Leikki yhteisenä kielenä -tapahtuma 7.11. - leikki valloittaa, yhdistää ja ylittää esteet

Valtakunnallinen Leikkipäiväverkosto järjestää yhteistyössä Helsingin keskustakirjasto Oodin kanssa maksuttoman ja avoimen tapahtuman kaikille leikin ystäville! Tapahtuman teemana on leikki yhteisenä kielenä. Vaikka meillä ei ole yhteistä kieltä, voimme löytää toisiimme yhteyden leikin avulla. Yhteinen leikki ei edellytä sanoja.

Anna Autio / kuvalähde: MLL kuva-arkisto

Leikki yhteisenä kielenä -tapahtuma järjestetään tiistaina 7.11. klo 16-19.45 Maijansalissa, Helsingin keskustakirjasto Oodissa. Tapahtumassa kuullaan asiantuntijoiden puheenvuoroja muun muassa siitä, millaisia hyötyjä leikistä on, miten leikki ylittää kielimuureja, miten leikki ja arvot liittyvät yhteen ja miten leikin avulla voi myös opetella uusia tunteita tai taitoja. Tilaisuus huipentuu Helsingin keskustakirjasto Oodissa sijaitsevassa Leikkipuisto Lorussa pidettävään kaikenikäisten yhteiseen leikkihetkeen.

- Leikki on tosi tärkeää kaikille lapsille paikasta tai olosuhteista riippumatta. Se vahvistaa uskoa tulevaisuuteen, mikä on erityisen tärkeää tässä ajassa, kertoo kehittämispäällikkö Tarja Satuli- Kukkonen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

MLL:n koordinoima, yli 50:n eri toimijan muodostama Leikkipäiväverkosto muistuttaa tapahtumalla leikin tärkeydestä ja hyvän olon tuomisesta kaikille, ikään ja kansallisuuteen katsomatta.

Leikki tekee hyvää niin lapsille kuin aikuisillekin

- Verkoston edustajat puhuvat leikistä eri näkökulmista. Tässä sotauutisten sävyttämässä maailmassa haluamme muistuttaa leikin tuomasta jaetusta ilosta, hauskanpidosta ilman suorituspaineita, sanoo Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori Karolina Lamroth Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Media on tervetullut tapahtumaan läsnä tai etänä. Jos osallistut striimin kautta, täytä tämä lomake: https://www.lyyti.fi/reg/leikkiyhteisenakielena23 .

Lue lisää  Leikkipäivän sivuilta

Alla tarkempi ohjelma

Klo 16.00 Alkusanat, Karolina Lamroth, MLL

16.05−16.25 Tilaa ja aikaa leikille, Tarja Satuli-Kukkonen, MLL

16.25−16.45 Leikin kieli ja leikkisä mieli, Elina Weckström, SOS-Lapsikylä

16.50−17.00 Keskustelua/ tauko

17.00- 17.20 Leikki ja arvot – miten ne liittyvät yhteen? Johanna Olli, sairaanhoitaja ja väitöskirjatutkija

Leikkihetki

17.50−18.10 Språkstimulerande lek. Du får bekanta dig med olika lekar och material som på olika sätt stöder barnens språkutveckling. Esityksessä myös suomenkielinen osuus. Johanna Sallinen, Folkhälsan

18.30−18.50 Tuettu leikki – avain yhteisen leikin kokemukseen, Anna-Mari Laitila, Mahdollisuus lapselle ry ja Susanna Heugenhauser, Lapset on tärkeitä -hanke

18.50−19.00 Keskustelua

19.00−19.45 Ohjelma jatkuu leikin merkeissä Oodin 3. kerroksessa. Leikkipuisto Lorussa Oodin 3. kerroksessa leikitään! Luvassa on yllättävän tuttuja leikkejä eri puolelta maailmaa. Kaikki mukaan! Leikkejä ohjaamassa Isa Perinneleikit ry:stä.

Aiheeseen liittyvää

• Leikkipäivä. Leikki yhteisenä kielenä -tapahtuma on Leikkipäiväverkoston järjestämä. Lue lisää 20.4.2024 järjestettävästä Leikkipäivä-tapahtumasta Leikkipäivän sivuilta: leikkipäivä.fi,
  • Leikkipankki. Tutustu myös Leikkipankkiin, joka tarjoaa leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille.

Mannerheimin Lastensuojeluliittoon avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi - http://www.mll.fi/

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.

Joulu saattaa myös surettaa – MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät jouluna11.12.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Lasten ja nuorten murheet eivät jää jouluksi lomalle. Päinvastoin lähestyvä loma huolestuttaa osaa lapsista jo ennakkoon. MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna vuoden jokaisena päivänä – myös jouluna. Puhelimessa ja chatissa päivystetään joulun aikaan päivittäin kello 17-20. Nuorten tukilinja päivystää läpi arkipyhien ma-pe klo 20-00.