Kauppakamari palkitsi yrityksiä ja niiden johtajia

Würth Oy:n toimitusjohtaja Mika Rantanen palkittiin Vuoden johtaja -huomionosoituksella Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin 70-vuotisgaalassa Hotel Sveitsissä perjantaina 27.10.

Palkitut vasemmalta: Würth Oy:n toimitusjohtaja Mika Rantanen, Kesko Oyj:n aluejohtaja Mika Sivula ja Sako Oy:n toimitusjohtaja Raimo Karjalainen. Kuva: Teemu Heikkilä.

Rantanen nousi ykköseksi, kun kauppakamarin asiantuntijaraati antoi äänensä hyvää tulosta tekeville ja kannustavaa ilmapiiriä rakentaville yritysjohtajille. Häntä kuvaillaan johtajaksi, joka luotsaa kansainvälistä konsernia kuin perheyritystä ja joka saa omalla esimerkillään työntekijät tavoittelemaan yhä parempia tuloksia.

Kauppakamarin gaalassa myönnettiin myös Vuoden yritysteko -palkinto. Sen sai Kesko Oyj:n aluejohtaja Mika Sivula. Palkinnon pontimena oli logistiikkakeskus, jota Kesko rakentaa Onnisen ja K-Auton käyttöön Hyvinkään ja Riihimäen välimaastoon. Hankkeen kustannusarvio on yli 300 miljoonaa euroa. Raati totesi sen olevan alueellisesti erittäin merkittävä investointi, joka lisää paikallista elinvoimaa ja ottaa samalla ympäristöarvot huomioon.

Vuoden vientiyritykseksi kauppakamari nosti Sakon. Palkinnon vastaanotti yhtiön toimitusjohtaja Raimo Karjalainen. Raati perusteli Sakon ykköspaikkaa toteamalla, että yhtiö on tehnyt viime aikoina huomattavan isoja, monelle vuodelle ajoittuvia vientikauppoja. Yritystä on johdettu ja kehitetty viisaasti ja taitavasti, ja sen tuotteista on tullut ”synonyymejä korkealle laadulle ja tarkkuudelle”.

Kaikki palkitut saivat mainintoja kyselyssä, jossa kauppakamari oli pyytänyt jäsenistöään nimeään ansioituneita yrityksiä ja niiden vetäjiä.

Varsinaisen palkintoraadin muodostivat Suka-yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Arja Hautanen, Rantalainen Yhtiöiden hallituksen jäsen Anne Rantalainen, H.G. Paloheimon toimitusjohtaja Martti Paloheimo, Konecranesin viennin rahoituksen johtaja Matti Malminen ja Perel Groupin hallituksen puheenjohtaja Pertti Rantala.