Yrittäjät itsenäistyneen Suomen hyvinvoinnin rakentajina

Tietoteoksessa Tienraivaajia ja jälleenrakentajia valaistaan Suomen talouden ja yrittäjyyden historiaa itsenäistymisestä jälleenrakentamiseen.

Tuomas Möttösen toimittama tietoteos Tienraivaajia ja jälleenrakentajia – Suomalaista yrityshistoriaa itsenäistymisestä jälleenrakentamiseen on julkaistu Momentum Kirjojen kustantamana.

Itsenäistymisen alkuvuosina luotiin perusta Suomen taloudelliselle kehitykselle ja tulevalle hyvinvointiyhteiskunnalle. Yrittäjyydestä tuli samalla vaikuttava osa maan talouskehitystä. Taloudellisen laman voittaminen 1930-luvulla vahvisti uskoa Suomen kykyyn selviytyä vaikeistakin ajoista.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomi alkoi nopeasti siirtyä agraariyhteiskunnasta teolliseksi palveluyhteiskunnaksi. Pienet yritykset ovat olleet keskeisessä asemassa ihmisten työllistämisessä ja kansalaisten hyvinvointia lisäävien palvelujen tuottamisessa. Sodasta toipumisessa ja maan jälleenrakentamisessa yrittäjyydellä oli merkittävä rooli. Tarmokkaat yritysjohtajat edistivät myös talouden kansainvälistymistä. He toivat ulkomailta uutta tekniikkaa ja innovatiivisia toimintatapoja, jotka synnyttivät uusia toimialoja.

FT Tuomas Möttönen on Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori ja kirjoittanut osan teoksen artikkeleista. Muut kirjoittajat ovat Kuluttajatutkimuskeskuksen professori Visa Heinonen (Helsingin yliopisto), filosofian maisteri Annastiina Henttinen, dosentti Kai Hoffman (Helsingin yliopisto), tutkijatohtori Reetta Hänninen (Helsingin yliopisto), yrityshistorian professori Niklas Jensen-Eriksen (Helsingin yliopisto), filosofian maisteri Terhi Kivistö (Turun yliopisto), filosofian maisteri Markus Kivistö (Oy Sigillum Ab), FT Vesa Määttä, filosofian maisteri Petri Lavonen, dosentti Marko Paavilainen (Helsingin yliopisto), FT Maritta Pohls ja Suomen historian professori Charlotta Wolff (Turun yliopisto).

Median edustajilla on mahdollisuus osallistua teoksen julkistustilaisuuteen perjantaina 20.10. Suomen Jäähdytystekniikan Museolla (Härkilevontie 77, 33480 Ylöjärvi). Ilmoittautumisia otetaan vastaan sähköpostitse osoitteeseen info@momentumkirjat.fi.

MÖTTÖNEN, TUOMAS (toim.) : Tienraivaajia ja jälleenrakentajia – Suomalaista yrityshistoriaa itsenäistymisestä jälleenrakentamiseen
Sidottu, kovakantinen
ISBN 978-952-755-390-9
Ilmestymisaika: Lokakuu 2023