Vehka Kurjenmiekka kirjoitti esikoisromaaniaan Kellopelisydän 12 vuotta

Vehka Kurjenmiekka aloitti esikoisromaaninsa Kellopelisydän kirjoittamisen 12 vuotta sitten. "Kirjoitin kymmeniä toisistaan paljon poikkeavia aloituksia, joissa samaa oli oikeastaan lähinnä aloituslause ja pohjaidea." Lopputuloksena on romaani, joka on saanut poikkeuksellisen paljon huomiota etenkin Instagramissa.

Kirjamessujen teema on tänä vuonna valta, ja Kurjenmiekka sekä Niklas Ahnberg (Poika joka paransi haavat) kertovat valta-teeman pohjalta kirjoistaan Helsingin kirjamessuilla lauantaina 28.10. klo 13.

Vehka Kurjenmiekan esikoisteos Kellopelisydän kertoo salamurhaajista, joiden sydämen paikalla tikittää armottomasti aikaa mittaava kellokoneisto. Jos henkilö ei murhaa vähintään yhtä henkilöä vuoden aikana, mekaaninen sydän pysähtyy.

Kurjenmiekka  aloitti Kellopelisydämen kirjoittamisen vuonna 2011 osana NaNoWriMo-haastetta, jossa tavoitteena on kirjoittaa kuukaudessa 50 000 sanan mittainen romaanikäsikirjoitus.
"Aloituslause oli pulpahtanut mieleen unessa, ja paljon muuta en sitten vielä tarinasta tiennytkään."
Kurjenmiekka alkoi julkaita tarinaa netissä sitä mukaa kun hän kirjoitti, ja monet lukijat innostuivat siitä. Käsikirjoitus jäi pöytälaatikkoon muutamaksi vuodeksi, kunnes hän törmäsi siihen ja päätti aloittaa tekstin uudelleen alusta.
"Tekstin valmiiksi työstämisen sijaan palasin aina alkupisteeseen ja kirjoitin kymmeniä toisistaan paljon poikkeavia aloituksia, joissa samaa oli oikeastaan lähinnä aloituslause ja pohjaidea. Ensimmäisen kerran pääsin ihan loppuun saakka vasta keväällä 2022, kun pakotin itseni kirjoittamaan käsikirjoituksen valmiiksi. Lähetin sen sitten Aulalle sillä ajatuksella, että pääsisin viimein elämässä eteenpäin - mutta kävikin sitten niin, että käsikirjoitus hyväksyttiin."

Esikuvakseen Kurjenmiekka mainitsee Ursula K. Le Guinin, jonka Maameri-sarja teki hänen jo lapsena lähtemättömän vaikutuksen. Muita tärkeitä kirjallisia esikuvia ovat olleet kotimainen runoilija ja fantasiakirjailija Tomi Kontio sekä lämmöllä ja lempeydellä raskaista aiheista kirjoittava John Steinbeck.

Vehka Kurjenmiekka on vuonna 1990 syntynyt, Helsingissä asuva esikoiskirjailija ja rolipelisuunnittelija.

Keskustelu Lempeys vastarinnan muotona Helsingin kirjamessuilla lauantaina 28.10. klo 13.
Keskustelussa kirjailijat Vehka Kurjenmiekka (Kellopelisydän) ja Niklas Ahnberg
(Poika joka paransi haavat).

Vehka Kurjenmiekka: Kellopelisydän
Romaani, Aula & Co
Kirjagram-arvioita Kurjenmiekan Instagram-tilillä

Vehka Kurjenmiekka kuva: Alina Häkkinen
Kellopelisydän

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books, mutta yhtiö on itsenäinen.

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsinki Litiin12.2.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen maaliskuussa ilmestyvä romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin ohjelmisto julkistettiin viime viikolla, ja kaksipäiväiset liput ovat jo loppumassa.

Koira opettaa syvää yhteyttä – Sigrid Nunezin palkittu romaani Paras ystävä on ilmestynyt1.2.2024 12:54:58 EET | Tiedote

Sigrid Nunezin Paras ystävä on liikuttava tarina ihmisen ja koiran maagisesta yhteydestä. Se kertoo myös rakkaudesta, ystävyydestä ja parantumisesta. Nunez on muun muassa National Book Awardilla palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hän ehti julkaista 20 teosta, ennen kuin Paras ystävä räjäytti kirjailijan suosion. Kirjan pohjalta on tekeillä ison budjetin elokuva.

Satavuotiaan syyttäjän huikea testamentti jälkipolville19.1.2024 10:32:54 EET | Tiedote

Maailmassa ei ole toista ihmistä, jolla olisi Benjamin Ferenczin veroinen perspektiivi kuluneeseen vuosisataan. Viime keväänä 103-vuotiaana kuollut Nürnbergin sotarikosoikeudenkäyntien syyttäjä eli poikkeuksellisen elämän. Ferencziltä on hyvä ottaa oppia siinä, mitä sinnikkyys tarkoittaa – varsinkin silloin, kun kohtaa ylitsepääsemättömältä tuntuvia vastoinkäymisiä. Nyt suomennetussa kirjassaan Viimeiset sanat hän kertaa elämänsä vaiheita ja tiivistää kokemuksensa yksinkertaisiin ohjeisiin. Tärkein niistä on: ”Päätä olla hyvä”. Vainojen uhrien muistopäivää vietetään jälleen 27.1.