Helsingin ensikoti ry

Uusi Ensikoti avataan – vahvempi tuki vauva- ja pikkulapsiperheille

Helsingin ensikoti ry:n Uusi Ensikoti avataan lauantaina 11.11.2023. Uudessa Ensikodissa pystytään tarjoamaan maailman mittaluokassa poikkeuksellinen, viimeisimpään tutkimustietoon perustuva terapeuttinen tuki vauva- ja pikkulapsiperheille.

Uusi Ensikoti avataan Vallilaan marraskuussa 2023.
Uusi Ensikoti avataan Vallilaan marraskuussa 2023. Helsingin ensikoti ry

Helsingin ensikoti ry:n käyttöön on valmistunut Helsinkiin Ensi-Kodin tielle sosiaali- ja terveydenhuollon toimintakeskus, joka antaa vahvan tuen vauva- ja pikkulapsiperheille. Hankkeessa on saneerattu vuonna 1942 käyttöönotetut tilat ja rakennettu uutta tilaa kokonaismäärän ollessa noin 4000 neliötä.

Uusi Ensikoti palvelee noin 500 vanhempaa ja lasta vuosittain. Talossa työskentelee noin 60 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista. Lisäksi taloon on valmistelussa Addiktum Oy:n korvaus- ja vieroitushoitoyksikkö.

– Suomen on pidettävä hyvä huoli raskaana olevista, vauva- ja pikkulapsiperheistä. Ensikoti tarjoaa tähän vaikuttavan tuen, jossa voimaannutamme perheen pärjäämään ja liittymään osaksi yhteisöä, muita ihmisiä. Ei ihmisten puolesta, vaan ihmisten kanssa. Kun muissa herää huoli, meissä syntyy toivo. Siinä on tarkoituksemme ydin, toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila kertoo.

Uuden Ensikodin toiminta-ajatuksena on: ”Uusi Ensikoti – terapeuttisen perhetyön osaamisyhteisö on lapsen oikeuksista ja perheen kunnioituksesta rakentuva hoivaava yhteisökuntoutuksen ympäristö, jossa yhdistyvät viimeisimpään tutkittuun tietoon perustuva ammatillinen osaaminen ja eettisesti kestävä, ihmisarvoa kannatteleva toiminta. Uusi Ensikoti on johtavia terapeuttisen vauva- ja pikkulapsiperhetyön osaamisyhteisöjä maailmassa.”

Vakauttava ote tutkimukseen perustuvilla menetelmillä

Uudessa Ensikodissa tarjotaan maailman mittaluokassa poikkeuksellinen terapeuttinen tuki vauva- ja pikkulapsiperheille, joilla voi olla esimerkiksi unipulmia, jaksamisen vaikeuksia, mielen horjumista, elämän kaoottisuutta tai päihteiden käyttöä. Ensikoti katsoo ihmistä oireiden läpi ja tukee häntä hänen tarpeissaan.

Uudessa Ensikodissa on käytössä tutkimusperustaiset kuntoutusmenetelmät, joissa yhdistyvät sekä somaattisen terveyden että sosiaalisen hyvinvoinnin tekijät. Tilat on suunniteltu ja toteutettu traumasensitiivisesti. Muun muassa tilojen akustointiin on kiinnitetty erityistä huomiota.

– Aistitilassa asiakkaat voivat henkilökunnan tuella käyttää digitaalisesti toistettuja parasympaattista hermostoa aktivoivia hengitys- ja rentoutusharjoitteita, jotka perustuvat lääketieteen ja terveysteknologian tutkimuksiin ja asiakastesteihin. Henkilöstömme korkea osaaminen ja terapeuttinen työote tukevat harjoitteiden muuttumista vanhemmuuden arkisiksi taidoiksi ja välineiksi, Kurttila kertoo.

Eläinavusteista toimintaa toteutetaan koulutetun Manteli-koiran kanssa. Ensikodissa on lisäksi käytössä erilaisia psykoedukatiivisia vanhempainryhmiä.

– Terveydenhoidon ammattilaiset tukevat somaattisessa terveydessä. Olemme ottamassa käyttöön vuorovaikutteista ultraääni-interventiota, joka vahvistaa raskausaikana vanhemman mentalisaatiota vauvaan.  Kehitämme koko ajan työtämme hyvinvointialueiden ja perheiden antaman palautteen perusteella, Kurttila jatkaa.

Uudessa Ensikodissa on käytössä palautetietoisen hoidon malli (Feedback Informed Treatment FIT), joka antaa systemaattista tietoa ihmisen hyvinvoinnin muutoksesta.

null

Uusi Ensikoti avataan

Helsingin ensikoti ry aloittaa toimintansa Uudessa Ensikodissa marraskuussa. Ensikodilla on palveluita lisäksi Espoon Leppävaarassa ja Vantaalle Myyrmäessä.

Uuden Ensikodin rakennuttajana on toiminut Hoivatilat Oy, urakoitsijana Consti Oy. Talon visuaalisen ilmeen suunnittelusta on vastannut Helsingin ensikoti ry:n kanssa konsepti- ja sisustussuunnittelu Flock Oy.

Uusi Ensikoti avataan lauantaina 11.11.2023 klo 11 (Ensi-Kodin tie 4, talon keskiosa, lipputangon kohta). Uuden Ensikodin avoimet ovet jatkuvat klo 14 asti.

Uuden Ensikodin avaavat presidenttiehdokkaiden puolisot Kirsi Aaltola, Antonio Flores, Merja Rehn ja Suzanne Innes-Stubb yhdessä Ensikodin kokemusasiantuntijoiden kanssa.

Lisätietoa: toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila, 044 749 8629

Sosiaalinen työkoira Manteli
Helsingin ensikodissa työskentelee sosiaalinen työkoira Manteli. Kuva: Helsingin ensikoti ry.
Uusi Ensikoti, Vallila
Uusi Ensikoti avataan Vallilaan marraskuussa 2023. Kuva: Helsingin ensikoti ry.
Uusi Ensikoti avataan Vallilaan marraskuussa 2023.
Uusi Ensikoti aloittaa toiminnan uusissa tiloissa marraskuussa 2023.

Tietoa Helsingin ensikoti ry:stä

Helsingin ensikoti ry on vuonna 1936 perustettu kansalais- ja lastensuojelujärjestö, joka tukee vaateliaissa elämäntilanteissa vauvaa odottavia ja pienten lasten perheitä, jotta jokainen lapsi saa hyvän alun elämälleen. Toimintamme on yleishyödyllistä ja sellaisenaan voittoa tavoittelematonta auttamistyötä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Helsingin ensikoti ry