Finnvera laski liikkeeseen miljardin dollarin joukkovelkakirjalainan

Finnvera laski liikkeeseen 1 miljardin dollarin joukkovelkakirjalainan 18.10.2023. Maaliskuussa 2027 erääntyvä noin 3,5 vuoden pituinen laina on Finnveran toinen ja viimeinen liikkeeseenlasku vuonna 2023. Pitkäaikaisen varainhankinnan määrä vuodelle 2023 on noin 2 miljardia euroa.

Sijoittajia oli yli 40, ja lopullinen merkintämäärä ylitti 1,65 miljardia dollaria. Sijoituksista valtaosa päätyi julkisten sijoittajien ja pankkien salkkuihin, maantieteellisesti Eurooppaan, Aasiaan ja Yhdysvaltioihin.

”Olemme erittäin tyytyväisiä tämän vuoden toiseen onnistuneeseen liikkeeseenlaskuun vilkkailla dollarimarkkinoilla. On hienoa nähdä, että sijoittajakunta oli laadukas ja sijoittajat luottavat epävarmoina aikoina vahvasti Finnveran luottokelpoisuuteen ja Suomen valtion takaukseen, vaikka markkinoilla oli paljon kilpailevaa tarjontaa samanaikaisesti”, toteaa Finnveran Funding Manager Jarno Kosonen.

Liikkeeseenlaskun järjestäjäpankkeina toimivat Barclays, Credit Agricole CIB, Nomura ja Nordea.

Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. 15 miljardin euron lainaohjelmassa liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus ja niiden luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’sin luokitus Finnveran velkaohjelmalle on Aa1 ja Fitchin AA+.

Finnvera on tehnyt vuoden 2022 alusta lähtien lisäksi lyhytaikaista varainhankintaa 3 miljardin euron ECP-velkaohjelman alla, joka on myös Suomen valtion takaama.

Finnvera käyttää hankkimiaan varoja vientiluottojen rahoitukseen. Varainhankinnan päämääränä on kilpailukykyisen rahoituksen mahdollistaminen suomalaisten vientiyritysten asiakkaille. Ostajarahoituksen järjestäminen ulkomaisille ostajille on usein edellytys vientikaupan syntymiselle. Näin varainhankinta edistää Finnveran rahoitustoiminnan vaikuttavuutta ja mahdollistaa kauppoja suomalaisille vientiyrityksille.

Lisätietoja:
Jarno Kosonen, Funding Manager, Finnvera puh. +358 50 386 1754

Jarno Kosonen, Funding Manager, Finnvera puh. +358 50 386 1754

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi

Muut kielet

Pohjois-Suomen aluekatsaus 1-12/2023: Finnveran rahoitus Pohjois-Suomessa niiasi – Korkojen nousu jarruttaa investointeja ja omistajanvaihdoksia20.2.2024 09:19:18 EET | Uutinen

Finnveran rahoitus Pohjois-Suomessa supistui kaikissa maakunnissa eli Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Korkojen nousu ja epävarmuus tulevien vuosien korkotasosta heijastui erityisesti rahoitettujen investointien ja omistajanvaihdosten määrään. Pohjois-Pohjanmaalla rahoituksen myöntö supistui ja kehitystä selittää edellisvuoden muutamat mittavat teolliset investoinnit. Kainuussa rahoitus supistui 32 prosenttia johtuen teollisuusyritysten vähentyneistä rahoitustarpeista. Lapin matkailussa on käynnistynyt uusi investointiaalto.

KUTSU: Finnveran aluekatsaus Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan talouteen ja rahoitukseen tiistaina 20.2. – Tervetuloa Teams-infoon kello 915.2.2024 12:20:57 EET | Kutsu

Hyvä median edustaja, tervetuloa seuraamaan Finnveran Pohjois-Suomen aluekatsauksen julkistusta tiistaina 20.2.2024 kello 9.00 Teamsin välityksellä. Tilaisuudessa aluejohtaja Pasi Vartiainen kertoo Finnveran vuoden 2023 kotimaan rahoituksen jakautumisesta, investointien ja yrityskauppojen määrästä sekä yritysten näkymistä kolmessa maakunnassa. Tilaisuus kestää noin tunnin. Ilmoitathan osallistumisestasi Johanna Norrenalle Finnveran viestintään johanna.norrena@finnvera.fi tai 040 8372 511 maanantaina 19.2. kello 14 mennessä. Lähetämme osallistujille Teams-linkin. Lämpimästi tervetuloa!

Mauri Kotamäki: ”Olemme taantumassa, ei yllättäen eikä vahingossa” – Vuosi 2025 on taas kasvun vuosi, jos talous kehittyy odotetusti28.12.2023 09:25:08 EET | Tiedote

Vuosi 2023 oli taantuvan talouden vuosi, mutta samalla inflaatioympäristö vakautui. Vuonna 2024 kärsitään vielä taantumasta, mutta talous voi lähteä elpymään niin, että vuosi 2025 on taas kasvun vuosi – jos taloustilanne kehittyy odotetusti. Tähän saakka pandemiaa seurannut talouskehitys on edennyt kuin taloustieteen oppikirjassa, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Siksi ei ole yllättävää, että olemme nyt taantumassa, jota viennin jäähtyminen syventää. Korkotason maltillistuminen madaltaa lähitulevaisuudessa toivon mukaan kuluttajien ja yritysten kynnystä investointeihin, mikä on tärkeää tulevan kasvun kannalta. Toivoa sopii, ettei korkotaso valu pitkällä aikavälillä liian alas.

​​​Finnvera: Suomen vientipotentiaali on vajaakäytössä - “Varmin tapa jäädä kansainvälisen kaupan ulkopuolelle on hinnoitella itsensä ulos kilpailusta”1.11.2023 11:25:00 EET | Tiedote

Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia, ja sen merkitys Suomen taloudelle on suuri. Suomi voittaa viennin bkt-osuudessa selvästi suuret maat, esimerkiksi Kiinan ja Yhdysvallat. Viennin rooli kansantaloudessa voisi kuitenkin olla vielä selvästi suurempi, jos Suomen koko vientipotentiaali olisi käytössä. Suomi on 2000-luvulla jäänyt jälkeen muista Pohjoismaista viennin bkt-osuudessa. Huolestuttavaa ilmiötä selittävät Suomen viime vuosien heikko talous- ja kilpailukykykehitys. Positiivista on, että Suomen vienti keskittyy korkean tuottavuuden aloille, joskin näiden alojen osuus on ollut viime vuosina lievässä laskussa eli havaittavissa on lievää viennin ”bulkkiintumista”.