Kirjalansalmen sillan uusien liikennejärjestelyjen rakennustyöt alkavat marraskuussa
Syyskuussa kerroimme, että Kirjalansalmen sillan kuormitusta tullaan vähentämään muuttamalla raskaan liikenteen kulku yksisuuntaiseksi. Lokakuun aikana on suunniteltu uusien liikennejärjestelyjen toteutustapaa tarkemmin ja marraskuussa käynnistyvät raskaan liikenteen odotusalueiden rakennustyöt. Tavoitteena oli saada uudet liikennejärjestelyt käyttöön vuoden loppuun mennessä. Aikataulu on nyt tarkentunut ja rakennustyöt valmistuvat tammikuun 2024 loppuun mennessä. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön helmikuun alussa 2024. Sillan kuntotilanne on pysynyt vakaana koko syksyn, eikä tällä hetkellä ole näköpiirissä, että uusia rajoituksia pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Sillalla on turvallista liikennöidä.
Raskaan liikenteen kuormitusta on tarpeen vähentää, jotta voimme varmistaa sillan turvallisen käytön uuden sillan valmistumiseen saakka. Raskaan liikenteen painorajoitukset aiheuttaisivat merkittävää haittaa alueen elinkeinoelämälle. Siksi on etsitty vaihtoehtoisia tapoja vähentää sillan kuormitusta. Lisärajoitukseksi on suunniteltu raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa ratkaisua. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuudella voidaan vähentää merkittävästi kuormitusta, kun eri suuntiin ajavat raskaat ajoneuvot eivät kohtaa sillalla. Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva ratkaisu on innovatiivinen, eikä sellaista ole ollut aiemmin käytössä Suomessa tai muissa Pohjoismaissa. Liikenteen sujuvuutta ja raskaiden ajoneuvojen odotusalueiden mitoitustarvetta on selvitetty simulaatioilla, mutta etukäteen ei ole täyttä varmuutta, miten liikenne sujuu käytännössä. Myös ratkaisun suunnitteluun on liittynyt haasteita: tilaa on vähän, pohjaolosuhteet ovat olleet haastavia ja liittymien toimivuus on turvattava. Suunnitelmat ovat nyt pääosin valmiit ja raskaan liikenteen odotusalueiden rakentaminen käynnistyy marraskuussa viikkojen 45–46 aikana.
Uudet liikennejärjestelyt
Kaarinan puolella Saaristotielle rakennetaan yksi ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen ajoradan ja jalankulku- ja pyöräilyväylän väliin. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla. Raskaan liikenteen odotusalueen pituus on n. 200 m.
Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila rakennetaan pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on pituudeltaan lyhyempi, mutta siihen tulee 4 vierekkäistä kaistaa. Näin ollen kokonaisuudessaan odotustilaa on sillan molemmin puolin yhtä paljon.
Raskaan liikenteen odotusalueelle siirtyvät kaikki yli 20 t painavat ajoneuvot linja-autoja lukuun ottamatta. Raskaan liikenteen odotusalueelle siirtymistä ohjataan liikennemerkillä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 20 t sekä sen lisäkilvellä Ei koske linja-autoliikennettä.
Liikennettä ohjataan liikennevaloilla. Liikennevalot tulevat sekä raskaan liikenteen odotuskaistoille että muun samaan suuntaan kulkevan liikenteen kaistoille. Raskasta liikennettä päästetään valo-ohjauksella kulkemaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. Muu liikenne kulkee koko ajan molempiin suuntiin.
Raskaan liikenteen kanssa samaan suuntaan kulkeva muu liikenne pysäytetään kuitenkin punaisiin liikennevaloihin siksi aikaa, kun raskaan liikenteen liikennevalot ovat vihreällä ja odotuskaistan liikennettä puretaan. Alkuvaiheessa liikenteenohjauksen tukena käytetään liikenteen ohjaajia.
Saaristotien nopeusrajoitusta lasketaan Kaarinan puolella raskaan liikenteen odotuskaistan alkaessa 30 km:iin/h ja nostetaan odotuskaistan päättyessä 50 km:iin/h. Sillalla säilyy edelleen nopeusrajoitus 30 km/h. Paraisten päässä nopeusrajoitus säilyy ennen siltaa 50 km:ssa/h.

Raskaan liikenteen 60 m etäisyyttä tärkeä noudattaa jatkossakin
Sillalla säilyy edelleen myös raskaan liikenteen 60 m etäisyys. Tämän noudattaminen on äärimmäisen tärkeää, sillä liikennejärjestelyjen tavoitteena on jakaa kuormitusta sillalla tasaisemmin.
Saaristotien liikennemäärä on niin suuri, että yhden raskaan ajoneuvon päästäminen kerrallaan muun liikenteen joukkoon ruuhkauttaisi liikenteen. Raskaan liikenteen kuljettajien oma vastuu 60 m etäisyyden noudattamisesta korostuu. Sillalle on merkitty 60 m etäisyys tiemerkinnöin. Muita selkeitä keinoja etäisyyden osoittamiseen ei ole.
Matkojen viivästyksiin syytä varautua
Uudenlaiset liikennejärjestelyt edellyttävät uuden opettelua sekä tarkkaavaisuutta ja yhteispeliä myös tienkäyttäjiltä. Matka-aikaa kannattaa varata reilusti ja matkojen viivästyksiin on syytä varautua.
Liikennevalojen tunnistimilla seurataan raskaan liikenteen odotusalueen täyttymistä ja tarvittaessa raskaan liikenteen kaistaa tyhjennetään tiiviimmin. Muu liikenne pysäytetään vain raskaiden ajoneuvojen kaistan purkamisen ajaksi. Saaristotien liikennemäärä on kuitenkin niin suuri, että pienetkin pysähdykset ruuhkauttavat helposti liikenteen. Etukäteen ei voi varmuudella sanoa, kuinka paljon liikenne mahdollisesti ruuhkautuu. Todennäköisesti ruuhkautuminen tulee myös vaihtelemaan eri viikonpäivinä ja kellonaikoina.
Turku-Parainen linja-autoliikenteessä on varauduttu matkojen mahdollisiin viivästyksiin lisäämällä väljyyttä nykyiseen liikennetuotantoon siten, että linja-autojen aikataulut voidaan pitää ennallaan. Viivästyksiä saattaa silti tulla. ELY-keskus seuraa tilannetta ja tarvittaessa aikatauluja tullaan väljentämään. Pidemmälle saaristoon menevien linja-autojen osalta aikataulumuutoksia on hankalampi toteuttaa. Tilannetta seurataan ja mahdollisiin ongelmiin etsitään tilanteen mukaan ratkaisuja.
Rakennustyöt alkavat marraskuussa
Raskaan liikenteen odotusalueiden rakennustyöt alkavat marraskuussa viikkojen 45–46 aikana. Rakennustöistä ei aiheudu liikennehaittoja Paraisten puolella, eikä merkittävästi myöskään Kaarinan puolella. Työt aloitetaan Kaarinan puolelta kaapelitöillä.
Rakennustyöt valmistuvat tammikuun 2024 loppuun mennessä. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön helmikuun alussa 2024 ja asiasta tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.
Rakennustöiden urakoitsijana toimii Kreate Oy.
Sillan kuntotilanne ja varasillan suunnittelu
Sillan kunto heikkeni kesän jälkeen odotettua nopeammin, mutta tilanne on pysynyt vakaana koko syksyn. Raskaan liikenteen muuttaminen yksisuuntaiseksi sillan vaurioitumisen vuoksi on tässä vaiheessa riittävä toimenpide.
Sillan vaurioituminen on kuitenkin edennyt, eikä nyt tehtävät rajoitustoimet välttämättä pysty täysin pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Tämän vuoksi käynnistetään suunnittelu varasillan rakentamisesta uuden Kirjalansalmen sillan itäpuolelle. Varasillan suunnittelu käynnistyy marraskuussa ja kestää n. 3 kk. Varasillan mahdollisesta rakentamisesta tehdään erillinen päätös. Varasilta voidaan joutua rakentamaan, mikäli raskaan liikenteen yksisuuntaisuus ei riitä sillan kuormituksen vähentämiseen ja sillan kunnon heikkeneminen jatkuu. Tällöin kaikki liikenne siirtyisi varasillalle. Varasillan rakentaminen kestää noin 6 kk ja kustannusarvio tarkentuu suunnittelun aikana.
Kirjalansalmen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat tiedot on koottu verkkosivuille
verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
verkkosivut ruotsiksi: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/
Verkkosivuilta löytyy perustietoa sillasta, tehdyistä korjaustöistä, voimassa olevat liikennerajoitukset sekä tietoa raskaiden kuljetusten massoista ja erikoiskuljetusten tilanteesta. Sivuille on koottu myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ersättningarna för avtal om skötsel av traditionslandskap stiger 202617.12.2025 09:04:52 EET | Pressmeddelande
Ersättningarna för skötseln av traditionslandskap höjs i början av 2026.
Perinnemaisemien hoitosopimusten korvaukset nousevat vuonna 202617.12.2025 09:04:52 EET | Tiedote
Perinnemaisemien hoidosta maksettavia korvauksia nostetaan vuoden 2026 alusta.
Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote
Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.
Stödnivån för skyddszonsvall höjs till nästan samma nivå som tidigare16.12.2025 12:25:00 EET | Pressmeddelande
Skyddszoner som anläggs mellan åkrar och vattendrag förebygger erosion, ökar mångfalden och minskar näringsbelastningen i vattendragen. Stödet för skyddszoner höjs vid ingången av 2026.
Suojavyöhykenurmien tukitaso nousee lähes vanhalle tasolle16.12.2025 12:25:00 EET | Tiedote
Peltojen ja vesistöjen väliin perustettavat suojavyöhykkeet ehkäisevät eroosiota, parantavat monimuotoisuutta ja vähentävät vesistöihin kohdistuvaa ravinnekuormitusta. Niistä maksettava tuki nousee vuoden 2026 alusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme