Salaliiton tulevan Portaat-albumin uusi single ja video Tärkeä ihminen ilmestyy perjantaina 13.10. – videon ensinäyttö nyt Soundissa

Perjantaina suoratoistopalveluissa julkaistava Tärkeä ihminen on Salaliiton marraskuussa ilmestyvän Portaat-tuplalevyn toinen single. Biisissä Salaliiton melankoliset laulumelodiat, kitaroiden kuulas vuoropuhelu ja rumpujen ja basson tukeva liitto soivat bändille ominaisella harmonialla. Kappale soljuu The Curen ja The Smithsin hengessä ja rakastumista ja rakastettua kuvaava teksti avaavat kuulijalle oven Salaliiton omalakiseen maailmaan. Tärkeä ihminen on jo tänään kuultavissa ja nähtävissä uuden videon kera Soundin sivuilla.

Salaliitto vuonna 2023: Vasemmalta oikealle: kokoonpanon uusin jäsen rumpali Tommi Rantamäki, kitaristi-laulaja Ossi Alisaari, basisti Raine Hynninen, kitaristi Timo Kuismanen. Kuva: Noora Isoeskeli.

Ossi Alisaaren sanoittama ja Alisaaren ja Timo Kuismasen yhdessä säveltämä Tärkeä ihminen voisi hyvin olla Salaliiton ”Matkustaja” – suoraan sydämiin käyvä avainbiisi, jota Suomi laulaa karaokessa tulevina vuosina. Kuten singlemaistiaisen kuuluukin, biisi on myös ovi Salaliiton neljänteen albumiin, 3. marraskuuta julkaistavaan tuplalevyyn Portaat.

15 uutta biisiä sisältävä albumi puolestaan on henkilökohtainen, erikoinen teos: biisit jakavat sen tunnelmallisesti ”Portaat ylös”- ja ”Portaat alas” -kappaleisiin. Levyllä on tarttuvia, Salaliitolle luontevia pop-biisejä, kuten Tärkeä ihminen -single, mutta myös uskaliaampia, melankolisia ja progressiivisia eepoksia, pieteetillä läpisävellettyä ja -sovitettua musiikkia. Biisien äärelle kannattaa malttaa asettua jo levyn pituuden vuoksi – aika palkitsee kuulijan. Portaat johtavat ihmismieleen ja maailman ihmeisiin, tarttuen jo ensikuuntelulla fragmentteina matkaan, vaikka heti ei edes muista mistä kappaleesta mikäkin ajatus on lähtöisin.

Salaliiton laulaja-kitaristin Ossi Alisaaren ihmiselämän outoutta ja ihmeellisyyttä käsittelevissä teksteissä sukelletaan arkeen, kuolemaan, rakkauteen, huoleen läheisestä, yhteiskunnallisiinkin teemoihin. Ja kaikessa kuuluu sekä eletty elämä että mieltä huuhtova lohdullinen huumori, Salaliiton oma juttu.

Tärkeä ihminen -single edustaa Salaliiton popimpaa puolta, tässä kuuluvat selkeästi vaikutteina Cure ja Smiths. Tätä biisiä on tosi hauskaa soittaa, mahtava basson ja rumpujen tähdittämä intro luo heti kappaleen tunnelman ja ekassa kitarasoinnussa on jotain maagista. Portaat-levyn tekeminen kesti kauan, niin kauan, että siitä tuli osittain vahingossa tuplalevy. Bändinä olemme uuden äärellä ja Portaat tuo uusia sävyjä Salaliiton ilmaisuun. Onneks tässä on hetki aikaa ennen julkkarikeikkoja, on meinaan vielä hommaa opetella ja sovittaa levyn kitarakuviot keikkaversioiksi!, kitaristi Timo Kuismanen kiteyttää bändin tunnelmia singlen ja albumin julkaisujen kynnyksellä.

Salaliitto:

Ossi Alisaari – kitara ja laulu
Timo Kuismanen – kitara
Raine Hynninen – basso
Tommi Rantamäki – rummut ja taustalaulu

Tärkeä ihminen:

Äänitys: Matti Vasanen, Pekka Alisaari ja Salaliitto
Miksaus: Matti Vasanen
Masterointi: Jarno Alho / Alho Audio Mastering

Kuvat ja Tärkeä ihminen -singlen kannet: Noora Isoeskeli

Tärkeä ihminen -video:

kuvaus ja valaisu – Mikko Siipola

leikkaus ja kuvaus – Tommi Rantamäki

Katso Tärkeä ihminen -videon ensinäyttö Soundissa täältä.

Salaliitto: Tärkeä ihminen -singlen kansi (Noora Isoeskeli).
Salaliitto: Portaat 2LP -kansi (Tommi Rantamäki & Noora isoeskeli).

Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin uusi catering-yritys Lucky Tart Oy tuo laadukkaat illalliselämykset Aino Areenalle16.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Järvenpään Aino Areenan konserteissa yleisöllä on jatkossa mahdollisuus kokea Suomen keikka-areenoilta aiemmin puuttunut maailmanluokan ruoka- ja konserttielämys, kun kirjaimellisesti monissa liemissä keitettyjen ravintola-alan huippujen Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin uusi catering-yritys Lucky Tart Oy aloittaa toimintansa Aino Areenalla.

Milla Palovaarasta Aino Areenan uusi ohjelmapäällikkö: "Tavoitteena yksi Suomen laadukkaimmista ja kansainvälisimmistä keikkapaikoista"15.2.2024 11:25:56 EET | Tiedote

Milla Palovaara on aloittanut Järvenpäässä sijaitsevan Aino Areenan ohjelmapäällikkönä helmikuun 2024 alussa. Monien pääkaupunkiseudun liveklubien ja lukuisien kulttuuritapahtumien ohjelmapäällikkönä ja tuottajana toiminut, Tampereen Kirjafestarien ohjelmapäällikkönä ja Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin tuottajana edelleen toimiva Palovaara haluaa nostaa kapasiteetiltaan jopa 3000 hengen Aino Areenan yhdeksi maan laadukkaimmista ja kansainvälisimmistä keikkapaikoista.

Helsinki Litin 10-vuotisjuhlafestivaalilla mukana muun muassa Elizabeth Strout, Nathan Hill, Andrei Kurkov ja Adania Shibli – koko ohjelma julki nyt6.2.2024 10:00:07 EET | Tiedote

24.-25. toukokuuta Helsingin Savoy-teatterissa järjestettävän Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin 10-vuotisjuhlan koko ohjelma on nyt julkistettu, ja mukana on odotetusti kansainvälinen joukko kirjailijoita maailman huipulta. Tänä vuonna vieraiksi saapuvat yhdysvaltalaiset Elizabeth Strout ja Nathan Hill, ukrainalainen Andrei Kurkov, ruotsalaiset Thella Johnson, Johanna Frid ja Nicolas Lunabba, norjalainen Maja Lunde, argentiinalaiset Mariana Enríquez ja Camila Sosa Villada, taiwanilainen Kevin Chen, kanadalais-uusiseelantilainen Eleanor Catton sekä palestiinalainen Adania Shibli. Festivaalin liput ovat myynnissä.

Jaakonaholta viimein uutta omaa musiikkia – Build-soololevyn ensimmäinen single Beauty Box soi empatiaa joka soinnullaan18.1.2024 16:30:00 EET | Tiedote

Jaakonahon, eli kitaristi-tuottaja-säveltäjä Jussi Jaakonahon toisen soololevyn julkaisu lähestyy: maaliskuussa ilmestyvän uuden Build-levyn syvälliseen ja sydämelliseen äänimaisemaan pääsee kurkistamaan, kun ensimmäinen single Beauty Box ilmestyy huomenna perjantaina 19. tammikuuta suoratoistopalveluihin. Beauty Box -single ja video ovat jo tänään ensinäytössä ja -katselussa Soundi-lehden sivuilla.

Kaksinkertainen Grammy-voittaja Mohombi ja eurodance-supertähti Alexandra Stan Aino Areenalle maaliskuussa – luvassa kevään kuumimmat aloitusbileet17.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Aino Areenan kevät käynnistyy kunnon bileillä, kun Bumpy Ride -hitistään tunnetuksi tullut, kongolais-ruotsalainen artisti, lauluntekijä, dj-tuottaja Mohombi nähdään yhdessä Mr Saxobeat -megahitillään kansainvälisen läpimurron vuonna 2010 tehneen romanialaisen Alexandra Stanin kanssa Järvenpäässä 22.3.