Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.

Basam Books (2023)

Jumalatarten, Suurten Äitien ja naishaltijoiden kuvastot sekä maadonnien maanläheisyys yhdistyvät henkisten rituaalien syntyihin syviin ainutlaatuisella tavalla saunapyhätöissä kautta maa-ilman. Tämä tietokirja avartaa tietojamme kaukaisimmista muinaisista henkis rituaalisista juonteista ja samalla luolakarhun kultista ja ensimmäisistä uskonnoista. Kirja nostaa esiin saunan henkiset, rituaaliset juuret osana pyhän historiallista kosmologiaa. Tässä elämäntyö- tutkimuksessa elämänvoiman vaalimisesta kumpuava ekososiaalinen perinnetieto ja sen leimallisesti naisellinen symbolikieli ravistelevat totuttuja tietokäsityksiä koskien niin karhunpeijaisia, saunaa kuin pyhän sukupuolta.

Tutkimus kytkee karhumytologian ja Suuren Äidin kuvastot vanhimpaan arkeomytologiseen tietoon, eheyttäviin ikitiedon ulottuvuuksiin. Karhunjumalattaret ja karhuemot yhdistetään tarinoihin valon ja hedelmällisyyden paluusta osana muinaisia kevätrituaaleja. Teos avaa akkunan matristiseen aikakauteen, jonka sukupuolilogiikka ja maailmankuva pohjautuvat patriarkaatista poikkeavalle tavalle olla ja elää maailmassa. Alkuperäiskansojen ja Vanhan Euroopan hikoilumajakulttuurin ja karhumyyttien avulla syntyy uusi ymmärrys alku-uskontojen pyhän käsityksistä sekä parantavasta voimasta.

Saunan tutkimus alkuperäiskansojen hikoilumajaperinteen ja luontosuhteen näkökulmasta on sinänsä suhteellisen uutta. Saunassa on uusittu kosminen maa-ilmanjärjestys, pesty kehoa, puhdistettu ja uusittu arvoja sekä lääkitty. Naiskehon symboliikalla on sen synnyssä ja toiminnassa aivan erityinen rooli. Teoksen esittelemissä saunan synnyissä syvissä kohtaamme myös karhu-uskonnon yhteyksiä sekä luontoystävällisen lahjatalous-kulttuurin arvomaailman.  Kirjaan sisältyy myös pohjois-amerikkalaisten alkuperäiskansan naisten omia kuvauksia hikoilumajarituaaleista.

Dosentti, tietokirjailija, ite-taiteilija Kaarina Kailo on tutkinut laajamittaisesti suomalaista ja alkuperäiskansojen kansanperinnettä, kulttuuria ja tietojärjestelmiä. Uusia tuulia nostattanut aktivisti on toiminut naistutkimuksen viroissa kanadalaisissa ja suomalaisissa yliopistoissa ja tutkimusinstituuteissa, mm. Simone de Beauvoir-instituutin vt. johtajana ja Oulun yliopiston naistutkimuksen professorina.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Anita Salo

anita@basambooks.fi

Anita SaloViestintävastaavaBasam Books Oy

Viestintä, sosiaalinen media, tiedotteet, arvostelukappaleet

anita@basambooks.fi

Tietoa julkaisijasta

Lucius Annaeus Seneca Herakles-sankarin vaikeimpien elämänvaiheiden tulkkina21.11.2023 09:20:00 EET | Tiedote

Suomalaiset ovat jo ehtineet mieltyä Rooman ensimmäisten keisarien aikana vaikuttaneen Senecan kuolemattomiin ajatuksiin ja voimakkaaseen sanomaan. Kreikkalaiseen tarumaailmaan sijoittuvissa tragedioissaan hän tulkitsee ihmeellisen syvällisesti ihmismieltä, joka tuntuu pysyvän aikojen saatossa pohjimmiltaan muuttumattomana. Herakles-tradegiat vievät meidät Teeban kuninkaanlinnan myrskyisiin tunnelmiin ja tapahtumiin. Ne tutustuttavat lukijan myös Herakleen kahteen puolisoon, Megaraan ja Deianeiraan, joilla molemmilla on ongelmansa ja onneton kohtalonsa. Keskeisenä teemana ovat kuitenkin tarusankarin omat henkiset kamppailut.