Helsinki graffiti – kulttikirjan paluu!

Elokuussa 1998 julkaistu Helsinki graffiti oli ensimmäinen graffitia käsittelevä suomenkielinen kirja. Kirjasta tuli suomalaisten graffitiharrastajien raamattu ja keräilyharvinaisuus. Nyt kulttikirja on taas saatavana.

Anne Isomursun ja Tuomas Jääskeläisen toimittama Helsinki graffiti kertoo graffitin maailmasta graffitintekijöiden näkökulmasta. Kirja kattaa suomalaisen graffitin historian 1980-luvun alusta vuoteen 1998, jolloin Helsingin kaupunki käynnisti graffitien vastaisen ”Stop töhryille” -kampanjan.

Kirjan alkuperäiset kaksi painosta myytiin nopeasti loppuun, ja kirjasta tuli harrastajien parissa niin haluttu keräilyharvinaisuus, että se levisi myös bootleg-kopioina.

Nyt ilmestyvä kovakantinen 25-vuotisjuhlapainos sisältää alkuperäisen sisällön lisäksi yli 60 ennen julkaisematonta kuvaa. Apulaispormestari Paavo Arhinmäki kirjoittaa omakohtaisessa jälkikirjoituksessa siitä, mitä graffitille tapahtui Helsingin seudulla vuoden 1998 jälkeen: dramaattisista nollatoleranssin vuosista laillisiin graffitiseiniin ja museonäyttelyihin.

Uuden esipuheen ja jälkikirjoituksen lisäksi kirjassa on yli 60 uutta kuvaa vuosilta 1984–1998. Mukaan on valittu erityisesti sellaisia kuvia, joiden rajaus avaa näkymän myös graffitia ympäröivään kaupunkimaisemaan. Ohikulkevien ihmisten vaatetus, automallit ja mainokset rakennusten seinissä kertovat alati muuttuvasta Helsingistä.

Graffitikulttuuri on pian 60-vuotias, Helsingin graffitiskenen syntymisestä on nyt noin 40 vuotta. Graffiti on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän muodikasta. Se herättää yhä sekä ihastusta että raivoa. Samalla graffitin ilmaisukeinot ovat laajentuneet ja graffititaustasta on Suomessakin noussut useita menestyviä nykytaiteilijoita, kuten EGS ja Jussi TwoSeven.

Graffiti on ilmiö, josta ei tulla pääsemään eroon. Tämä kirja auttaa ymmärtämään mistä siinä on kyse. Helsinki graffiti -kirjan ansiosta kotimaisella graffitikulttuurilla on dokumentoitua historiaa ja juuret, joihin uudet sukupolvet voivat samastua ja joista ponnistaa.

Helsinki graffiti

Toim. Anne Isomursu ja Tuomas Jääskeläinen

Kirjoittajat: Paavo Arhinmäki, EGS, Anne Isomursu, Tuomas Jääskeläinen

Valokuvat: Tuomas Jääskeläinen, Juhana Laurila, Matti Pyykkö
Parvs 2023, 192 sivua

Ilmestyy 26.10.2023

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle: hanna.karppanen@parvs.fi

Helsinki graffiti, Parvs 2023
Huopalahti, 1986. Helsinki graffiti – 25-vuotisjuhlapainos
Alppiharju, 1990-luku
Rautatieasema, 1990-luku
Lepakko, 1989
Spinnerin farkut, 1986
Kulosaari, 1989
Pasila, 1997
Kamppi, 1992

Riiko Sakkisen uutuuskirja on taiteellinen tutkimus Fuengirolan suomalaisvähemmistöstä12.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Los moimoi de Fuengirola -kirja liittyy näyttely- ja tutkimusprojektiin, jossa taiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) käsittelee suomalaista identiteettiä. Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa asuu noin 30 000 suomalaisen yhteisö, jonka jäsenet eivät välitä opiskella paikallista kieltä tai tapoja. He elävät omaa, puolieristäytynyttä elämäänsä ja viettävät kotoisasti aikaa suomalaisissa baareissa ja tukeutuvat omiin suomalaisiin kauppoihinsa, palveluihinsa ja instituutioihinsa. Fuengirolan hallinto onkin nimennyt kuntansa ”Suomen eteläisimmäksi kaupungiksi”.

Jarmo Mäkilän uutuuskirja on autofiktiivinen muistelma taiteilijan lapsuudesta6.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Raumalaissyntyinen Jarmo Mäkilä (s. 1952) lukeutuu maamme merkittävimpiin kuvataiteilijoihin. Mäkilä on suunnannäyttäjä ja oman tiensä kulkija, ja hänen taiteensa on ollut laajasti esillä myös muualla maailmassa. Rauman taidemuseon näyttelynavajaisissa 7. kesäkuuta julkaistavassa kirjassa Mäkilä avaa taiteensa lähtökohtia autofiktiivisen kirjoittamisen keinoin. Näissä teksteissä ja niihin liitetyissä maalauksissaan hän palaa lapsuutensa maisemiin sodanjälkeisen Suomen uudelleenrakentamisen aikaan.

Lääkärimuotokuvien historiaa – HUSin taidekokoelman aarteet5.6.2024 12:18:56 EEST | Tiedote

Taidekirjasta Seinälle nostetut – Lääkärimuotokuvia Hippokrateesta HUSin kokoelmiin (Parvs 2020) on nyt ilmestynyt englanninkielinen ja ruotsinkielinen versio. Upplyft på väggen – Läkarporträtt från Hippokrates till HNS samlingar ja Carers on the Pedestal – Medical Portaiture from Hippokrates to the HUS Collection esittelevät lääkäreiden ja ylihoitajien muotokuvia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin sekä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan taidekokoelmista.