Messukeskus

Helsingin Messukeskuksella vahva kehittämisvire

Jaa

Helsingin Messukeskus luottaa vahvaan ohjelmaan, tiiviiseen toimialayhteistyöhön ja jatkuvaan kehittämiseen tiloissa, palveluissa ja kestävyydessä.

Messukeskus on pärjännyt messualan pohjoismaisissa vertailuissa erinomaisesti.
Messukeskus on pärjännyt messualan pohjoismaisissa vertailuissa erinomaisesti.

Messukeskus järjestää tai isännöi vuosittain noin sataa isoa messu- ja yritystapahtumaa. Tiloissa vierailee vuosittain noin miljoona messu-, kongressi- ja kokousvierasta. Näillä eväillä Messukeskus keräsi viime vuonna pääkaupunkiseudulle 128 miljoonan euron tulovirran. Kuluvana vuonna talousvaikutus on edelleen kasvussa ja lähestyy jo koronaa edeltäneen huippuvuoden 2019 lukua, joka oli 357 miljoonaa euroa.

Kivijalkana ovat itse järjestetyt ja äärimmäisen suositut yleisö- ja ammattitapahtumat kuten Vene Båt, FinnBuild, Matkamessut, Habitare ja Helsingin Kirjamessut. Niistä monet ovat Pohjoismaiden johtavia toimialallaan. Messukeskus on myös suosittu kongressiareena ja laajentanut ohjelmistoaan viihdetuotantoihin.

”Tilojemme käyttöaste on korkea, tapahtumakalenteri hengästyttävän täynnä ja asiakastyytyväisyydet tapissa”, summaa Messukeskuksen syksyä markkinointi- ja viestintäjohtaja Lumia Ankkuri.

Menestyksen avain on Ankkurin mielestä jatkuva kehittäminen. Helsingissä ei jämähdetty kiinni koronaan vaan jatkettiin tapahtumakatkon lauettua saman tien kiivasta kehittämistä. Messukeskus on lanseerannut uusia tapahtumia, kehittänyt palveluja ja tekee sisällöissä jatkuvaa tiivistä työtä toimialojen merkittävimpien yritysten ja vaikuttajien kanssa.

”Uudistimme kesän aikana koko ravintolatarjontamme ja lanseerasimme messufaneja varten kausikortin. Olemme myös kehittäneet kokonaan uusia tapahtumakonsepteja ja tarttuneet vahvasti uusiin kestävyyshankkeisiin, ajatuksena viedä vastuullisuudessa koko alaa eteenpäin”, kertoo Ankkuri.

Kiitoksena tästä asiakkuuksien NPS on peräti 45 ja Messukeskus on Taloustutkimuksen TEP-tutkimuksen mukaan yrityspäättäjien eniten arvostama yritys Suomessa.

Kohtaamisilla on kysyntää, Messukeskus pärjää pohjoismaisessa vertailussa hyvin

Suomalaisella messualalla menee hyvin muuallakin. Eri puolella Suomea järjestetään vuosittain noin 150 messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. Messut koetaan moderniksi, kiinnostavaksi ja vuorovaikutteiseksi mediaksi​, josta saa tietoa, inspiraatiota ja koronavuosien jälkeen niin haluttuja oikeita kohtaamisia. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n loppuvuonna 2022 teettämän laajan messukävijätutkimuksen mukaan kuluttajista noin 10 prosenttia arvioi käyvänsä jatkossa messuilla jopa useammin kuin ennen pandemiaa ja ammattitapahtumien kävijöistä peräti 12 prosenttia.

”Tärkeistä asioista on helpointa vaikuttua livenä. Tapahtumissa tehdään kauppaa, luodaan verkostoja, päivitetään osaamista ja koetaan elämyksiä. Siihen on syynsä, että tammikuussa myydään eniten matkoja ja kirjallisuus on pinnalla lokakuussa – messut ovat aina noste koko toimialalle”, sanoo Ankkuri.

Taannoin uutisoitiin, että Tukholman kaupunki tutkii lähivuosina mahdollisuutta siirtää omistamansa Stockholmsmässanin toiminta Älvsjöstä uuteen sijaintiin. Samalla Stockholmsmässanille etsitään kaupallista omistajaa. Tämä on hyvä kehityssuunta ja avaa mahdollisuuksia uudistumiseen.

Messutoiminta Tukholmassa jatkuu myös Kista-messujen ja Waterfrontin tarjoamissa mahdollisuuksissa. Muista kaupungeista Göteborg on jo pitkään ollut erittäin vahva ja kehittymiskykyinen messukaupunki.

”Messukeskus on pärjännyt messualan pohjoismaisissa vertailuissa erinomaisesti. Toisin kuin Stockholmsmässan, olemme olleet perustamisesta saakka itsenäinen kaupallinen yritys. Emme toimi kaupungin, kauppakamarin tai muunkaan ulkopuolisen tuen varassa vaan puhtaasti yritysmaailman periaattein. Luotamme yhteistyöhön. Tarinamme todistaa, että messut voivat menestyä vain asiakkaita kuunnellen ja tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa”, sanoo Ankkuri.

Lähteet:

Talousvaikutus: Taloustutkimuksen tulo- ja työllisyysvaikutustutkimukset 2019–2022
Suositteluindeksi: Taloustutkimus, Työelämän päättäjät TEP-tutkimus 2022​
Asiakastyytyväisyys: Explori 2022​

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin Messukeskus, markkinointi- ja viestintäjohtaja Lumia Ankkuri, 050 3870 023, lumia.ankkuri@messukeskus.com; viestintäpäällikkö Tarja Gordienko, 050 5847 262, tarja.gordienko@messukeskus.com

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions/ for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Cyber Security Nordic 2025: Digitaalisen turvallisuuden ja yhteiskunnan resilienssin ytimessä23.5.2025 12:39:18 EEST | Tiedote

Cyber Security Nordic 2025 kokoaa jälleen kyberalan yritykset, yksityisen ja julkisen sektorin edustajat sekä huipputason puhujat 4.–5.11.2025 Helsingin Messukeskukseen. Ensimmäiset Stage One -lavan puhujat tuovat näkökulmia nykyaikaisten kyberuhkien ennakointiin, häiriönsietokyvyn vahvistamiseen ja organisaation johtamiseen ennakoimalla, sekä inhimillisen päätöksenteon roolin korostamiseen yhä automatisoidummassa maailmassa.

Cyber Security Nordic 2025: Navigating the future of digital trust and resilience23.5.2025 08:00:00 EEST | Press release

Cyber Security Nordic 2025 once again gathers cyber companies, the private and public sector, and top-level speakers at Helsinki Expo and Convention Centre on 4–5 November. First Stage One speakers bring perspectives on anticipating modern cyber threats, strengthening resilience through proactive security, supporting leadership with actionable threat intelligence, and highlighting the role of human decision-making in an increasingly automated world.

Itsenäisen työkoneparven ensiesiintyminen Maxpo-messuilla22.5.2025 12:22:24 EEST | Tiedote

Oulun yliopiston SWARM-hanke esitellään ensimmäistä kertaa alan ammattilaisille Maxpo-messuilla. Maarakennuskalustojen autonomisen yhteistyön tutkimusprojekti tutkii ja kehittää rakennuskalustoparvea ja sen automaattista ohjausta infrastruktuurin rakennustyömaalla. Maxpo 2025 -messuilla esitellään hankkeen tuloksia. Messuilla nähdään neljän työkoneen työskentelyä autonomisella ohjauksella yksin ja yhdessä työkoneparvena. Maxpossa päästään näkemään ja kuulemaan viiden miljoonan euron hankkeen tuloksista. Maxpo 2025 -messut järjestetään 28. – 30.8.2025 Hyvinkään lentokentällä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye