Pasilan jättiurakan seitsemänkaistainen silta ja levennetty Veturitie avattiin liikenteelle
Pasilassa Veturitien uusittu silta ja Veturitien levennetty osuus avattiin liikenteelle keskiviikkona 1. marraskuuta. Uudistusten ansiosta alueen liikenneyhteydet paranevat merkittävästi.

Liikenteen helpottamiseksi Veturitien ajokaistoja lisättiin Höyrykadun ja Hakamäentien välillä. Uusi Veturitie kulkee junaradan vierellä Pasilankadulta Veturitien sillalle. Kyseessä on Pasilan pääkatu, jonka liikenne lisääntyy tulevaisuudessa.
Veturitien silta uusittiin kolme kertaa entistä leveämmäksi. Kaistojen määrä lisääntyi kolmesta seitsemään.
– Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanke kuuluu Helsingin kaupungin suurimpiin ja samalla merkittävimpiin väylä- ja siltarakentamisen projekteihin. Väylien käyttöönoton ansiosta Keski-Pasilan liikenne sujuvoituu merkittävästi kaikissa kulkumuodoissa, kertoo projektinjohtaja Juuso Luoto Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.
Urakka käynnistyi toukokuussa 2021 ja se on Helsingin kaupungin Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelman mukaisesti vähäpäästöinen työmaa.
Uusi silta rakentui valtaosin öisin
Veturitien uusi silta syntyi vaativissa rakennusolosuhteissa Suomen vilkkaimman raideliikenteen ehdoilla. Sillan alla kahdeksalla raiteella kulkee noin kolmasosa koko Helsingin junaliikenteestä sekä huoltoliikenne. Junien liikennöintiväli päivällä on keskimäärin kahdeksan minuuttia.
Veturitien siltaa rakennettiinkin enimmäkseen yötyönä. Sillan purkaminen ja rakentaminen vaativat jännite- ja ratakatkoja, jotka eivät olleet mahdollisia päivällä. Siltaa tehtiin neljänä yönä viikossa ratakatkojen sallimissa 2–6 tunnin aikaikkunoissa yhteensä noin 350 yönä.
Myös louhinta vaati erityisen huolellista suunnittelua ja esimerkiksi radalla sijaitsevien tärinäherkkien laitteiden huomioimista. Louhinta oli mahdollista ainoastaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, arkipäivisin klo 9–14. Kerran tunnissa oli kahden minuutin mittainen työlupa räjäytyksille.
Kaikesta huolimatta liikenne rakennettavalla sillalla onnistuttiin säilyttämään koko työmaan ajan.
– Veturitien sillan uusiminen vilkkaan junaliikenteen ehdoilla oli myös teknisesti hyvin haastavaa. Onnistuimme siinä kuin myös ylipäätään Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeessa, jossa useassa kohteessa samanaikaisesti tehtävät työt etenivät aikataulun mukaisesti ja vaativillakin työvaiheilla oli mahdollisimman vähän vaikutusta juna- ja ajoneuvoliikenteeseen, toteaa hankkeen urakoitsijan projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatelta.
Uusia katuja Ratapihakortteleihin
Hankkeessa rakennettiin lisäksi uusia asuin- ja kokoojakatuja, joita Ratapihakortteleiden alueella ovat Tenderinlenkki, Höyrykatu, Tulistimenkatu, Tulistimenkuja, Laskumäki, Televisiokatu ja Radioportti. Niiden viimeistelyt tehdään myöhemmin alueen talojen valmistuessa. Talotyömaiden valmistuessa avautuu myös Veturitien työmaiden puoleinen jalkakäytävä ja pyörätie Radioportin ja Höyrykadun välillä.
Radan vieressä kulkeva jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väylä Veturitien sillan ali otettiin käyttöön jo aiemmin lokakuussa. Sen viimeistelyt jatkuvat vielä. Myös marraskuun aikana hankkeen alueella tehdään viimeistelyjä kuten kivi- ja valaistustöitä ja keväämmällä muun muassa istutetaan puita Höyrykadun varteen.
Ratapihakortteleiden infrarakentaminen lukuina:
- 7 uutta katua ja kujaa, yhteensä noin 3 kilometriä 14 hehtaarin alueella
- asfalttia 50 000–60 000 m²
- putkituksia kymmeniä kilometrejä, mm. kaukolämpö ja -kylmä, imujäteputkisto, hulevesi, jätevesi, vesijohto, sähköverkko, liikennevalot, raitiovaunun syöttökaapelit, useiden operaattoreiden putkitukset
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Rakennuttaja
Tiimipäällikkö
Juuso Luoto
Helsingin kaupunki
kaupunkiympäristön toimiala
Puh. 040 4803619
juuso.luoto@hel.fi
Urakoitsija
Projektipäällikkö
Jyrki Perokorpi
Kreate Oy
Puh. 040 765 3563
jyrki.perokorpi@kreate.fi
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Byggandet av Rikrokens nya barnhem inleds14.7.2025 10:16:41 EEST | Pressmeddelande
Byggnadsarbetet för Rikrokens nya barnhem inleddes i juni och de nya lokalerna beräknas stå klara i december 2026.
Riihenkulman uuden lastenkodin rakentaminen alkaa14.7.2025 10:16:41 EEST | Tiedote
Riihenkulman uuden lastenkodin rakentamiseen liittyvät työt on aloitettu kesäkuussa, ja uusien tilojen arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 joulukuussa.
Construction of new children's home in Riihenkulma begins14.7.2025 10:16:41 EEST | Press release
Construction work on the new children's home in Riihenkulma started in June, and the new premises are expected to be completed in December 2026.
Suomenlinnan vilkkaimman sillan korjaus siirtyy vuodelle 202610.7.2025 10:13:53 EEST | Tiedote
Susisaaren silta Suomenlinnassa oli alun perin tarkoituksena peruskorjata kesän ja syksyn 2025 aikana.
Helsinki pyrkii eroon vaarallisista suojateistä – ensimmäiset suojatiettömät kadunylityspaikat käyttöön8.7.2025 11:26:59 EEST | Tiedote
Yhtenä keinona on muuttaa vaarallinen suojatie kadunylityspaikaksi, jossa jalankulkija väistää autoja ja muuta liikennettä. Muita keinoja ovat muun muassa hidasteet, kavennukset ja liikennevalot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme