Kumpula-Natri: Parlamentin kannanmuodostus rekka-autojen ja kaupunkibussien päästöihin etenee

Jaa

Teollisuusvaliokunta sai tänään valmiiksi kannan asetukseen, joka asettaa uudet raja-arvot uusien raskaiden ajoneuvojen, kuten rekkojen, bussien ja perävaunujen, hiilidioksidipäästöille. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) toimi kyseisen lausunnon raportöörinä.

”Iloitsen enemmistön tuen saaneesta kannasta, jonka työstämisen aloitimme viime keväänä.”, kommentoi Kumpula-Natri.

”Neuvottelut eivät olleet helpot. Kannat parlamentissa jakautuvat ja voi olla, että ympäristövaliokunnan kantaa vielä tarkennetaan salissa. Niin erilaisia kantoja parlamentissa kuin jäsenmaidenkin kesken tällä hetkellä esiintyy”, Kumpula-Natri jatkaa.

Nykyisellään kuorma-autojen, kaupunkibussien ja kaukoliikenteen bussien osuus EU:n kasvihuonekaasujen kokonaispäästöistä on noin 6 % ja tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä yli 25 %. Uusilla tiukemmilla päästönormeilla varmistettaisiin asteittainen siirtyminen kohti päästöttömämpää liikennettä.

Ehdotetut ilmastotavoitteet velvoittaisivat ajoneuvovalmistajia, jotka saattavat EU:n markkinoille raskasta kalustoa. Kumpula-Natrin vastuulla valmisteltu esitys asettui komission kanssa samoille linjoille uusien raskaiden ajoneuvojen päästöjen raja-arvojen kiristämisessä. Tämä tarkoittaisi, että EU:ssa vuodesta 2030 lähtien uusien raskaiden ajoneuvojen päästöt vähenisivät 45 prosenttia, vuodesta 2035 lähtien 65 prosenttia ja vuodesta 2040 lähtien 90 prosenttia verrattuna vuoteen 2019.

”Markkinoille on annettava selkeä signaali, että Euroopan unioni on siirtymässä asteittain päästöttömään liikenteeseen, mutta samalla on annettava joustoa siirtymävaiheeseen. Tämä hyödyttää sekä valmistajia että ostajia, mutta eniten juuri tavallisia kansalaisia hiilidioksidipäästöjen vähentyessä”, Kumpula-Natri toteaa.

”Meidän on oltava kunnianhimoisia myös teollisuuspolitiikan näkökulmasta. Esimerkiksi Kalifornian on uusi laki, joka kieltää dieselkäyttöisten rekkojen myynnin vuodesta 2036 alkaen. Kiinalaiset yritykset ovat puolestaan saavuttaneet jo merkittävän markkina-aseman sähköbusseissa. EU:n on annettava eurooppalaisille valmistajille selkeä signaali päästöttömästä kalustosta. Näin varmistamme, että rekoille ja busseille ei käy samalla tavalla kuin henkilöautoille, että kilpailukykyisempiä tulee esim. Kiinasta.”, Kumpula-Natri jatkaa.

Teollisuusvaliokunnan lausunto huomioi myös Suomen ja Ruotsin kaltaisten pitkien välimatkojen maiden erityispiirteet. Näin valmistajien olisi jatkossakin mahdollista hakea poikkeusta kaikkein painavampien, yli 70 tonnin, jättirekkojen osalta. Yli 60 tonnin rekkoja esitetään kuuluvaksi ilmastotavoitteiden piiriin, mutta pienin helpotuksin ottaen huomioon niiden energiatehokkuuden suhteessa pienempiin rekkoihin.

Mukaan esitykseen on otettu myös hiilikorjauskerroin, joka tarkoittaa, että uusien ajoneuvojen CO2-päästöarvoja pienennettäisiin kertoimella, joka ilmaisee kuinka suuri osa autoihin tankatusta polttoaineesta on uusiutuvaa. Näin saamme esityksessä päästövähenemiin mukaan myös biopolttoaineet. Samalla hiilikorjauskertoimen käyttöä rajoitetaan niin, että vuosien 2030, 2035 ja 2040 CO2-päästöjen vähennystavoitteista enintään 10 prosenttiyksikköä voidaan saavuttaa kertoimen avulla.

Lisäksi uusille kaupunkibusseille esitetään omaa tavoitetta, jossa vuodesta 2035 eteenpäin suurin osa kaikista kaupunkibusseista olisi päästöttömiä. Esitys poikkeaa komission alkuperäisestä tavoitteesta, jossa 100 prosenttiin pyrittiin jo hieman aikaisemmin, vuonna 2030. Valiokunnan kanta neuvoteltiin myöhemmäksi, mutta kuitenkin niin, että vuonna 2030 jo 90 prosenttia uusista busseista olisi päästöttömiä. Muutoksella halutaan antaa joustoa erityisesti pienemmille paikkakunnille siirtymän osalta ja maantieteellisesti bussien osalta olisi myös mahdollista hakea poikkeuksia.

”Mukaan sääntelyn piiriin ehdotamme lisäksi jäteautoja ja pieniä, alle 5 tonnin, kuorma-autoja, jotka operoivat eniten asutusalueilla. Tarkoituksena on myös näiden ajoneuvojen osalta vähentää ylimääräistä melua ja asuinalueiden ilmanlaatua.”, Kumpula-Natri jatkaa.

Lausunnon odotetaan vaikuttamaan päävaliokunnan (ENVI) lopulliseen mietintöön ja tarvittaessa sen kantoja voidaan käyttää tuomaan ehdotuksia saliäänestykseen, jossa parlamentin lopullinen neuvottelukanta linjataan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Miapetra Kumpula-Natri

Kumpula-Natri Ranskan talousfoorumin Aix-en Provenceen3.7.2024 11:14:50 EEST | Tiedote

Europarlamentaarikko ja tuleva kansanedustaja Miapetra Kumpula Natri (sd.) osallistuu viikonloppuna ”Les Recontres Economicues”- talousfoorumiin, joka järjestetään Aix-en Provencessa Etelä-Ranskassa. Talousfoorumia on järjestetty jo vuodesta 2001 asti. Se kerää yhteen taloustieteilijöitä, talousjohtajia ja poliittista johtoa ympäri maailman. Tämän vuoden keskustelun pääteemana on löytää ratkaisuja 2020-luvun maailmanlaajuisista haasteista toipumiseen ja talouden vahvistamiseen. Kaksipäiväisessä foorumissa järjestetään yli 50 keskustelua ja mukana ovat muun muassa Euroopan Keskuspankin johtaja Christine Lagarde ja entinen EU:n kauppakomissaari Peter Mandelson.

Kumpula-Natri: Unohtiko Orpon hallitus vedyn?27.6.2024 14:40:20 EEST | Tiedote

-Eurooppa on tekemässä suurta vetysiirtymää, joka kiihtyi toimenpiteiden valmistumiseen päättyvällä kaudella. Nyt on toiminnan aika. Pelkään, että Suomi jää kelkasta samalla tavalla kuin kävi tuulivoiman kanssa. Emme ehtineet mukaan kokonaiseen ekosysteemiin, esimerkiksi valmistamaan myös tuotteita tai mukaan EU-tukien kotouttamiseen. Jos Suomi olisi tällä kertaa ajoissa, voisimme vielä ehtiä vetymurrokseen mukaan”, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri sanoi SuomiAreenan Suomen vetyklusterin paneelikeskustelussa.

Kumpula–Natri: EU:n voimannäyttö puree Venäjä-pakotteiden kiertämiseen ja laittaa Venäjän maksamaan tuhoistaan25.6.2024 19:09:17 EEST | Tiedote

EU–maiden ulkoministerit hyväksyivät maanantaina EU:n 14. pakotepaketin Venäjää vastaan. Lisäksi päätettiin vihdoin jäädytettyjen Venäjän keskuspankin korkotuottojen käyttämisestä Ukrainan avuksi Venäjän hyökkäykseltä suojautumiseen. Euroopan parlamentin kansainvälisen kauppavaliokunnan pakotteisiin keskittyneen Venäjä -seurantaryhmän puheenjohtajana toiminut Miapetra Kumpula-Natri (sd.) on tyytyväinen, että EU kykenee kiristämään ruuvia Venäjän pääsyä sotateknologiaan, sen energiatuloihin ja ennen kaikkea rahoittamaan Ukrainaa Venäjän rahoilla. - Vain vahvana ja yhdessä päättäen EU voi voittaa väännön Venäjää vastaan ja sen laajentumispyrkimyksiä vastaan, toteaa Kumpula-Natri.

Kumpula-Natri: Pakkausjäteasetus vähentää muovijätettä ja vahvistaa biotaloutta24.4.2024 16:45:38 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään pakkaus- ja pakkausjäteasetuksen (niin sanottu PPWR-asetus) neuvottelusovusta. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (SDP) teki kovasti töitä sen eteen, että asetusehdotuksessa esitetyt kertakäyttöpakkauksissa kielletyt uusiutuvat materiaalit, kartonki-, kuitu- ja komposiittituotteet sallitaan jatkossakin sekä mahdollistetaan niiden kierrättäminen materiaaliksi ja keskitytään kertäkäyttömuovin kieltämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye