Suomen Ekomodernistit ry

Miksi sekä vegaaniaktivisti että lihaa syövä avaruustähtitieteen emeritusprofessori tukevat ruoantuotannon mullistusta vaativaa vetoomusta?

Miljardien investointeja kestävän ruoantuotannon kehittämiseen vaatinut kansainvälinen vetoomus EU:lle sai mukaan ison joukon tunnettuja suomalaisia. Ensimmäisten joukossa vetoomuksen allekirjoittivat vegaaniaktivisti Benjamin Pitkänen sekä lihaa syövä avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja. Kysyimme heiltä, miksi he tukivat vetoomusta.

RePlanet

Suuri joukko johtavia poliitikkoja, tutkijoita ja julkisuuden henkilöitä vaativat hiljattain EU-komission puheenjohtajalle Ursula von der Leyenille lähetetyllä avoimella kirjeellä 25 miljardin investointia kestävän ruoantuotannon kehittämiseen vuoteen 2030 mennessä. Vetoomuksen mukaan EU:n tulisi tukea uusien ruoantuotantoteknologioiden kuten biomassa- ja täsmäfermentoinnin, viljellyn lihan sekä kasvipohjaisten elintarvikkeiden kehittämistä ja skaalaamista. Pääajatuksena on se, että ihmisille tulee tarjota samanlaista ravintoa kuin mitä he nytkin syövät mutta ilman eläintuotannon aiheuttamia päästöjä ja muuta haittaa.

Suomessa ensimmäisten joukossa vetoomuksen allekirjoittivat vegaaniaktivisti Benjamin Pitkänen sekä lihaa syövä avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja. Kysyimme heiltä, miksi he tukivat vetoomusta.

Viral Vegansin perustajiin kuuluva, KFC-tempauksestaan tunnettu vegaaniaktivisti Benjamin Pitkänen pitää kasvi- ja solupohjaisiin ruoantuotantoteknologioihin siirtymistä merkittävimpänä edistysaskeleena ihmiskunnan historiassa sitten maanviljelyn vallankumouksen. Tämä tarjoaisi ratkaisuja niin ilmastonmuutoksen, luontokadon mutta erityisesti hänelle tärkeiden eläintenoikeuksien suhteen.

“Maailmassa teurastetaan yli 60 miljardia eläintä joka vuosi, joka on aivan järkyttävä määrä, joten kaikki uusien ruoantuotantoteknologiat eläinten kärsimyksen pienentämiseksi ovat todellakin tervetulleita”, sanoo Benjamin Pitkänen.

Myös lihaa syövälle avarustähtitieteen emeritusprofessorille päätös allekirjoittaa vetoomus oli itsestään selvä. Hänen mukaansa vetoomuksen ajatus siitä, että meidän tulee ennen kaikkea muuttaa tapaa tuottaa ruokaa kuin yrittää saada kaikkia ryhtymään vegaaneiksi tai edes fleksaajiksi, oli tervetullut.

“Teknologia kehittyy nopeammin kuin ihmisten käytös, joten meidän tulee valjastaa teknologia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi”,  toteaa Esko Valtaoja.

Suomalaisista tutkijoista vetoomuksen ovat allekirjoittaneet mm. kestävien ruokajärjestelmien professori Hanna Tuomisto Helsingin yliopistosta, Emilia Nordlund VTT:ltä, vanhempi tutkija Minna Kanerva Bremenin yliopistosta sekä erikoistutkija Seppo Knuuttila Suomen ympäristökeskus Sykestä.

Muita vetoomuksen allekirjoittaneita suomalaisia ovat näyttelijä/muusikko Heikki Silvennoinen, sarjakuvataitelija Milla Paloniemi, laulaja-lauluntekijä Samae Koskinen, eläinfilosofi Elisa Aaltola, luontokuvaaja Joni Valkila, laulaja Keijo Niinimaa sekä toimittaja Tuomas Enbuske. Poliitikoista vetoomuksen ovat allekirjoittaneet mm. Vihreiden ja Vasemmistoliiton eduskuntaryhmien puheenjohtajat Atte Harjanne ja Jussi Saramo sekä mepit Heidi Hautala, Mia-Petra Kumpula-Natri ja Alviina Alametsä. Kaikki vetoomuksen allekirjoittajat löytyvät täältä: https://www.fundfuturefood.org/openletter.

Avoin kirje saa tukea aiemmin yli 50 000 eurooppalaisen allekirjoittamasta Reboot Food -vetoomuksesta.

RePlanetista

RePlanet on uusi, hyväntekeväisyysrahoitteinen maailmanlaajuinen ympäristöalan kansalaisjärjestö, jolla on aktivisteja 15 eri maassa Euroopassa, Afrikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. RePlanetia yhdistää ekohumanistinen filosofia, ja se on ainutlaatuinen ympäristöjärjestöjen joukossa, sillä se puoltaa sellaisten teknologioiden käyttöä kuin soluviljely, geenieditointi sekä uudet ydinvoiman muodot. Sen tavoitteena on, että 50-75 prosenttia Euroopan pinta-alasta on uudelleen luonnonvaraista, että eläintuotanto vähenee, että ilmasto viilenee ja että globaalissa etelässä varmistetaan energian saatavuus.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Ekomodernistit ry

KUTSU: Tulisiko Suomen ryhtyä tarjoamaan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspalveluja kansainvälisen ilmastotyön vauhdittamiseksi? Raportin julkaisutilaisuus Oodissa ma 20.5 klo 16-2013.5.2024 23:59:00 EEST | Tiedote

Tulisiko Suomen ryhtyä tarjoamaan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspalveluja kansainvälisen ilmastotyön vauhdittamiseksi? Tästä aiheesta keskustellaan 20. toukokuuta klo 16-20 keskuskirjasto Oodissa. Tilaisuudessa julkaistaan “The Case for Waste - The Opportunities and Obstacles for Commercial, Multinational Spent Fuel Repositories in Finland” -selvitys.

“Edistys? Se on geeneissämme!” 33 Nobel-palkittua vaatii vetoomuksellaan Euroopan parlamenttia tukemaan uusia geeniteknologioita19.1.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Avoin kirje, joka vetoaa uusien geeniteknologioiden puolesta, on lähetetty tänään Euroopan parlamentin jäsenille, vain päiviä ennen kuin Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta (ENVI) äänestää komission ehdotuksesta vapauttaa NGT:t Euroopan tiukoista GMO-säännöksistä. Vetoomuksen on allekirjoittanut 33 Nobel-palkittua ja yli 1000 eurooppalaista tieteentekijää. Kirjeen kokoamisen koordinoi ympäristöjärjestö WePlanet.

Johtavat poliitikot, tutkijat ja julkisuuden henkilöt vaativat avoimella kirjeellä EU:lta miljardi-investointeja kestäviin ruoantuotantoteknologioihin27.9.2023 14:10:48 EEST | Tiedote

Joukko johtavia poliitikkoja, tutkijoita ja julkisuuden henkilöitä vetoaa avoimella kirjeellä Euroopan komission puheenjohtajaan Ursula von der Leyeniin kestävämmän ruoantuotannon kehittämiseksi. Vetoomuksen pääviestinä on, että meidän tulee tuottaa samanlaista ruokaa, mihin ihmiset ovat jo tottuneet ilman eläintuotannon haittoja uusien ruoantuotantoteknologioiden avulla. Suomesta vetoomuksessa mukana ovat mm. kestävien ruokajärjestelmien professori Hanna Tuomisto Helsingin yliopistosta, erikoistutkija Seppo Knuuttila Suomen ympäristökeskuksesta, tutkija Emilia Nordlund VTT:ltä sekä lukuisia julkisuuden henkilöitä.