Pianisti Emil Holmström syventyy tohtorintutkinnossaan Ferruccio Busonin perintöön
Ferruccio Busoni on yksi musiikinhistorian merkittävimpiä pianisteja. Holmström selvitti tutkinnossaan soittotekniikkaan liittyviä periaatteita, joita Busoni keräsi uransa aikana ja joita hän jätti jälkipolville ensisijaisesti teoksessaan Klavierübung.

Italialaissyntyinen Busoni (1866–1924) toimi vuosina 1888–1890 opettajana Helsingin musiikkiopistossa, josta sittemmin tuli Sibelius-Akatemia. Suuri osa hänen sävellystuotannostaan on tehty pianolle.
Tutkintoonsa sisältyvissä konserteissa Holmström kulki läpi Busonin tuotantoa esitellen tämän esteettisiä kokeiluja ja kokeilevaa asennetta koskettimiston äärellä. Konserteissa tarjoutui mahdollisuus kuulla, miten Busonin sävellykset heijastavat hänen ajatuksiaan pianonsoitosta.
"Kun törmäsin ensimmäistä kertaa Busonin ennakkoluulottomaan tapaan kehittää pianonsoittoa koin, että tämä on uusi tie eteenpäin ja vastaus moniin ongelmiin, joiden kanssa kamppailin", Holmström kertoo.
Tutkimuksensa aineistona Holmström käytti Busonin pianonsoittoa käsitteleviä tekstejä ja harjoituksia kokoelmasta Klavierübung, aiempaa tutkimusta ja esimerkkejä keskeisestä pianokirjallisuudesta. Hän soitti harjoituksia keräämänsä materiaalin pohjalta ja teki johtopäätöksiä harjoittelutilanteissa syntyneistä havainnoista.
Oivalluksista käytännön sovelluksiin
Pyrkiessään ratkaisemaan perinteisiä soittoteknisiä ongelmia Busoni kehitti uusia tapoja edistää koordinaatiota ja mentaalista harjoittelua. Tutkielmassaan Holmström kuvaa, miten Busonin oivalluksia voidaan soveltaa käytännössä ja miten ne rikastuttavat pianomusiikin esittämistä.
Tutkimuksen tarkoitus on ollut luoda käsitys siitä, miten Busonin harjoituksia kannattaa lähestyä ja soittaa, ja mitä ne soittoteknisesti implikoivat. Holmström havaitsi, että Busoni tavoitteli soittotilannetta, jossa soiton ohjaaminen tapahtuu kuulemisen kautta ja jossa fysiikan kontrollointi on tarpeetonta.
"Busoni pyrki yksinkertaistamaan soittotilanteen fyysistä suoritusta erilaisin keinoin, joiden soveltamiseen hän tarjosi suunnan esimerkiksi kirjaamalla nuotteihin poikkeuksellisia sormijärjestyksiä sekä sommittelemalla sävelkulut sellaisiksi, että ne pakottavat yhteen tiettyyn sormijärjestykseen tai tiettyyn tapaan kuljettaa kättä koskettimistolla", Holmström täsmentää.
Emil Holmströmin tohtorintutkinnon
tarkastustilaisuus
3.11.2023 klo 12, Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisali, Pohjoinen Rautatiekatu 9, Helsinki
Tohtorintutkinnon otsikko: Katsaus Ferruccio Busonin Klavierübungiin
- Tutkielman tarkastajat: Tomi Mäkelä & Matti Raekallio
- Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Tuija Hakkila, Annikka Konttori-Gustafsson (pj), Ivari Ilja, Hannu Pohjannoro, Anu Lampela (konsertit 1-3)
- Tarkastustilaisuuden valvoja: Anu Lampela
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Emil Holmström
emil.holmstrom@gmail.com
Kuvat

Linkit
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Taideyliopiston vararehtori Tapio Kujala: Hallituksen lakiesitys pakottaisi taideopiskelijat kohtuuttomiin valintoihin9.9.2025 14:52:38 EEST | Tiedote
Taideyliopisto suhtautuu kriittisesti hallituksen luonnokseen niin sanotusta yhden opiskeluoikeuden säännöstä. Yliopiston mukaan esitys voi pahimmillaan heikentää nuorten mahdollisuuksia kouluttautua monipuolisesti ja murentaa kulttuurialan koulutusekosysteemiä.
”Oppimista koko keholla” – Maalahdessa tuodaan esittävät taiteet osaksi koulua ja sillä on vaikuttavia tuloksia3.9.2025 11:12:56 EEST | Tiedote
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu koordinoi taidekasvatushanketta, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esikoulun opetusta. Kokeilun pohjalta syntyy luonnos siitä, millainen olisi esittävien taiteiden opetussuunnitelma, jos sillä olisi paikka kouluissa kuvataiteen ja musiikin rinnalla.
Kuulokäytävä-teos kutsuu kokemaan taidetta arjessa – esillä Helsingin keskustassa syyskuussa2.9.2025 13:05:12 EEST | Tiedote
Osallistava Kuulokäytävä-teos on osa Jari Kohon Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun tekeillä olevaa väitöstutkimusta. Ekologista äänitaidetta tutkiva teos on esillä ja ohikulkijoiden koettavissa Ylvan omistaman Hansatalon Hansakäytävässä koko syyskuun 2025 ajan.
Äänitaiteilija Tarek Atoui luennoi improvisaatiosta ja kutsuu yleisönkin osallistumaan2.9.2025 08:55:51 EEST | Tiedote
Tarek Atoui pitää suositun Saastamoinen Keynote -yleisöluennon Tanssin talossa keskiviikkona 17. syyskuuta 2025. Luennossaan Atoui tarjoaa laajan katsauksen improvisaatioon. Luennolle on vapaa pääsy.
Herkkyyttä, kansainvälisyyttä ja taiteellista tutkimusta kriisien keskellä Kuvataideakatemian syksyssä1.9.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Kuvataideakatemian syksy 2025 esittelee kandiksi valmistuvien taiteilijoiden henkilökohtaisia kokemuksia, palauttaa kansainväliset vaihtonäyttelyt viiden vuoden tauolta ja kysyy, mikä on taiteellisen tutkimuksen rooli kriisien aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme