Juristiliitto - Juristförbundet

Juristiliitto: Nopeutetusta yrityssaneerauksesta apua yrityksille, kriisiytyneiden asunto-osakeyhtiöiden osalta selvitettävä yhteiskunnallisen luototuksen mahdollisuuksia

Juristiliitto esittää toimia tilapäisiin maksuvaikeuksiin joutuneiden yritysten ja pysyviin talousvaikeuksiin ajautuneiden asunto-osakeyhtiöiden auttamiseksi. Pahimpaan tilanteeseen joutuneiden taloyhtiöiden osalta tulisi selvittää yhteiskunnallisen luototuksen mahdollisuuksia.

Talouden taantuma uhkaa kasvattaa lyhyessä ajassa huomattavasti konkurssien määrää. Juristiliiton mukaan taantuma ei kuitenkaan saisi ajaa alas sinällään elinkelpoisten yritysten toimintaa ja samalla kuormittaa jo valmiiksi ruuhkautunutta oikeusjärjestelmäämme.

Uhkakuvaan tulisi Juristiliiton mielestä varautua selvittämällä nopeutetun yrityssaneerauksen laajentamista ja uusien toimintamallien omaksumista esimerkiksi siten, että velkojat ja velallinen voisivat viedä nykyistä helpommin sovintoesityksen tyyppisen ratkaisuehdotuksen tuomioistuimen hyväksyttäväksi yrityksen tervehdyttämiseksi.

– Järjestelmämme tulisi nykyistä tehokkaammin ohjata yrityksiä hakeutumaan yrityssaneeraukseen jo nykyistä aiemmin. Tämä tapahtuu osalla yrityksistä nykyisin liian myöhään ja edessä on vääjäämätön konkurssi. Samalla menetetään paljon osaavaa työvoimaa sekä yrityksessä tehtyjä panostuksia, toteaa Juristiliiton hallituksen puheenjohtaja Marika Valjakka.

Hän kommentoi asiaa Juristiliiton järjestämän Juristipäivän yhteydessä Messukeskuksessa Helsingissä 13. lokakuuta.

– Liian myöhään aloitettu yrityksen talouden tervehdyttäminen ei riitä. Sinällään toimintakykyisten yritysten ajautuminen konkurssiin on tragedia niin yrityksen omistajille kuin yhteiskunnalle.  Konkurssit kuormittavat myös jo ennestään ruuhkautunutta tuomioistuinlaitostamme.

Asunto-osakeyhtiöille yhteiskunnallista luototusta?

Juristiliitto vaatii selvittämään keinoja myös maksuvaikeuksiin ajautuneiden asunto-osakeyhtiöiden auttamiseksi.

– Asunto-osakeyhtiöiden osakkailla on tietenkin ensisijainen vastuu taloyhtiönsä taloudenpidosta ja esimerkiksi riittävän ajoissa aloitetuista remonteista. Toisaalta nopeasti muuttunut taloustilanne ja väestörakenteemme muutos uhkaa nyt ajaa osan vastuullisestikin toimineista asunto-osakeyhtiöistä kohtuuttomiin tilanteisiin erityisesti muuttotappiomaakunnissa, Marika Valjakka toteaa.

– Aivan viimekädessä lasku lankeaa yhteiskunnalle ja pahimmillaan ränsistyvät rakennukset ovat lopulta kuntien murheena, Valjakka jatkaa.

Juristiliitto esittää selvitettäväksi esimerkiksi yhteiskunnallisen luototuksen mahdollisuuksia kohtuuttomiin tilanteisiin ajautuneiden asunto-osakeyhtiöiden osalta. Yhteiskunnallinen luototus tarkoittaisi esimerkiksi valtion tai kuntien takaamia ja myöntämiä markkinakorkoa edullisempia lainoja. Järjestelmä voisi muistuttaa yksityishenkilöjen sosiaalista luototusta, jossa korkokanta on viitekoron suuruinen.

Juristiliitto – Juristförbundet

Juristiliitto – Juristförbundet on kaikkien juristien ja oikeustieteen opiskelijoiden yhteinen etu- ja palvelujärjestö. Meitä on yhteensä jo 16 000! Rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa #OikeusKuuluuKaikille.

Lue lisää julkaisijalta Juristiliitto - Juristförbundet

Oikeusguru-kilpailun pääpalkinnot Joensuuhun ja Espooseen11.12.2023 17:08:20 EET | Tiedote

Viidettä kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Veikka-Julius Peltonen, joka opiskelee Joensuussa Itä-Suomen Norssissa. Peltonen ja kisassa toiseksi tullut Lauri Manner-Raappana Otaniemen lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Juristiliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 11.12.2023 Helsingissä.

Juristiliitto: Alle 15-vuotiaiden värvääminen rikolliseen toimintaan on säädettävä rangaistuksen koventamisperusteeksi13.10.2023 12:45:00 EEST | Tiedote

Juristiliitto vaatii rikoslain muuttamista rangaistusten koventamisperusteiden osalta. Liitto vaatii kovempia rangaistuksia niille, jotka yllyttävät ja värväävät alle 15-vuotiaita lapsia osalliseksi esimerkiksi järjestäytyneeseen rikollisuuteen, katujengien väkivaltaiseen toimintaan ja huumerikoksiin. Liitto vastustaa nuoren rikosvastuun alentamista nykyisestä 15 vuodesta.