Tampereen Satakunnankadun kiertoliittymän luonnosvaiheen taiteilijat on valittu

Satakunnankadun uuteen kiertoliittymään tai sen läheisyyteen toteutetaan taideteos teemalla ”Tekniikan ja teollisuuden Tampere”. Luonnoksia kohteeseen pääsevät laatimaan taiteilijat Johanna Häiväoja, Akseli Leinonen ja työpari NEON.

Satakunnankadun kiertoliittymä syyskuussa 2023.
Satakunnankadun kiertoliittymä syyskuussa 2023. Heini Orell

Tampereen taidemuseo järjesti syyskuussa avoimen portfoliohaun, johon jätettiin 46 erittäin kovatasoista portfoliota. Hankkeeseen nimetty valintatyöryhmä on tutustunut portfolioihin ja valinnut rinnakkaiseen luonnostilaukseen kolme taiteilijaa: Johanna Häiväojan, Akseli Leinosen ja työpari NEONin eli Viliina Koiviston ja Mark Nixonin. Rinnakkainen luonnostilaus on malli, jossa useampi taiteilija työstää luonnosta samaan kohteeseen käyden luonnostyön aikana vuoropuhelua valintatyöryhmän kanssa. Valmistuneiden luonnosten joukosta valitaan yksi, jonka pohjalta toteutetaan teos kiertoliittymään tai sen läheisyyteen. Luonnokset valmistuvat tammikuun lopussa ja itse teoksen toivotaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Valintatyöryhmän puheenjohtajana toimiva Tampereen taidemuseon johtaja Selma Green perustelee taiteilijavalintoja seuraavasti: ”Valintatyöryhmä on työskennellyt löytääkseen erilaisia taiteellisia lähestymistapoja edustavia taiteilijoita laatimaan vaihtoehtoiset luonnokset teosvalintaa varten. Sijaintipaikka on keskeinen arvokkaassa kulttuuriympäristössä, ja tavoittelemme näkyvää teosta kunnioittamaan teollisuuskaupunki Tampereen henkeä ja historiaa”.

Teos juhlistaa tänä vuonna 130 vuotta täyttävää Tampereen Teknillistä Seuraa, joka osallistuu teoksen rahoitukseen. Taidekoordinaattorina hankkeessa toimii Frei Zimmer Oy.

Taidekoordinaattori
Heini Orell
heini.orell@freizimmer.fi
Frei Zimmer oy

Satakunnankadun kiertoliittymä syyskuussa 2023.

Tampereen taidemuseo

Tampereen taidemuseo järjestää vaihtuvia näyttelyitä taiteen historian teemoista ja esittelee vanhoja mestareita sekä nykytaiteen tuoreimpia tekijöitä. Esille nostetaan niin paikallisia taiteilijoita kuin kansainvälisiäkin tekijöitä. Vuoden kohokohta on Vuoden nuoren taiteilijan julkistus ja palkintonäyttely. Pirkanmaan vastuumuseona taidemuseo tutkii paikallista taidehistoriaa ja tukee alueen toimijoita. Tampereen taidemuseo hallinnoi ja hoitaa Suomen toiseksi suurinta taidekokoelmaa, joka käsittää yli 15 000 teosta.

Tampereen taidemuseo
Puutarhakatu 34, 33230 Tampere
tampereentaidemuseo.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Tuula Lehtisen taiteen laaja näyttely avautuu Tampereen taidemuseossa23.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tamperelaisen kuvataiteilijan Tuula Lehtisen (s. 1956) ensimmäinen museonäyttely kotikaupungissaan avaa Tampereen taidemuseon remontin jälkeisen näyttelyvuoden yhdessä mediataiteilija Charles Sandisonin näyttelyn kanssa. Tuula Lehtisen yksityisnäyttely on laaja katsaus hänen taiteeseensa 1980-luvulta nykyhetkeen. Lehtinen tunnetaan taidegrafiikastaan, maalauksistaan, posliiniveistoksistaan ja julkisista mosaiikkitöistään. Hän on myös merkittävä kuvataidealan vaikuttaja ja uudistaja.

Charles Sandisonin uusi teos Rhizome Tampereen taidemuseoon14.2.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Maamme kansainvälisesti tunnetuimpiin taiteilijoihin lukeutuva Charles Sandison toteuttaa Tampereen taidemuseoon uuden valoinstallaation nimeltä Rhizome. Sandisonin teoksissa seinille heijastetaan sanoja, symboleja ja liikettä, jotka elävät ja vuorovaikuttavat keskenään. Näyttelyvieraat kokevat olevansa ikään kuin avaruusmatkalla, keskellä sanojen universumia. Sandisonin taidetta on usein kuvailtu valorunoudeksi. Koko pohjakerroksen kattava teos on esillä taidemuseon avautuessa remontin jäljiltä, 24.2.2024 lähtien.

Kukat hehkuvat ja silkki kahisee – Tuula Lehtisen näyttely avautuu Tampereen taidemuseossa 24.2.2413.2.2024 12:57:25 EET | Tiedote

Tamperelaisen kuvataiteilija Tuula Lehtisen (s. 1956) ensimmäinen museonäyttely kotikaupungissaan avaa Tampereen taidemuseon remontin jälkeisen näyttelyvuoden yhdessä mediataiteilija Charles Sandisonin näyttelyn kanssa. Tuula Lehtisen yksityisnäyttely on laaja katsaus hänen taiteeseensa 1980-luvulta nykyhetkeen. Lehtinen tunnetaan taidegrafiikastaan, maalauksistaan, posliiniveistoksistaan ja julkisista mosaiikkitöistään. Hän on myös merkittävä kuvataidealan vaikuttaja ja uudistaja.