Diktamen Oy

Sanelunpurun hankinta kokonaan ostopalveluna pienensi kustannuksia ja paransi palvelua Kymenlaakson hyvinvointialueella

Sanelunpurun hankinta kokonaispalveluna pienensi kustannuksia ja paransi palvelua, selviää Kymenlaakson hyvinvointialueen kokemuksista tehdystä selvityksestä.

Uusi toimintamalli voi merkitä hyvinvointialueilla 30–40 prosentin säästöjä verrattuna itse toteutettuun vastaavan tasoiseen palveluun. Välilliset säästöt voivat olla vielä merkittävämpiä, kun potilaiden hoito nopeutuu ja vuodeosastopäivät vähenevät.

Kymenlaakson hyvinvointialueella lääkäreiden sanelunpurun hankinta ostopalveluna on osoittautunut toimintamalliksi, jolla on pystytty säästämään rahaa ja samaan aikaan vapauttamaan oman henkilökunnan työaikaa hoitotyöhön.

Kymenlaaksossa hoitotyön prosessien tehostuminen näkyy esimerkiksi lähetteiden ja potilassiirtojen hoitumisesta sujuvammin. Samalla erityisesti palvelu ja osastonsihteerien työtyytyväisyys on parantunut, stressi vähentynyt ja lääkäreiden määräyksiä pystytään toteuttamaan entistä ripeämmin.

”Käytännössä sihteerien työaikaa on vapautunut palvelutuotantoon ja asiakaspalvelutyöhön sekä lääkärien avustamiseen. Puhutaan useista tunneista päivässä”, selvitystä varten haastateltu hoitotyön esihenkilö kertoo.

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Kymsote, nykyinen Kymenlaakson hyvinvointialue, siirsi sanelunpurun Diktamenin vastuulle jo keväällä 2020. Suoraa kustannussäästöä syntyi heti kahden henkilötyövuoden verran ja samalla hoitotyön tukeen vapautui vielä kahden henkilötyövuoden panos. Hankintaan sisältynyt liikkeenluovutus sisälsi 43 työntekijän siirtymisen Diktamenin palvelukseen. Tätä ennen sanelunpurkuun osallistui vaihtelevissa määrin lähes 90 henkilöä kuukausittain.

”Sanelunpurun hankinta kokonaan ostopalveluna on siis konkreettinen osoitus siitä, että ostopalvelun käyttö voi olla erittäin järkevää hyvinvointialueille: sillä säästetään rahaa, parannetaan hoidon sujuvuutta ja ratkaistaan henkilöstöpulaa ilman lisärekrytointeja”, Diktamenin toimitusjohtaja Olavi Valkama toteaa.

Säästöt vuositasolla 32 %, sanelunpurun viiveet poistuneet

Euromääräisesti suorien säästöjen määräksi arvioidaan 84 000 euroa vuodessa ja epäsuorien säästöjen noin 500 000 euroa. Epäsuoran säästön määrä perustuu arvioon, että sanelunpurun tavoiteaikoihin pääseminen olisi vaatinut 15 henkilötyövuoden lisäyksen hyvinvointialueelle. Sanelunpurku- ja tekstinkäsittelytyön hankinta kokonaispalveluna tulee vuositasolla kokonaisuudessaan noin 600 000 euroa omaa työtä edullisemmaksi, mikä tarkoittaa vuositasolla 32 prosentin säästöjä.

”Tämän viestin olemme saaneet myös muilta hyvinvointialueilta: sanelunpurun hankinta kokonaispalveluna on ollut osoittautunut konkreettiseksi toimeksi, joka tuo aidosti ja oikeasti säästöjä hyvinvointialueelle”, Olavi Valkama kertoo

Palveluhankinnan myötä sanelunpurun viiveet ovat poistuneet käytännössä kokonaan. Olavi Valkaman mukaan tämä on mahdollista, koska sanelunpurku on Diktamenin ydintekemistä ja siihen panostetaan täysillä.

“Meidän organisaatiomme on rakennettu ammattimaisten tekstinkäsittelijöiden ympärille”, Valkama kertoo.

Hyvinvointialueella hoidetaan itse vain kiireisimmät sanelunpurut öiseen aikaan. Ostopalvelulle asetettiin hankinnassa tiukat kriteerit mm. sanelunpurun laadulle ja toimitusajoille. Sanelunpurun normaali tavoiteaika on kaksi vuorokautta, kiireellisissä tapauksissa kaksi tuntia ja erittäin kiireellisissä tapauksissa 30 minuuttia.

Sanelunpurun hankinta kokonaispalveluna on muiden hyötyjen lisäksi helpottanut myös rekrytointia: kiinnostus sihteerintyöhön on lisääntynyt, kun hakijoilta ei edellytetä kokemusta sanelunpurusta.

Hoitotyöhön voitaisiin vapauttaa 2100 hoitajan työpanos

Sanelunpurun siirtäminen kokonaan ostopalveluun antaa mahdollisuuden terveydenhuollon työtehtävien uudelleenjärjestelyyn.

”Hyödyntämällä vapautunut sihteerityöaika muihin hoitotyön tukitehtäviin voidaan hoitotyöhön vapauttaa koko maassa 2100 hoitajan työpanos ilman lisärekrytointeja”, Olavi Valkama arvioi.

Diktamen on erikoistunut terveydenhuollon potilasdokumentoinnin ja sosiaalihuollon asiakasdokumentoinnin nopeuttamiseen sanelunpurun kokonaispalvelulla sekä saneluhallinnan ja puheentunnistuksen tietojärjestelmäratkaisuilla.

Sanelunpurkutyötä on siirretty kokonaispalvelumallilla jo viidellä hyvinvointialueella Diktamenille. Kokonaispalvelumallin mahdollistavaa Diktamenin sanelunhallintajärjestelmää käytetään jo 15:ssä maan 21 hyvinvointialueesta.

Selvityksen sanelunpurun kokonaispalvelun hyödyistä Kymenlaakson hyvinvointialueella (entinen Kymsote) on tehnyt Nordic Healthcare Group Diktamen Oy:n toimeksiannosta. Raportti perustuu julkisiin lähteisiin, hyvinvointialueen työntekijöiden haastatteluihin ja Diktamenilta saatuihin materiaaleihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Diktamen Oy