Juristiliitto - Juristförbundet

Mediakutsu: Lasten ja nuorten värvääminen rikolliseen toimintaan rangaistuksen koventamisperusteeksi

Viimeaikainen jengi- ja nuorisorikollisuus on synnyttänyt keskustelua rikosvastuun nykyisestä 15 vuoden ikärajasta. Juristiliitto vastustaa rikosvastuun ikärajan alentamista.

Sen sijaan Juristiliitto vaatii rikoslain muuttamista rangaistusten koventamisperusteiden osalta. Liitto vaatii nykyistä kovempia rangaistuksia niille, jotka yllyttävät ja värväävät alle 15-vuotiaita lapsia osallisiksi esimerkiksi järjestäytyneeseen rikollisuuteen, katujengien väkivaltaiseen toimintaan tai huumerikoksiin.

Kutsumme toimitukset kuulemaan lisää aiheesta Juristipäivän toimittajalounaalle Messukeskukseen, perjantaina 13.10. klo 12.30–14.00

Toimittajat ovat lounaan lisäksi tervetulleita seuraamaan myös koko Juristipäivän muuta ohjelmaa. Juristipäivä on Suomen suurin koko lakialan yhteen kokoava tapahtuma. Tilaisuus on median edustajille maksuton, paikkoja rajallisesti. Tutustu tapahtumaan: juristipäivä.fi

Medialounaalla esillä myös varautumistarve konkurssien lisääntymiseen ja asunto-osakeyhtiöiden kasvaviin ongelmiin

Taantumaan luisuva talous, korkotason nopea nousu, rakentamisen dramaattinen hiipuminen ja asuntojen hintojen lasku erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella uhkaavat vakavasti kansantalouttamme, yrityksiä ja yksityishenkilöiden varallisuutta.

Samaan aikaan yhteiskuntamme ei ole riittävän varautunut konkurssien voimakkaaseen lisääntymiseen. Konkurssiuhkaan tulisi myös varautua myös asunto-osakeyhtiöiden osalta.

Toimittajalounaalla asiantuntijamme nostavat esiin:
•    Konkursseihin ja velkajärjestelyihin liittyvät uudistamistarpeet
•    Mitä konkurssien ja velkajärjestelyjen lisääntyminen tarkoittaa oikeudenhoidon kantokyvyn kannalta?
•    Velallisten ja velkojien oikeudet ja niiden turvaaminen
•    Tehokkaat ja kohtuulliset prosessit osapuolten ja koko yhteiskunnan kannalta
•    Asunto-osakeyhtiöiden haastavat tilanteet
•    Lainsäädäntöuudistusten vaatima aika ja resurssit

Asiantuntijoina:
Tuula Linna, Juristiliiton puheenjohtaja, prosessioikeuden professori
Marika Valjakka, Juristiliiton hallituksen puheenjohtaja, johtava kihlakunnanvouti
Jore Tilander, Juristiliiton toiminnanjohtaja

Ilmoittautuminen medialounaalle
Paikka: Messukeskuksen Siipi, os. Rautatieläisenkatu 3, Helsinki
Aika: Perjantai 13.10.2023 klo 12.30–14.00

Ilmoittautuminen ke 11.10.2023 mennessä tämän linkin kautta

Juristiliitto – Juristförbundet

Juristiliitto – Juristförbundet on kaikkien juristien ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Meitä on yhteensä jo 16 000! Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #OikeusKuuluuKaikille.

Juristiliitto – Juristförbundet
Uudenmaankatu 4–6 B
00120 HELSINKI

Lue lisää julkaisijalta Juristiliitto - Juristförbundet

Oikeusguru-kilpailun pääpalkinnot Joensuuhun ja Espooseen11.12.2023 17:08:20 EET | Tiedote

Viidettä kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Veikka-Julius Peltonen, joka opiskelee Joensuussa Itä-Suomen Norssissa. Peltonen ja kisassa toiseksi tullut Lauri Manner-Raappana Otaniemen lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Juristiliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 11.12.2023 Helsingissä.

Juristiliitto: Alle 15-vuotiaiden värvääminen rikolliseen toimintaan on säädettävä rangaistuksen koventamisperusteeksi13.10.2023 12:45:00 EEST | Tiedote

Juristiliitto vaatii rikoslain muuttamista rangaistusten koventamisperusteiden osalta. Liitto vaatii kovempia rangaistuksia niille, jotka yllyttävät ja värväävät alle 15-vuotiaita lapsia osalliseksi esimerkiksi järjestäytyneeseen rikollisuuteen, katujengien väkivaltaiseen toimintaan ja huumerikoksiin. Liitto vastustaa nuoren rikosvastuun alentamista nykyisestä 15 vuodesta.