Raisionjoki vapautunut kaloille kuljettavaksi kunnostushankkeen valmistuttua - tuloksena kilometrin verran uutta koskialuetta
Raisionjoen juuri valmistuneen kunnostushankkeen toteuttaminen tuli mahdolliseksi Turun seudun tekopohjavesihankkeen valmistuttua toistakymmentä vuotta sitten, kun jokea ei enää tarvittu raakavesilähteenä ja sen säännöstelypadot tulivat tarpeettomiksi. Käytännössä koko joen kattava kunnostushanke patojen purkamisineen nähtiin sekä kaupungin että ELY-keskuksen taholta hienona mahdollisuutena hankkeen poikkeuksellisen monitavoitteisuuden vuoksi. Hankkeen alin kunnostuskohde Huhkonkoski oli toiminut luonnollisen putouksensa vuoksi satoja vuosia kalojen vaellusesteenä ylemmälle jokiosuudelle.

Raision kaupungin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesken solmittiin vuonna 2015 joen luonnonmukaistamisen suunnittelua ja luvanhakua koskeva yhteistyösopimus. Yleissuunnittelu alkoi jo samana vuonna Pöyry Finland Oy:n toimesta. Hankkeen kustannusjaoksi sovittiin 50/50 % Raision kaupungin ja ELY-keskuksen välillä.
Lupakäsittelyn vaiheet
Raision kaupunki laittoi Raisionjoen säännöstelylupien lakkauttamiseen ja joen kunnostamiseen liittyvän lupahakemuksen vireille 10.7.2017 Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, joka antoi hankkeen lupapäätöksen 5.12.2018. Hankkeesta tehtiin yksi valitus Merttelän padon kunnostuksen vaikutuksiin liittyen Vaasan hallinto-oikeuteen, mutta Raision kaupunki sai aluehallintovirastolta hankkeen valmisteluluvan 25.4.2019, jonka turvin päästiin aloittamaan joen alimman kunnostuskohteen eli Huhkonkosken kunnostusurakka v. 2020. Vaasan hallinto-oikeuden päätös annettiin 22.4.2021 ja siitä ei enää valitettu, joten hankkeen muiden kunnostuskohteiden urakointi päästiin aloittamaan v. 2022.

Hankkeen kunnostuskohteet ja tavoitteet - tilanne nyt jopa parempi kuin ennen patojen rakentamista
Raisionjoen kunnostushankkeen tavoitteena oli korvata aikanaan Raision kaupungin vedenottoa varten rakennetut kolme säännöstelypatoa (Hintsa, Hintsa-Lähteenmäki ja Merttelä) sekä Huhkonkosken kynnys kalannousun mahdollistavilla pohjapato- ja kalatierakenteilla sekä niihin liittyvillä luonnonmukaisilla tekokoskialueilla. Rakennetuilla pohjapadoilla Raisionjoen virtaama- ja vedenkorkeusvaihteluita luonnonmukaistettiin lähtötilanteeseen verrattuna. Lisäksi purettiin kokonaan pois Hintsan padon yläpuolinen Myllypato ja rakennettiin yksi uusi pohjapato Raision ja Ruskon rajan tuntumaan. Sen tarkoituksena oli varmistaa vedenkorkeuden säilyminen ennallaan kuivina aikoina pohjapadon yläpuolisella jokiosuudella Ruskon kunnan alueella.
Raisionjoen laajaa kunnostushanketta voi pitää poikkeuksellisen monihyötyisenä ja kustannustehokkaana hankkeena. Hanke parantaa joen ekologista tilaa sekä luonnon monimuotoisuutta kunnostetuilla alueilla jopa ennen säännöstelypatojen rakentamista vallinneeseen tilanteeseen verrattuna. Vedenkorkeuksien ja virtaamien luonnonmukaistuminen lisää rantojen monimuotoisuutta ja rakennettavat pohjapadot ja niihin liittyvät tekokoskialueet mahdollistavat kalojen nousun merialueelta jokeen sekä parantavat kalojen ja muiden vesieliöiden lisääntymis- ja elinolosuhteita. Hanke parantaa lisäksi Raisionjoen virkistyskäyttömahdollisuuksia ja jokivarren maisema-arvoja. Jokivirtaamien suuret ja äkilliset virtaamavaihtelut pienenevät hankkeen ansiosta, mikä vähentää tulva- ja kuivuushaittoja.
Merkittävänä hyötynä luvanhaltijan eli Raision kaupungin kannalta voi pitää myös sitä, että vanhojen säännöstelypatojen käyttö- ja kunnossapitovelvoitteet ja niihin liittyvät kustannukset (70000 - 150000 € vuodessa) poistuvat käytännössä kokonaan eikä rakenteista aiheudu enää patoturvallisuusriskiä kuten aiemmin.

Hankkeen käytännön toteutus ja kustannukset
Hankkeen urakoitsijoina toimivat Huhkonkosken urakan (2020-2021) osalta Oteran Oy sekä muut kunnostuskohteet sisältäneen urakan (2022-2023) osalta Destia Oy. Rakennuttamiskonsultteina toimivat Huhkonkoskella Sweco Oy ja jälkimmäisessä urakassa Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Hankkeen toteutusvaiheen yhteistyösopimuksessa olivat Raision kaupungin ja ELY-keskuksen lisäksi mukana myös Valonia, jolla oli hankkeen onnistuneen ja luonnonmukaisen lopputuloksen kannalta erittäin merkittävä asiantuntijarooli kunnostuskohteiden elinympäristökunnostuksissa.
Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin 2 milj. € (alv 0), mikä jaettiin puoliksi kaupungin ja valtion (ELY-keskus) välillä. Hanke tuottaa toivottavasti pitkäaikaista lisäarvoa sekä luonnolle että Raisionjoen tuleville virkistyskäyttäjäsukupolville ilman merkittäviä kunnossapitotarpeita.
Lisätiedot:
Raision kaupunki: kaupungininsinööri Mikko Kunttu, puh. 044 797 1240
Varsinais-Suomen ELY-keskus: ryhmäpäällikkö Juha-Pekka Triipponen, puh. 0295 022 953
Valonia: vesistöasiantuntija Jussi Aaltonen, puh. 040 186 1765
Avainsanat
Kuvat



Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Valtatien 1 Isokylän tunneli Salossa suljetaan huoltotyön takia 13.-14.5.2025 illan ja yön ajaksi7.5.2025 09:03:24 EEST | Tiedote
Salossa Isokylän tunnelissa tehdään ilta- ja yötyönä molempien tunneliputkien huoltotöitä tiistai-illan 13.5. klo 18 ja keskiviikkoaamun 14.5. klo 6 välisenä aikana. Työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi tunneli suljetaan liikenteeltä huoltotyön ajaksi. Valtatien 1 liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi maastoon viitoitetulle varareitille.
Liikennekatko Säkyläntiellä (mt 204) 17.–18.5. Vähä-Säkylän risteyssillan purkutöiden vuoksi6.5.2025 10:31:23 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut huhtikuussa Vähä-Säkylän risteyssillan uusimistyöt Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Seuraavana työvaiheena on vanhan sillan purkaminen. Purkutöiden ajaksi joudutaan katkaisemaan liikenne sillan alittavalta Säkyläntieltä (mt 204) 17.-18.5.2025. Säkyläntien liikenne ohjataan kiertoreitille Turuntien (mt 12692) kautta purkutöiden ajaksi.
Valtatiellä 1 (E18) laajennetaan Makarlan levähdysaluetta Piikkiössä6.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinan Piikkiössä valtatie 1:llä Makarlan levähdysalueen laajennustyöt, jossa paikoitusaluetta laajennetaan ja uudelleenjärjestellään. Rakennustyöt alkavat viikolla 19 ja rakennustöiden on tarkoitus valmistua elokuussa 2025. Levähdysalueen laajennus on merkittävä helpotus raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.
Fertilex Oy:n kanalan laajennushankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville6.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Fertilex Oy suunnittelee munituskanalan laajennusta Laitilan kaupungin Nästin kylässä.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa2.5.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2025 päällystystyökausi alkaa ensimmäisten kohteiden osalta ensi viikolla (vk 19). Töitä tehdään neljässä urakassa, ja kevään aikana on määrä kilpailuttaa vielä yksi urakka. Lisäksi toteutetaan pieniä päällystyskohteita ja erilaisia paikkaustöitä erillisen maanteiden paikkausurakan toimesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme