Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Asuntolainapulssi: näin hintojen ja korkojen nousu muutti asuntovelallisten kulutusta

Jaa

Kolme neljästä asuntovelallisesta on muuttanut kulutustottumuksiaan tai lykännyt hankintoja korkojen ja hintojen nousun vuoksi. Joka neljäs suomalainen ei ole joutunut sopeuttamaan talouttaan.

Lähes puolet (51 %) suomalaisista on joutunut vähentämään kulutustaan ei-välttämättömistä menoista kuten vaatehankinnoista ja ravintolassa käynnistä. Niinikään joka toinen (50 %) suomalainen asuntovelallinen on joutunut vähentämään rahankäyttöään päivittäisissä menoissa tai siirtynyt ostamaan edullisempia tuotteita.

Tiedot käyvät ilmi Danske Bankin Yougovilla teettämästä Asuntolainapulssi-kyselytutkimuksesta. Vastaaja on voinut valita monta vaihtoehtoa, kuinka hän on sopeuttanut talouttaan.

”Osaan kotitalouksista hintojen ja korkojen nousu ovat osuneet kohtuuttomasti. Isossa kuvassa suomalaiset asuntovelalliset pärjäävät kuitenkin hyvin. Vaikka arjen kulujen pienentäminen on tällä hetkellä yleinen puheenaihe, koskettaa se tutkimuksen mukaan vain joka toista suomalaista asuntovelallista”, sanoo Sari Takala, Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja.

Neljännes vastaajista (25 %) kertoo, että ei ole joutunut tekemään omassa taloudessaan mitään muutoksia korkojen tai hintojen nousun vuoksi. Osuus on ennallaan verrattuna tämän vuoden helmikuuhun (24 %) ja viime vuoden marraskuuhun (26 %).

Danske Bank on lisännyt asiakkaiden neuvontaa hintojen ja korkojen nousun vuoksi. Laina-ajan pidennys on mahdollistanut monelle puskurirahaston säästämisen ja sijoittamisen jatkamisen lainanlyhentämisen ohella, kun asuntolainan kuukausierä on pienentynyt.

Osa asuntovelallisista on joutunut tekemään taloudessa dramaattisempia toimia. Vastaajista 10 prosenttia kertoi, että on joutunut lykkäämään joidenkin laskujen maksua. Kahdeksan prosenttia kertoi, että on joutunut turvautumaan läheisten taloudelliseen apuun. Kuusi prosenttia kertoi, että on joutunut ottamaan uutta lainaa.

”On hyvä muistaa, että jokaisella on oma, henkilökohtainen inflaationsa. Jos omassa taloudessa ei ole liikkumavaraa, kannattaa selvittää pankin kanssa auttaisiko esimerkiksi laina-ajan pidennys tai lyhennysvapaa tilanteeseen”, sanoo Sari Takala.

Kyselytutkimuksesta

Kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland Danske Bankin toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi 849 täysi-ikäistä suomalaista, joilla on asuntolainaa. Tiedot kerättiin sähköpostikyselynä 14.9. – 18.9.2023 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä suuntaansa.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala
Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala
Lataa

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. 

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye