Hotellihuoneet on jo nähty – nyt yövytään linnunpöntöissä

Herrankukkaro ja Pentti-Oskari Kangas finalisteina Finnish Travel Galassa.

Karioskari Kangas ja Pentti-Oskari Kangas (oik.) sekä kaksi Herrankukkaron asuttavaa linnunpönttöä, joista on upeat näkymät merelle. –Meidän linnunpönttömme eivät jätä ketään kylmäksi, he sanovat. Vierailukeskus Joki Vapaaseen käyttöön jutun yhteydessä, kuvaaja mainittava.

Turun saaristossa sijaitseva Herrankukkaro ja sen sydän ja sielu, Pentti-Oskari Kangas, ovat saaneet tunnustusta matkailualan suunnannäyttäjinä. Yritys on finalistina kahdessa eri sarjassa arvostetussa Finnish Travel Galassa, kun Kangas on ehdolla Vuoden matkailuvaikuttaja -sarjassa ja Herrankukkaro Vuoden majoitusliike -sarjassa.

–Nämä finaalipaikat tulivat meille aivan yllätyksenä. Oikein huimaa päästä, kun olemme niin kovassa seurassa, iloitsee Kangas.

Kankaan rinnalla Vuoden matkailuvaikuttaja -kategoriassa on ehdokkaina televisiostakin tuttuja nimiä, kuten Ella Kanninen ja Mikko 'Peltsi' Peltola.

Vuoden majoitusliike -sarjassa taas oli tänä vuonna ehdolla kaikkiaan 87 kohdetta ympäri Suomen. Herrankukkaro kilpailee voitosta muiden korkeatasoisten majoitusliikkeiden, kuten Break Sokos Hotel Kolin ja Hotel & Spa Järvisydämen kanssa.

–Nämä ehdokkuudet ovat todella hieno juttu sekä Naantalille että koko alueellemme! Saaristo on alueemme ehdoton valtti, ja sen suosio on kovassa kasvussa. Herrankukkaro on juuri sellainen kohde, jolle on kysyntää: siellä pääsee vanhan kalastajakylän fiilikseen, paikka on toteutettu luonnonläheisesti ja siellä toimitaan vastuullisesti monin tavoin, kuten tarjoamalla lähiruokaa ja villikalaa, sanoo Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.

– Sanoisin myös, että tavalliset hotellihuoneet on jo niin nähty, nyt kannattaa kokeilla yöpymistä linnunpöntössä!

Liki 30 vuoden ajan Naantalin Rymättylässä toiminut Herrankukkaro on kokous- ja virkistyspaikka, jossa käy yli 10 000 asiakasta vuodessa. Paikka on keskittynyt ryhmiin, mutta se järjestää myös yksittäisille vieraille kuukausittain muun muassa savusaunatapahtumia, unikouluja ja neuloositapahtumia. Herrankukkaro on rakentunut vanhan kalastajatilan ympärille, ja sen erikoisuus ovat asuttavat linnunpöntöt.

–Pöntöt saavat ihmisissä aikaan erikoisia reaktioita. Juuri taannoin esittelin yhtä uutta linnunpönttöä kahdelle vieraallemme, ja toinen heistä alkoi itkeä ja toinen nauraa! Meidän linnunpönttömme eivät jätä ketään kylmäksi. Olenkin varma siitä, että finaalipaikat Finnish Travel Galassa liittyvät juuri näihin linnunpönttöihin ja niiden erikoisuuteen, sanoo Kangas.

Kangas kertoo, että sai idean asuttavista linnunpöntöistä aikoinaan unessa. Herrankukkaron linnunpönttökylä kasvaa koko ajan, ja tavoitteena on usean kymmenen linnunpöntön muodostama kokonaisuus. Pöntöt kiinnostavat myös kansainvälisesti.

–Matkailualalla tarvitaan rohkeita suunnannäyttäjiä ja innovatiivisia elämyksiä – juuri tätä Pentti-Oskari Kangas yrityksensä kanssa edustaa. Saaristomme on edelleen löytämätön helmi kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa ja linnunpönttöjen kaltaisia yksilöllisiä ja yllättäviä tuotteita tarvitaan kiinnostuksen herättämiseksi. Olemme koko matkailualueena erittäin iloisia Finnish Travel Galan finaalipaikoista, summaa Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.

Tänä vuonna viidettä kertaa järjestettävä Finnish Travel Gala on vuosittainen tapahtuma, jossa palkitaan vuoden matkailutekoja ja -ilmiöitä useissa eri sarjoissa. Vuoden 2023 voittajat julkistetaan Finnish Travel Galassa Helsingissä 3. marraskuuta.

Ukkopekan illallisristeily yksi Suomen hienoimmista ruokaelämyksistä

Pentti-Oskari Kankaan ja hänen poikansa Karioskari Kankaan luotsaamaan yrityskokonaisuuteen kuuluva höyrylaiva Ukkopekka on myös noteerattu poikkeukselliseksi matkailuelämykseksi. Ukkopekka ja sen illallisristeily Loistokarin saarelle on yksi finalisteista vuoden 2023 Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailussa.  Kisa tuo esiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteita ja innovatiivisia ratkaisuja.

Matkustajahöyrylaiva s/s Ukkopekka kuljettaa kesäkaudella päivittäin matkustajia Turusta Naantaliin ja iltaisin Turun Aurajoelta Loistokarin saarelle. Matka Loistokarille kestää noin tunnin, ja perillä tarjolla on ruokaa, juomaa ja laituritanssit.

– Olemme todella onnellisia siitä, että myös tämä matkailukonsepti on huomioitu, sillä Ukkopekka on Saaristomeren viimeinen aito matkustajahöyrylaiva. Illallisristeilyt tarjoavat helpon tavan päästä ihailemaan ainutlaatuista Turun saaristoa ja nauttimaan saariston makuja, sanoo Pentti-Oskari Kangas.

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailuun osallistui kaikkiaan liki 50 tuotetta eri puolilta Suomea. Finalisteja on 15, ja kilpailun raati tekee parhaillaan arviointikäyntejä kohteissa. Voittajat palkitaan 30.11.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Markkinointi & myynti
Jerkko Rajakangas
+358 40 3599903
jerkko.rajakangas@herrankukkaro.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Markkinointi & myynti
Jerkko Rajakangas
jerkko.rajakangas@herrankukkaro.fi

Pentti-Oskari Kangas on matkailualan visionääri, joka ideoi jatkuvasti uutta. Herrankukkaron uutuuksia ovat muun muassa neuloosiretriitit ja unikoulut.

Herrankukkaro on Turun saaristossa vanhan kalastajatilan ympärille rakentunut omaleimainen kokous- ja virkistyspaikka. Ryhmille ja yrityksille tarkoitettu kylämiljöö palvelee ympärivuotisesti. Perille Rymättylän Airismaalle pääsee kaikkina vuodenaikoina maanteitse