Varsinais-Suomen ELY-keskus

Byggandet av nya trafikarrangemang vid Rävsundsbron inleds i november

Dela

I september berättade vi att belastningen på Rävsundsbron kommer att minskas genom att göra den tunga trafiken enkelriktad. Under oktober planeras genomförandet av de nya trafikarrangemangen noggrannare och i november inleds byggarbetena i väntområdena för den tunga trafiken. Målet var att införa de nya trafikarrangemangen före årets slut. Tidtabellen har nu preciserats och byggnadsarbetena blir klara före utgången av januari 2024. De nya trafikarrangemangen tas i bruk i början av februari 2024. Brons skick har hållits stabilt under hela hösten och det finns för närvarande inga utsikter att nya begränsningar borde fastställas med en snabbare tidtabell. Det är tryggt att köra på bron.

Belastningen från den tunga trafiken måste minskas för att vi ska kunna säkerställa en säker användning av bron tills den nya bron är färdig. Viktbegränsningar för den tunga trafiken skulle orsaka betydande olägenheter för näringslivet i området. Därför har man sökt alternativa sätt att minska belastningen på bron. Som tilläggsbegränsning har planerats en lösning som grundar sig på att den tunga trafiken skulle vara enkelriktad. Genom att den tunga trafiken blir enkelriktad kan belastningen minskas avsevärt, eftersom tunga fordon som kör i olika riktningar inte möts på bron. En lösning som grundar sig på enkelriktad tung trafik är innovativ och har inte använts tidigare i Finland eller de övriga nordiska länderna. Trafikens smidighet och behovet av dimensionering av väntområdena för tung trafik har utretts genom simuleringar, men på förhand kan man inte med full säkerhet veta hur trafiken kommer löpa i praktiken. Även planeringen av lösningen har varit förknippad med utmaningar: utrymmet är litet, markens bottenförhållanden har varit utmanande och anslutningarnas funktion måste tryggas. Planerna är nu i huvudsak klara och byggandet av väntområden för tung trafik inleds i november under veckorna 45–46.

Nya trafikarrangemang

På S:t Karinssidan kommer man bygga en extra fil på Skärgårdsvägen efter Lauttarannantie-anslutningen. Filen kommer byggas mellan körbanan och gång- och cykelleden. Den nuvarande högerfilen blir en väntfil för tung trafik. Den övriga trafiken går i båda riktningarna på två filer till vänster om väntområdet. Väntområdet för tung trafik är cirka 200 m långt.

På Pargassidan byggs ett väntområde för den tunga trafiken på åkern före Riåkersvägens anslutning. Väntområdet är kortare till längden, men det får fyra körfält bredvid varandra. Således finns det i sin helhet lika mycket väntrum på båda sidor om bron.

Alla fordon, med undantag av bussar, vars största vikt överstiger 20 ton flyttas till väntområdet för tung trafik. Förflyttningen till väntområdet för tung trafik regleras med vägmärke fordonskombinationens största tillåtna vikt 20 t och en tilläggsskylt Gäller inte busstrafik.

Trafiken styrs med trafikljus. Trafikljus placeras både vid den tunga trafikens väntfiler och på andra körfält i samma riktning. Den tunga trafiken släpps endast på i en riktning åt gången med hjälp av trafikljus. Den övriga trafiken löper hela tiden i båda riktningarna.

Den övriga trafiken i samma riktning som den tunga trafiken stoppas dock med röda trafikljus medan trafikljusen för den tunga trafiken är gröna och trafiken i väntområdet släpps på. I början används trafikdirigerare som stöd för trafikstyrningen.

Hastighetsbegränsningen på Skärgårdsvägen sänks till 30 km/h på S:t Karinssidan där väntfilen för den tunga trafiken börjar och höjs till 50 km/h när väntfilen upphör. Hastighetsbegränsningen på bron är fortfarande 30 km/h. Hastighetsbegränsningen på Pargassidan förblir 50 km/h före bron.

null

Det är viktigt att hålla 60 meters avstånd även i fortsättningen

Avståndet mellan den tunga trafiken på bron är fortfarande 60 meter. Det är oerhört viktigt att detta följs, eftersom målet med trafikarrangemangen är att fördela belastningen på bron jämnare.

Trafikmängden på Skärgårdsvägen är så stor att trafikstockningar uppstår om ett tungt fordon i gången släpps in i den övriga trafiken. Den tunga trafikens förares eget ansvar för att iaktta 60 meters avstånd framhävs. På bron har 60 meters avstånd märkts ut med vägmarkeringar. Det finns inga andra tydliga sätt att påvisa avståndet.

Det är skäl att förbereda sig på förseningar

Nya trafikarrangemang förutsätter att man lär sig nytt samt att man är uppmärksam och samspelar med trafikanterna. Man bör reservera rejält med restid och det är skäl att förbereda sig på förseningar. 

Med trafikljusens sensorer följer man med om väntområdet för den tunga trafiken fylls och vid behov töms körfältet för den tunga trafiken tätare. Den övriga trafiken stoppas endast för den tid då körfältet för tunga fordon töms. Trafikmängden på Skärgårdsvägen är dock så stor att även små stopp lätt orsakar trafikstockningar. Man kan inte med säkerhet på förhand säga hur mycket trafiken eventuellt blir överbelastad. Antagligen kommer stockningarna i trafiken också variera under olika veckodagar och klockslag.

I busstrafiken mellan Åbo och Pargas har man förberett sig på eventuella förseningar i resorna genom att öka den nuvarande trafikproduktionen så att bussarnas tidtabeller kan hållas oförändrade. Det kan ändå uppstå förseningar. NTM-centralen följer situationen och vid behov kommer tidtabellerna att ändras. För bussar som åker längre ut i skärgården är det svårare att genomföra tidtabellsändringar. Situationen följs upp och man söker lösningar på eventuella problem beroende på situationen. 

Byggnadsarbetet inleds i november

Arbetet på väntområdena för tung trafik inleds i november under veckorna 45–46. Byggarbetena orsakar inga trafikolägenheter på Pargassidan och inte heller på S:t Karinssidan. Arbetet inleds i S:t Karins med kabelarbeten.

Byggnadsarbetena blir klara före utgången av januari 2024. De nya trafikarrangemangen tas i bruk i början av februari 2024 och närmare information ges senare.

Entreprenör för byggarbetena är Kreate Oy.  

Brons skick och planering av reservbro

Brons skick försämrades snabbare än väntat efter sommaren, men situationen har varit stabil hela hösten. Att göra den tunga trafiken enkelriktad på grund av skador på bron är i detta skede en tillräcklig åtgärd.

Skadorna på bron har dock framskridit och de begränsningsåtgärder som nu vidtas stoppar nödvändigtvis inte helt skadornas framskridande. Därför inleds planeringen av byggandet av en reservbro öster om den nya Rävsundsbron. Planeringen av reservbron inleds i november och tar cirka 3 månader. Ett separat beslut fattas om eventuellt byggande av reservbron. Man kan bli tvungen att bygga en reservbro om enkelriktad trafik av den tunga trafikens inte räcker till för att minska belastningen på bron och brons skick fortsätter att försämras. Då skulle all trafik flyttas till reservbron. Byggandet av reservbron tar cirka 6 månader och kostnadsberäkningen preciseras under planeringen.

Information om Rävsundsbrons skick och trafikbegränsningar finns på webbplatsen

webbplats på finska: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta

webbplats på svenska: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/

På webbplatsen finns grundläggande information om bron, utförda reparationsarbeten, gällande trafikbegränsningar samt information om massorna för tunga transporter och situationen för specialtransporter. På webbplatsen finns också vanliga frågor och svar.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600

Nyckelord

Bilder

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Siltatöitä Laitilassa, Mynämäellä ja Maskussa – liikenne kiertoreitille Mynämäellä Nihdin sillan uusimisen ajaksi7.5.2024 09:13:28 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Laitilassa maantiellä 2051 (Kaukolantie) sijaitsevan Kostiaisten ja Mynämäellä maantiellä 2020 (Yläneentie) sijaitsevan Kukolan siltojen peruskorjaustyöt sekä maantiellä 12403 (Vihtamäentie) sijaitsevan Nihdin sillan uusimistyöt toukokuussa. Lisäksi samanaikaisesti aloitetaan uuden jalankulun ja pyöräilyraittisillan rakentaminen Maskussa osana Mt192 Seikelä-Tanila välistä jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamista. Nihdin siltatyön aikana liikenne sillalla joudutaan katkaisemaan ja liikenne ohjataan kiertoreitille heinäkuussa. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.

Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät: Hitaasti kiiruhtaen kohti valoisempia aikoja2.5.2024 09:07:13 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen taloudessa nähdään jo positiivisia merkkejäkin, vaikka eri toimialojen kasvuodotuksissa on suuria eroja. Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat kohentuneet ja investoinnit kasvussa. Tietotekniikka-alalle, kaupanalalle, palvelualoille ja teollisuudelle odotetaan positiivista tulosta vuodelle 2024. Työttömyys näyttää kasvavan, mutta tilanteen odotetaan paranevan vuoden loppupuolella. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye