiin. Mitä vaikeampi paikka, sitä enemmän tarvitaan luottamusta, vähemmän eripuraa, enemmän halua aitoon neuvotteluun ja vähemmän tylyä sanelua.

Elinkeinoelämän vahva vaikuttaja Martin Saarikangas sanoi aikoinaan viisaasti, kun tuhannet työpaikat olivat telakalla vakavassa vaarassa, johtajalla pitää olla pieni suu ja suuret korvat. Nyt valitettavasti hallitus toimii päinvastoin ja luo epäluottamusta ja eripuraa työmarkkinoille ja suomalaisille työpaikoille.

Ennen vaaleja perussuomalaiset lupasivat vahvistaa palkansaajan asemaa säätämällä ammattiliitoille kanneoikeuden ja perua kiky-maksut palkansaajilta. Nyt jatkossa voidaan antaa potkut ilman painavaa syytä, työelämän epävarmuudessa painiskelevan nuoren naisen on yhä vaikeampi löytää vakinaista työpaikkaa, kun perusteettomat pätkätyöt laillistetaan ja juuri valmistunut opettaja menettää kesäksi työttömyysturvansa. Kiireellisimpänä asiana olette leikkaamassa työttömyysturvaa, romuttamassa aikuiskoulutustuen ja vielä sakottamassa sairastumisesta.

Ja jotta hallitus saa vietyä nämä yksipuoliset heikennykset olette rajaamassa työntekijöiden oikeutta osoittaa mieltään näitä heikennyksiä vastaan.

Kansalaisilla on vakava huoli velasta. Päivä päivältä on saatu asiantuntijoilta, tutkijoilta ja valtionvarainministeriön virkamiehiltä lisää tietoa, ettei työlainsäädäntöheikennyksillä ole käytännössä mitään vaikutuksia valtiontalouteen.

Arvoisa puhemies,

Valtiovarainministeri Purran budjettiesitys pettää kaikki muutkin keskeiset perussuomalaisten puheenjohtaja Purran ennen vaaleja antamat lupaukset. Leikkaukset te kohdistatte hallituksen omien vaikutusarvioidenkin mukaan aivan erityisesti pienituloisiin, vaikka ennen vaaleja suorastaan vannoitte, että perussuomalaisille se ei käy.

Sen sijaan yksi asia käy. Sen edessä valtiovarainministeri Purra on täysin järkähtämätön. Kyse on rikkaiden ja hyväosaisten veronkevennyksistä. Nämä summat ovat valtiovarainministerille niin pieniä, että niitä on helppoa herroille luvata. Mutta kun vähävarainen yksinhuoltaja tulee kysymään, voisiko hänen asumistukileikkauksiaan kohtuullistaa edes vähän, niin vastaus on tyly: Valitettavasti parempiosaiset kävivät täällä ensin, rahaa ei enää ole.

Ei siis ihme, että hallituksen linjaa ja arvovalintoja on arvosteltu poikkeuksellisen laajasti tutkijoiden, kansalaisjärjestöjen ja palkansaajien suunnalta. Jopa lainvalmistelua on arvosteltu.

On hallitus kuitenkin saanut toimistaan myös kiitosta. Yksi on tyytyväinen. Suomen tunnetuin miljonääri Björn “Nalle” Wahlroos kehuu vihdoin hallitusohjelmaa ja antaa valtiovarainministeri Purralle täyden tukensa. Eikä ihme, kun katsoo millä tarmolla valtiovarainministeri käy suomalaisten sosiaaliturvan ja palkansaajien oikeuksien kimppuun.

Joten ei aihetta huoleen. Jos pienipalkkaisten, opiskelijoiden, vammaisten ja yksinhuoltajien kannatusta menee, niin miljonäärien tukea tulee!

Arvoisa puhemies,

Hallitus sanoo, ettei sen politiikalle ole vaihtoehtoa. Näin on aina sanottu, kun köyhiltä viedään.

Eikö siis todella ole mitään vaihtoehtoa?

Kyllä on vaihtoehto. Me esittelemme oman vaihtoehtomme 29. marraskuuta tässä salissa. Vaihtoehtomme ytimessä on kaksi asiaa, ensinnäkin talouskasvun ja työllisyyden tukeminen ja toiseksi taloustaakan jakaminen oikeudenmukaisuuden periaatteen pohjalta.

Työllisyydessä tarttuisimme kiirellisimpään eli rakennusalan tilanteeseen ja estäisimme alalta käynnistyvän työttömyysaallon täsmätoimin, tässä ja nyt.

Emme heikentäisi osa-aikatyönkään edellytyksiä, uudistaisimme kotihoidontukea, alentaisimme päiväkotimaksuja, panostaisimme osaamiseen ja tukisimme pitkiä työmatkoja ajamaan joutuvia.

Työperäisen maahanmuuton kannalta tärkeintä on ensi tilassa perua täysin kohtuuton kolme kuukautta ja ulos maasta -laki, jota hallitus suunnittelee elinkeinoelämän kauhuksi, ja joka on kuin käsijarru suomalaisille kasvuyrityksille ja korkean teknologian tulevaisuudelle.

Hyvätuloisille emme osoittaisi suurimpia veronkevennyksiä. Sopeuttamisessa hyödyntäisimme myös tulopuolta, palkansaajien ja eläkkeiden verotusta emme kiristäisi. Me karsisimme haitallisia yritystukia, joiden kautta veronmaksajat kustantavat fossiilisen toiminnan ylläpitoa. Me emme korottaisi terveysjäteille valuvia Kela-korvauksia, emmekä jättäisi juuri aloittaneita hyvinvointialueita selviytymään yksin.

Me pitäisimme koulutuslupauksemme, koska näemme koulutuksen voimavarana - etenkin aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on peruttava.

Arvoisa puhemies,

Suomalaiset tarvitsevat nyt ennen kaikkea uskoa tulevaisuuteen.

09 478 988 (vaihde)

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.25.4.2024 13:15:05 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä.

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen