Salaliiton massiivinen tupla-albumi Portaat julki tänään – levyä juhlitaan julkaisukeikalla Turun Dynamossa

Salaliiton neljäs levy Portaat julkaistiin tänään perjantaina 3. marraskuuta suoratoistoissa ja tuplavinyylinä. Bändin uusi, kuvia kumartamaton albumi sisältää aiempiin levyihin verrattuna enemmän ääripäitä: hiljainen ja herkkä sointi saa rinnalleen entistäkin määrätietoisemman ja raskaamman äänimaailman, joka on kuitenkin läpeensä täynnä inhimillistä musiikin ja ystävyyden parantavaa voimaa. Levy esittelee myös Salaliiton uudistuneen kokoonpanon, jossa rumpalina toimii muun muassa The Curea The Kurre -nimellä suomeksi versioinut multi-instrumentalisti Tommi Rantamäki.

Salaliitto vuonna 2023: Vasemmalta oikealle: kokoonpanon uusin jäsen rumpali Tommi Rantamäki, kitaristi-laulaja Ossi Alisaari, basisti Raine Hynninen, kitaristi Timo Kuismanen. Kuva: Noora Isoeskeli.

15 uutta biisiä sisältävä albumi on henkilökohtainen, erikoinen teos: biisit jakavat sen tunnelmallisesti ”Portaat ylös”- ja ”Portaat alas” -kappaleisiin. Levyllä on tarttuvia, Salaliitolle luontevia pop-kappaleita, kuten ilmestyessään kolmelle Spotify-listalle noussut Tärkeä ihminen -single ja powerpop-pala Suuri sotku, mutta myös melankolisia ja progressiivisia eepoksia, pieteetillä läpisävellettyä ja -sovitettua musiikkia.

Levyn aloittava, liki kymmenminuuttinen Lasken raskaat luomeni tekee heti selväksi, etteivät Portaiden askelmat ole kepeimmästä materiaalista pystytetyt. Portaat johtavat ihmismielen ja maailman ihmeisiin ja tarttuvat jo ensikuuntelulla fragmentteina matkaan, vaikka heti ei edes muista mistä kappaleesta mikäkin ajatus on lähtöisin – aika palkitsee kuulijan.

Salaliiton laulaja-kitaristi ja yksi biisintekijä Ossi Alisaari iloitsee bändin pitkän työn saattamisesta viimeinkin kuulijoiden korviin:

– Tätä levyä tehtiin niin monta vuotta ja suurella sydämellä, että olisin kovin pettynyt, jos ihmiset eivät ota sitä omakseen. Levyn syntyhistoriaan mahtuu muun muassa Korona-aika, sota Ukrainassa sekä meidän Salaliittolaisten henkilökohtaisissa elämissä tapahtuneet suuret muutokset. Mielestäni Portaat on Salaliiton tähänastisen tuotannon suurin saavutus. Odotan innolla, että päästään esittämään näitä biisejä keikoilla!

Vaikka osa albumin biiseistä käsittelee äärimmäisen raskaita aiheita – läheisen kuolemaa, sotaa ja menehtyneitä nuoruuden sankareita, Alisaaren äänessä on niin paljon tarkkaa ja inhimillistä humaanisuutta, että kokonaisuus on paljon enemmän lohduttava kuin ahdistava. Portaat kantavatkin samaan aikaan mukanaan koko maailman murheita ja pieniä hyviä hetkiä. Esimerkiksi tiistaita, joka on aina toivoa täynnä. Arvatkaapa minä päivänä viikossa Salaliitto treenaa?

Portaat ulottuvat myös popin ja progressiivisen rockin traditioihin, The Smithsin ja The Curen kautta Pink Floydiin ja sieltä – John Lennoniin. Eräs levyn pysäyttävimmistä hetkistä on kappale John, jossa Lennonin päiväkirjojen kautta päädytään pohtimaan hyvää tekeviä, ihmistä eheyttäviä lauseita, joiden jatkeeksi kuulija saa itse punoa oman tarinansa langat.

Salaliiton kolmen aiemman, mainion vastaanoton saaneen albumin tiimoilta bändi on tehnyt mittavan määrän keikkoja ja kiertänyt ympäri Suomen aina klubeista isoihin festivaaleihin. Bändin keikat ovatkin yllätyksellisyydessään ja hyväntuulisuudessaan yleisön rakastamia Tapauksia, joissa tunnelmat vaihtuvat herkästä unelmoinnista intensiivisinä nouseviin äänivalleihin.

Levynjulkistuskeikat:

Pe 3.11. Turku, Dynamo, osta liput täältä

Pe 17.11. Tampere, Tullikamarin Klubi, osta liput täältä!

La 20.1. 2024 Helsinki, Korjaamo

Lisää keikkoja julkistetaan pian!

Salaliitto on: Ossi Alisaari – kitara ja laulu, Timo Kuismanen – kitara, Raine Hynninen – basso, Tommi Rantamäki – rummut

Portaat-albumin biisilista:

1. Lasken raskaat luomeni
  2. Juhlaillallisen aikaan
  3. Huolestun
  4. Sivuvaikutuksia
  5. Suuri sotku
  6. Hyvä maa
  7. John
  8. Näkemättä jää
  9. Huminaa
  10. Tärkeä ihminen
  11. Hyväosaisuudesta
  12. Liikkeet
  13. Tiistaina
  14. Portaat
  15. Kotiinpaluu

Äänitys: Matti Vasanen, Pekka Alisaari ja Salaliitto
Miksaus: Matti Vasanen, paitsi Hyvä maa, Näkemättä jää ja Kotiinpaluu miksaus Salaliitto
Masterointi: Jarno Alho / Alho Audio Mastering

Kuvat: Noora Isoeskeli
Kannet: Tommi Rantamäki

Tuplavinyyliä saatavilla hyvinvarustetuista levykaupoista.

Tilaa Portaat Levykauppa Äxästä!

Kuuntele Portaat:

Spotify

Apple Music

Salaliitto: Portaat -kansikuva
Salaliitto. Kuva: Noora Isoeskeli.

Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin uusi catering-yritys Lucky Tart Oy tuo laadukkaat illalliselämykset Aino Areenalle16.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Järvenpään Aino Areenan konserteissa yleisöllä on jatkossa mahdollisuus kokea Suomen keikka-areenoilta aiemmin puuttunut maailmanluokan ruoka- ja konserttielämys, kun kirjaimellisesti monissa liemissä keitettyjen ravintola-alan huippujen Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin uusi catering-yritys Lucky Tart Oy aloittaa toimintansa Aino Areenalla.

Milla Palovaarasta Aino Areenan uusi ohjelmapäällikkö: "Tavoitteena yksi Suomen laadukkaimmista ja kansainvälisimmistä keikkapaikoista"15.2.2024 11:25:56 EET | Tiedote

Milla Palovaara on aloittanut Järvenpäässä sijaitsevan Aino Areenan ohjelmapäällikkönä helmikuun 2024 alussa. Monien pääkaupunkiseudun liveklubien ja lukuisien kulttuuritapahtumien ohjelmapäällikkönä ja tuottajana toiminut, Tampereen Kirjafestarien ohjelmapäällikkönä ja Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin tuottajana edelleen toimiva Palovaara haluaa nostaa kapasiteetiltaan jopa 3000 hengen Aino Areenan yhdeksi maan laadukkaimmista ja kansainvälisimmistä keikkapaikoista.

Helsinki Litin 10-vuotisjuhlafestivaalilla mukana muun muassa Elizabeth Strout, Nathan Hill, Andrei Kurkov ja Adania Shibli – koko ohjelma julki nyt6.2.2024 10:00:07 EET | Tiedote

24.-25. toukokuuta Helsingin Savoy-teatterissa järjestettävän Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin 10-vuotisjuhlan koko ohjelma on nyt julkistettu, ja mukana on odotetusti kansainvälinen joukko kirjailijoita maailman huipulta. Tänä vuonna vieraiksi saapuvat yhdysvaltalaiset Elizabeth Strout ja Nathan Hill, ukrainalainen Andrei Kurkov, ruotsalaiset Thella Johnson, Johanna Frid ja Nicolas Lunabba, norjalainen Maja Lunde, argentiinalaiset Mariana Enríquez ja Camila Sosa Villada, taiwanilainen Kevin Chen, kanadalais-uusiseelantilainen Eleanor Catton sekä palestiinalainen Adania Shibli. Festivaalin liput ovat myynnissä.

Jaakonaholta viimein uutta omaa musiikkia – Build-soololevyn ensimmäinen single Beauty Box soi empatiaa joka soinnullaan18.1.2024 16:30:00 EET | Tiedote

Jaakonahon, eli kitaristi-tuottaja-säveltäjä Jussi Jaakonahon toisen soololevyn julkaisu lähestyy: maaliskuussa ilmestyvän uuden Build-levyn syvälliseen ja sydämelliseen äänimaisemaan pääsee kurkistamaan, kun ensimmäinen single Beauty Box ilmestyy huomenna perjantaina 19. tammikuuta suoratoistopalveluihin. Beauty Box -single ja video ovat jo tänään ensinäytössä ja -katselussa Soundi-lehden sivuilla.

Kaksinkertainen Grammy-voittaja Mohombi ja eurodance-supertähti Alexandra Stan Aino Areenalle maaliskuussa – luvassa kevään kuumimmat aloitusbileet17.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Aino Areenan kevät käynnistyy kunnon bileillä, kun Bumpy Ride -hitistään tunnetuksi tullut, kongolais-ruotsalainen artisti, lauluntekijä, dj-tuottaja Mohombi nähdään yhdessä Mr Saxobeat -megahitillään kansainvälisen läpimurron vuonna 2010 tehneen romanialaisen Alexandra Stanin kanssa Järvenpäässä 22.3.