Teknisesti haastava Veturitien silta avattiin Suomen vilkkaimpiin kuuluvan rataosuuden yläpuolella – Kreate hyödynsi vanhan sillan purkubetonin Pasilan pääväylässä
Uusittu Veturitien silta sekä levennetty Veturitie avattiin kokonaisuudessaan liikenteelle osana Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanketta Helsingissä. Varsinkin Veturitien ylikulkusilta haastoi innovoimaan rakentamisen ratkaisuja, joista keskeisimpänä oli purkusillan rakentaminen vilkkaan junaliikenteen yläpuolella. Kreaten kestävän infrarakentamisen kärkihanke toteutettiin vähäpäästöisenä työmaana, jossa hyödynnettiin tehokkaasti rakentamisessa syntyneitä materiaalivirtoja.

Kreaten Veturitie 3 ja Ratapihakorttelit 4 -hankkeessa saavutettiin keskiviikkona 1.11.2023 tärkeä virstanpylväs, kun Veturitien ylikulkusilta ja Pasilan pääväylä Veturitie Höyrykadun ja Hakamäentien välillä avattiin kokonaisuudessaan ajoneuvoliikenteelle. Helsingin kaupungin merkittävimpiin silta- ja väyläurakoihin kuuluva hanke alkoi toukokuussa 2021.
Veturitien vanhan sillan purkamisen ja uuden, kolme kertaa leveämmän sillan rakentamisen aikana siltatyömaan ali kulki lähes 400 000 junavuoroa Rantaradalla ja 100 000 vuoroa huoltoraiteistolla.
– Yhteensä miltei puoli miljoonaa junavuoroa on melkoinen määrä reilun kahden vuoden aikana. Lisäksi öisin lyhimmillään kahden tunnin rataliikennekatkojen aikana oli muun muassa nostettava pitkiä ja painavia teräspalkkeja kuuden raiteen ylle siten, että raiteiden tuli olla joka aamu liikennöitävissä. Onneksi työmaalla työskenteli kaikissa rooleissa huippuammattilaisia ja liikennehäiriöt olivat lähes huomaamattomia, joten lopputulos oli erinomaista tasoa, iloitsee liikennesuunnittelija Lari Nylund Fintraffic Raide Oy:stä.
Hankkeessa kohteita rakennettiin samanaikaisesti vilkkaassa kaupunkiympäristössä yhteensovittaen aikatauluja alueen muiden toimijoiden kanssa.
– Rakennusalaa viime vuosina kohdanneista kriiseistä huolimatta onnistuimme edistämään urakkaa aikataulullisesti niin, että vaativillakin työvaiheilla oli mahdollisimman vähän vaikutusta juna- ja ajoneuvoliikenteeseen sekä muihin alueella liikkuviin, toteaa hankkeen projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatelta.
Veturitien 7-kaistainen silta rakennettiin kolmessa vaiheessa
Hankkeessa 4-kaistaiseksi levennetty Pasilan pääväylänä toimiva Veturitie jatkuu uusitulle sillalle, jonka alla kulkee noin kolmasosa koko Helsingin junaliikenteestä sekä huoltoliikenne.
– Tehokas ja kiertotalouden huomioiva siltarakentaminen pohjustettiin yhteistyössä tilaajan ja suunnittelijan kanssa jo kehitysvaiheessa. Optimoimme rakentamisen ratkaisuja ja loimme suunnitelmat erikoisosaamista vaativalle toteutukselle. Toki jalostimme suunnitelmaa rakentamisen edetessä parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi, kertoo Perokorpi.
Veturitien seitsemänkaistaisen ylikulkusillan rakentaminen toteutettiin poikkeuksellisesti kolmessa vaiheessa: ensimmäisessä vaiheessa vanhan sillan pohjoispuolelle rakennettiin uusi 3-kaistainen silta, jonne liikenne siirrettiin kesällä 2022. Tämän jälkeen vanha silta purettiin. Toisessa vaiheessa puretun sillan paikalle rakennettiin uusi 4-kaistainen silta. Liikenne siirrettiin sinne kesällä 2023, jonka jälkeen oli vuorossa kolmas vaihe, jossa viimeisteltiin ensimmäiseksi valmistuneen sillan pääty.
Siltatyömaalla hyödynnettiin myös Kreaten siltayksikön suunnittelemaa ratkaisua, jossa vanha silta purettiin erityiselle purkusillalle.
– Rakensimme myös purkusiltaa pääosin öisin rataliikennekatkojen sallimissa 2–6 tunnin aikaikkunoissa. Teräspaalujen varaan rakennettu väliaikainen siltarakenne otti vastaan betoniset purkujätteet ja näin varmistimme, ettei mitään pudonnut junaraiteille. Myös purkusillan purkaminen tapahtui yötyönä, mutta noin puolet nopeammin kuin rakentaminen, Perokorpi kuvailee.
Kestävää rakentamista raaka-aineita viisaasti käyttäen
Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanke on osa Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa. Vähäpäästöiset ja energiatehokkaat ratkaisut näkyivät työmaalla muun muassa koneina ja laitteina, jotka olivat tiukkojen päästöluokkavaatimusten mukaisia ja toimivat pelkästään uusiutuvalla dieselillä ja sähköllä.
Rakentamisen hiilidioksidipäästöjä vähennettiin myös käyttämällä vähähiilistä betonimassaa.
– Aloitteestamme Ratapihakortteleiden paalulaattavaluissa käytettiin huomattavasti perinteistä betonia ympäristöystävällisempää vähähiilistä betonia. Näin vähensimme yli 1 000 kuution betonierässä liki 200 000 kg hiilidioksidipäästöjä tavalliseen betoniin verrattuna.
Veturitien vanhasta sillasta kertyi noin 2 500 tonnia betonia ja kymmeniä tuhansia kiloja terästä. Betoni jatkojalostettiin työmaalla murskeeksi ja teräs toimitettiin sille tarkoitettuun kierrätykseen.
– Purkubetonista tehty murske käytettiin paikan päällä Veturitien tukirakenteena ja pengertäyttöinä neitseellisten rakennusmateriaalien sijaan. Hyödynsimme tehokkaasti myös lähellä sijaitsevissa urakoissamme syntyneitä materiaalivirtoja, jolloin pystyimme minimoimaan hukkaa ja samalla myös kuljetukset lyhenivät ja tehostuivat, Perokorpi kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jyrki PerokorpiProjektipäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 765 3563jyrki.perokorpi@kreate.fiKuvat






Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.
Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote
Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.
Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme