Kontulan metroasema uudistuu

Jaa

Kontulan metroaseman laituritason peruskorjauksen hankesuunnitelma hyväksyttiin liikenneliikelaitoksen johtokunnassa keskiviikkona ja etenee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunkiliikenne Oy:n suunnittelemalla perusparannuksella metroasemaa saadaan nykyaikaistettua matkustajia paremmin palvelevaksi.

B&M Arkkitehdit

Kontulan metroasema otettiin käyttöön vuonna 1986. Metroaseman laiturikatos, laituri ja läntinen sisäänkäynti ovat alkuperäisessä asussaan, ja alueen asukkaat ovat ehdottaneet monesti niiden kohentamista. Asemalla on kolme sisäänkäyntiä: itäpäässä, laituritason keskivaiheilla ja länsipäässä. Asemalle on tehty keskimmäisen sisäänkäynnin perusparannus 2002 ja itäisen sisäänkäynnin perusparannus 2008.

Metroaseman toimivuuden ja viihtyisyyden kohentamisella on tärkeä rooli koko Kontulan alueen kehittämisessä. Vuonna 2022 arkipäivien keskimääräinen matkustajamäärä asemalla oli 16 300 henkilöä ja tulevaisuudessa matkustajamäärien ennustetaan lisääntyvän alueen kehittämisen myötä. Helsingin kaupungilla on suunnitelmia kehittää Kontulan aluetta nykyistä tiiviimmäksi kaupunginosakeskukseksi. Vaativa kehittämistehtävä asemakaavamuutoksineen ja vaiheistuksineen vie aikaa useita vuosia. Uudisrakentamisen aloittaminen ajoittuu arviolta vuosikymmenen vaiheeseen. Metroaseman uudistaminen suunnitellulla tavalla lisää viihtyisyyttä, mutta ei estä tulevaa kaupunkikehitystä.

Metroaseman peruskorjaushankkeessa matkustajaliikennetilat tulevat kohenemaan: laiturialueelta korjataan betonirakenteet ja uusitaan pintamateriaalit, alakatot, varusteet ja kalusteet. Laiturialueen graffititaide siirretään pohjoisseinälle. Myös Kontulankaaren ajoneuvosillan alapinta pintakäsitellään ja uusitaan talo- ja sähkötekniikka. Lisäksi pyritään toteuttamaan ratkaisuja laiturialueen lintuongelman vähentämiseksi.

Läntinen sisäänkäynti rakennetaan kokonaisuudessaan uudelleen. Itäisen sisäänkäynnin julkisivun betonipinnat korjataan ja pintakäsitellään, jalkasäleiköt uusitaan ja sisääntulokatoksen valaistus, alakatto ja laatoitus uusitaan. Keskimmäisestä sisäänkäynnistä uusitaan käsijohteiden puuosat, kunnostetaan valaisimet ja toteutetaan opastus näkövammaisille.

Läntisen sisäänkäynnin uudelleenrakentamisen yhteydessä tämän sisäänkäynnin hissi uusitaan osana hanketta. Metroaseman liukuportaat uusitaan omana erillisenä hankkeenaan samanaikaisesti laituritason perusparannushankkeen kanssa.

Hankkeen materiaalivalinnoissa ja talotekniikan saneerauksessa Kaupunkiliikenne pyrkii huomioimaan energiansäästön lisäksi myös tulevat kiinteistön kunnossapito- ja siivoustoiminnot siten, että hiilijalanjälki koko saneerauksen elinkaaren ajalta olisi mahdollisimman pieni.

Laiturialueen lattiasaneeraus pyritään toteuttamaan pääosin liikennekatkon aikana

Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosien 2024–2025 aikana niin, että laiturialueen töistä toteutetaan mahdollisimman suuri osa kesällä 2024, kun metroliikenteeseen tulee suunniteltu liikennekatko.

Kantametron alueella on kesän 2024 aikana tarkoitus toteuttaa useita samanaikaisia korjaushankkeita ja näistä osa vaatii välttämättä metron liikennöinnin keskeyttämistä. Kantametron itäosan kesän 2024 liikennöintikatkon laajuutta ja kestoa suunnitellaan paraikaa yhteistyössä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän kanssa, jotta katkon vaikutukset matkustajille olisivat mahdollisimman vähäiset. Liikennekatkon ajankohta täsmentyy syksyn 2023 kuluessa.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

B&M Arkkitehdit
Lataa
B&M Arkkitehdit
Lataa

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Raitiovaunujen hankintapäätös etenee markkinaoikeuteen – hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta20.10.2025 17:00:05 EEST | Tiedote

Markkinaoikeudelta 20.10. saadun tiedon mukaan pääkaupunkiseudun uusia raitiovaunuja koskevasta hankintapäätöksestä on valitettu. Hankintapäätöksen mukaisesti Skoda Transtechin tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön pakollisista vaatimuksista kymmentä, vaunujen tekniseen ominaisuuteen liittyvää vaatimusta. Valituksi tullut Stadlerin tarjous oli siis kahdesta saadusta tarjouksesta ainoa, joka täytti kaikki tarjouspyynnön vaatimukset.

Tutut kaupunkipyörät jatkavat Helsingissä ja Espoossa vielä seuraavalla kaudella3.10.2025 09:18:51 EEST | Tiedote

Seudullisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöönotto siirtyy, ja nykyistä kaupunkipyöräpalvelua jatketaan Helsingissä ja Espoossa. Samat kaupunkipyörät ovat siis asiakkaiden käytettävissä myös keväällä 2026 alkavalla pyöräilykaudella, mikä takaa sujuvan kokemuksen asiakkaille ilman katkoksia. Kaupunkipyöräpalvelu on tärkeä osa Helsingin ja Espoon joukkoliikennettä. Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörillä tehdään vuosittain yhteensä yli 2,5 miljoonaa matkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye